• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 95102817820
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مصرف‌گرایی و نشاط اجتماعی

شادی

یکی از نشانه‌های شکل‌گیری شخصیت افراد، نشاط و انبساط روحی است بطوری‌که جامعه شاد و سرزنده بیشتر به توسعه و پیشرفت نزدیک می‌شود.

«حسین بشیری‌گیوی» دکترای جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نشاط اجتماعی تصریح کرد: نشاط اجتماعی از مفاهیم مهم در هر جامعه یا اجتماع سالم محسوب می‌شود در جامعه ایران با توجه به آمارهای رسمی وزارت بهداشت حدود 43 درصد افراد افسردگی دارند که در برخی گروه‌های حساس از جمله زنان و سالمندان تا 60 درصد افسردگی مشاهده شده است. برای این‌که این میزان افسردگی به خشونت و خودکشی منجر نشود باید نشاط اجتماعی در جامعه افزایش یابد. درباره مصرف‌گرایی زنان تحقیق کیفی انجام شده که نتایج تحقیق را ارائه می‌کنم امیدوارم که از نتایج این تحقیق حتماً و قطعاً سرپرستان خانواده در زندگی اجتماعی استفاده ببرید.

وی با بیان این‌که یکی از نشانه‌های شکل‌گیری شخصیت افراد، نشاط و انبساط روحی است، خاطرنشان کرد: روان‌شناسان، شادی و نشاط را در گرو این می‌دانند که در همه عواطف شخص و زندگی، هماهنگی و انسجام وجود داشته باشد و عقیده دارند که شادی و آرامش روحی در خلاقیت اندیشه، ‌نقش بسزایی دارد.  به گفته وینهوون شادی فعالیت  فرد را  بر می‌انگیزد و بر آگاهی او می‌افزاید، خلاقیت وی را تقویت می‌کند و برقراری روابط اجتماعی را تسهیل می‌کند. هم‌چنین مشارکت را رونق بخشیده و موجب حفظ سلامت و تا حدودی باعث افزایش طول عمر افراد می‌شود. شادی صرف نظر از چگونگی کسب آن می‌تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری می‌کنند،‌ آسان تصمیم می‌گیرند. دارای روحیه مشارکتی بیشتری هستند و نسبت به کسانی که با آن‌ها زندگی می‌کنند،‌ بیشتر احساس رضایت می‌کنند

این جامعه‌شناس با اشاره به مولفه‌های شادی  یادآور شد: شادی و نشاط یک پدیده و ویژگی در انسان است که براساس مولفه مشخص می‌شود که شامل عاطفه مثبت، رضایت از زندگی، و فقدان احساسات منفی می‌باشد. بطوری‌که حاصل شدن حالت شادی و نشاط،‌ وابسته به عواطف مثبت، رضایت از زندگی،  لذت،‌ آرامش، اعتماد به خود، شگفت‌زدگی و سرور، ‌سرحال بودن و تهییح شدن و نیز فقدان احساسات منفی مانند عصبانیت، اضطراب و افسردگی است.

بشیری با بیان این‌که افکار افراد شاد در جهت مثبت است و در کارها خلاقیت بیشتری نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: هرکاری که خود یا دیگران انجام می‌دهند با نگاه مثبت با آن مواجه می‌شوند. نتایج مثبت هر کاری در نظرشان اهمیت بیشتری دارند،‌ بردباری را شیوه‌ی زندگی خویش می‌کنند و در راه زیستن و حل مشکلات و موفقیت در کارها و مراحل زندگی کوشش می‌کنند. چنین فوائدی کوچک نیستند و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت، شهروندان یک جامعه نیز از این قاعده پیروی می‌کنند اگر جامعه شاد و سرزنده باشد به سمت توسعه و پیشرفت قدم بر می‌دارد.

این استاد دانشگاه گفت: در جامعه‌ای که هنر، موسیقی، روابط اجتماعی، مهمانی و دیگر شاخص‌های نشاط اجتماعی به‌عنوان تابو محسوب می‌شود و افراد در این تحقیق زنان فقط به کارهای کلیشه‌ای و دستوری باید مبادرت ورزند نتیجه این وضعیت افسردگی تا 60 درصد زنان جامعه می‌باشد. البته دیگر شاخص‌ها از جمله اضطراب و عوامل روحی روانی دیگر نیز از این قاعده پیروی می‌کنند.

به گفته این جامعه‌شناس، در تحقیقات کیفی که در این‌باره صورت گرفت مصرف‌گرایی زنان به شاخصی مهم برای نشاط اجتماعی تبدیل شده است. مصرف‌گرایی زنان در ابعاد مختلف که بیشتر محققان از آن به‌عنوان تجمل‌پرستی و تجمل‌گرایی یا جامعه مصرف‌گرا یاد می‌کنند در حالی‌که در نتایج تحقیق مصرف‌گرایی به‌عنوان شاخصی مهم و تأثیرگذار بر نشاط اجتماعی زنان تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که مصرف‌گرایی در شرایط کنونی جامعه ما به بهترین تفریح برای زنان تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: زنان بازار را برای اوقات فراغت و تفریح انتخاب می‌کنند و طبیعی است که هر چه بیشتر به بازار روی آورند مصرف‌گرایی افزایش پیدا خواهد کرد. حال به سرپرستان خانوارها پیشنهاد می‌شود مصرف‌گرایی زنان را به رسمیت بشناسند تا در این زمان گذار جامعه خانواده و خصوصاً زنان آسیب جدی نبینند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.