• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95101408799
  • منبع : مطبوعات

قتلگاه پرندگان فريدونکنار در آستانه تعطيلی

قتلگاه پرندگان فريدونکنار در آستانه تعطيلی

یکی از مهم‌ترین قتلگاه‌های پرندگان در فریدونکنار تعطیل شد و علت این تعطیلی، شیوع بیماری آنفلوآنزای شدید پرندگان است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه «وقایع اتفاقیه»، در همین‌باره‌، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور، ضمن اشاره به ضرورت همکاری کلیه نیروهای انتظامی و امنیتی استان مازندران برای مقابله با شکار پرندگان مهاجر گفت: به‌منظور مقابله با شکار پرندگان و شیوع آنفلوآنزا، درخواست تعطیلی بازار فریدونکنار را به‌عنوان بازار رسمی فروش این پرندگان مهاجر با دادستان این شهرستان مطرح کردیم.

این اتفاق در شرایطی است که صید پرندگان در فریدونکنار بیداد می‌کند و صید غیرمجاز پرندگان مهاجر به‌ویژه غازهای وحشی در این شهر در روزهای آخر پاییز به اوج خود رسیده است. در هر شب، صدها غاز مهاجر از انواع گونه‌ها در فریدونکنار صید شده و صبح روز بعد در بازار این شهر به فروش می‌رسند؛ اگرچه در روش‌هاى متداول و غیرقانونی، صید پرندگان شامل تور هوایى و دام کِرِست، عملا گزینشى نیز در صید وجود ندارد اما از سازمان محیط‌زیست خبر می‌رسد که این سازمان، اقدام به مقابله با این روش شکار کرده و این اتفاق در شرایطی است که با آغاز فصل پاییز و سردشدن هوا، پرندگان مختلفی از نقاط مختلف اروپا به ایران سفر می‌کنند اما حضور پرندگان مهاجر در مازندران به‌خاطر داشتن تالاب‌های مناسب، بیشتر به چشم می‌خورد.

پرندگان مختلفی به تالاب‌های میانکاله و فریدونکنار وارد می‌شوند که ازجمله آنها غازسانان، مرغابی‌سانان و... هستند و همه اینها در شرایطی است که این منطقه، یکی از کانون‌های آنفلوآنزای مرغی نیز گزارش شده است.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار تصریح کرد: در بحث آنفلوآنزای مرغی بعد از اینکه سازمان دامپزشکی اعلام کرد این بیماری محرز شده است، هیچ پروانه شکاری صادر نشد و حتی با شکارچیانی که اقدام به شکار پرندگان مهاجر می‌کردند نیز برخورد جدی صورت گرفت.

او با بیان اینکه سعی داریم عرضه پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار را ممنوع کنیم، گفت: تعطیلی این بازار به‌منظور ممانعت از عرضه پرندگان مهاجر نیاز به دستور قضایی دارد. اگر بازار فریدونکنار از سوی دادستان تعطیل شود، از عرضه پرندگان مهاجر جلوگیری می‌شود و یقیناً این موضوع در مدیریت موضوع، تأثیرگذار خواهد بود. یکی از مشکلات ما این است که باید مرجع قضایی برای تعطیلی بازار فریدونکنار به‌عنوان یک بازار رسمی و محل فروش پرندگان مهاجر، حکم صادر کند و طبیعتا در شرایطی که بازار تعطیل شود، از شکار پرندگان مهاجر جلوگیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه محیط‌زیست استان مازندران با جدیت در موضوع مقابله با شکار پرندگان مهاجر ورود کرده است، گفت: از دادستان شهرستان فریدونکنار، درخواست تعطیلی بازار فریدونکنار را کرده‌ایم تا عرضه پرندگان مهاجر در این بازار ممنوع شود. به‌طور طبیعی در شرایطی که وجود آنفلوآنزای حاد پرندگان محرز شده، عرضه پرندگان مهاجر غیر‌قانونی است و بر‌ این اساس، هم درخواست تعطیلی بازار فریدونکنار را دادیم و هم اعلام کردیم هیچ‌کس حق شکار ندارد.

سرهنگ خیلدار با بیان اینکه یگان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در برخورد با هرگونه شکار غیر‌مجاز اقدام می‌کند، گفت: نیروهای ما در حد مقدورات و حتی بیش از توان خود نسبت به جمع‌آوری دام‌ها اقدام کرده‌اند اما به‌ دلیل وسعت مراتع شکار در این منطقه، احتیاج به کمک نیروی انتظامی و کلیه عوامل انتظامی و امنیتی استان برای جمع‌آوری دام‌های هوایی و شب‌دام‌ها داریم تا برخورد قاطع در‌این‌زمینه صورت گیرد.

او با اشاره به سفر خود به استان مازندران به‌منظور پیگیری این موضوع تأکید کرد: به استان مازندران می‌روم تا نیروهای انتظامی و امنیتی استان را مجاب کنم که در عملیات مشترک با محیط زیست، نسبت به جمع‌آوری دام‌های هوایی اقدام کنند. از فرمانده نیروی انتظامی استان و رئیس پلیس پیشگیری نیز درخواست می‌کنیم در برخورد با عرضه‌کنندگان پرندگان مهاجر با اداره کل محیط‌زیست استان مازندران همکاری داشته باشند.

این در حالی است که ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار پیش‌ازاین از عملکرد سازمان محیط‌زیست به‌خاطر برخورد‌نکردن با شکارچیان مرغابی و غازهای وحشی انتقاد و عنوان کرده بود: تاکنون پنج میلیون مرغ بر اثر آنفلوآنزای پرندگان معدوم شده‌اند.

چرا پرندگان در آسمان فریدونکنار شکار می‌شوند؟

به گفته محمدعلی اله‌قلی، کار‌شناس و فعال محیط‌زیست، تمرکز جمعیت‌های بزرگ پرندگان و نیز غنای تنوع گونه‌ای آنها در فریدونکنار، این منطقه خاص را تبدیل به منطقه‌ای بی‌نظیر و حیاتی برای بقای پرندگان در سطح جهان کرده است و نمونه‌ای مانند فریدونکنار و سرخرود در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد. ناامنی دائمی و شدید سایر تالاب‌های شمال ایران به‌واسطه حضور شکارچیان (تالاب‌های مهمی مانند خلیج میانکاله در مازندران و تالاب گمیشان در استان گلستان) و خشک‌شدن قریب‌به‌اتفاق همه تالاب‌های کوچک و بزرگ در سراسر کشور به این تمرکز پرندگان در فریدونکنار بیش‌ازپیش افزوده و درواقع، این‌منطقه را به یکی از آخرین مأواهای باقی‌مانده برای انواع پرندگان مهاجر در کشور پهناورمان، ایران، مبدل کرده است.

مقاصدی که پرندگان به‌دام‌افتاده می‌روند

پرندگانی که به دام دامگاه‌داران می‌افتند، مثل اردک‌های وحشی، در بازار به‌عنوان گوشت خوراکی به‌فروش می‌رسند اما بسیاری از این پرندگان در فهرست گونه‌های حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض قرار دارند؛ مانند قوی فریادکش، قوی گنگ، قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی‌سفید کوچک، غاز پازرد، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرسفید، بوتیمار بزرگ، آنقوت، طاووسک، پلیکان خاکستری، تنجه، اکراس، خوتکای ابروسفید، خروس کولی دم‌سفید و پاشلک بزرگ، زنده‌گیری می‌شوند و به باغ‌های پرندگان کشور که چند سالی است رونق زیادی گرفته‌اند و مراکز نگهداری و خریدوفروش حیوانات فروخته می‌شوند. حتی پرندگان شکاری هم از دست این شکارچیان در امان نیستند و پس از گرفتاری در دام‌ها، وارد باندهای خریدوفروش می‌شوند.

با این حال، علی تیموری با اشاره به اینکه امسال در فریدونکنار به‌منظور مدیریت صید و شکار پرندگان، اتفاقات مثبتی افتاد، گفت: امسال مردم و دامداران، به‌صورت داوطلبانه، روش صید کرست را از میان روش‌های صید خود حذف کردند و همکاری‌های خوبی با مأمورهای محیط‌زیست منطقه داشتند؛ به‌این‌ترتیب که مأمورها به‌راحتی اجازه تردد در دامگاه مردم را پیدا کردند و برخلاف گذشته، مشکلی در تردد مأموران محیط‌زیست به دامگاه‌ها وجود نداشت.

او با اشاره به برنامه پنج‌ساله مدیریت فریدونکنار که از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران تدوین شده است، گفت: امسال، سال سوم برنامه، اجرایی شد که در آن، یگان حفاظت محیط‌زیست استان، همه دام‌های هوایی یا غاز دام‌ها را که در سطح مناطق فریدونکنار برپا می‌شد، در 6 نوبت جمع‌آوری و منهدم کرد. به گفته تیموری، بازار خریدوفروش پرندگان در فریدونکنار نیز از سوی مأموران محیط‌زیست، کنترل و ورودی و خروجی شهر مدیریت می‌شد تا پرنده از شهرهای دیگر برای فروش به این منطقه نیاورند.

سرنوشت تلخ پرندگان ایرانی

مردم عادی با دیدن اجساد تلنبارشده پرنده‌ها یا جسد بی‌جان یک بز باردار، نسبت به دلایلی که زودتر از موعد، حیوانات را به کام مرگ می‌کشند، حساس شده‌اند و نمونه این حساسیت را وقتی می‌بینیم که تصاویر داستان غم‌انگیزی که بر پرنده‌های تالاب میقان رفت از سوی کاربران شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شد تا جایی که مسئولان را وادار به واکنش و توضیح ماجرا کرد. حالا آنها می‌گویند شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان موجب مرگ صدها پرنده در تنها تالاب باقی‌مانده در مرکز ایران شده است؛ پرنده‌هایی که مهمان فصلی این تالاب بوده‌ و باید کم‌کم خودشان را برای مهاجرت دوباره آماده می‌کرده‌اند اما سر از کیسه‌های جمع‌آوری و دفن لاشه پرندگان درآوردند.

اگرچه تصاویر این ماجرا آن را سر زبان‌ها انداخت اما اتفاق نادری نیست چون بسیاری از پرنده‌های مهاجر، وقتی وارد اقلیم ایران می‌شوند اگر از خطر شکار جسته باشند، احتمال زیادی وجود دارد که درگیر انواع بیماری‌ها شوند که یا مسری هستند مانند همین آنفلوآنزا یا حاصل آب و خوراک آلوده؛ سرنوشتی که به‌تازگی گریبان پرنده‌هایی را گرفت که چند صباحی مهمان دریاچه ارومیه شده بودند و درنهایت هم مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد که دلیل مرگ‌و‌میر گسترده آنها مسمومیت ناشی از آلودگی آب محل فرودشان بوده اما مصائب پرنده‌ها تمام نشده است؛ آنها اگر از همه این گذرگاه‌های مرگبار فرار کنند و بیماری، آنها را از پا درنیاورد، ممکن است خشکسالی و کمبود غذا آنها را از مهاجرت ناامید و پشیمان کند؛ البته اتفاقات ناگوار دیگری هم در انتظارشان خواهد بود مثل برق‌گرفتگی با ‌گیرکردن در کابل‌های فشار قوی.

همین چند روز پیش، ‌بهنام آزادی‌راد، استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست اعلام کرد که سالانه، عقاب‌های صحرایی زیادی به‌ویژه در منطقه اراک بین کابل‌های برق فشار قوی، ‌گیر می‌کنند و جسد خشک‌شده‌شان، درس عبرتی برای پرنده‌های دیگر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha