• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95102918886
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

منطقه زیارتی و سیاحتی علی بلاغی ملکان نیازمند توجه مسئولان

ایسنا/آذربایجان شرقی منطقه زیارتی و سیاحتی علی بلاغی ملکان در حوالی روستای آقمنار شهرستان ملکان و در پایین تپه علی بلاغی واقع شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه زیارتی و سیاحتی علی بلاغی ملکان به لحاظ وجود زیارتگاه و محوطه تاریخی و چشمه همه ساله زائران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

در این منطقه زیارتگاهی وجود دارد که بر اساس برخی روایات و نوشته ها مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

این محل در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

از منتهی الیه این تپه نیز چشمه پر از آبی جاری است که بنام چشمه علی بلاغی در ملکان معروف است.

این چشمه با قدمت 2000 ساله یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود.

این چشمه که در نزدیکی روستای آقمنار و در 20کیلومتری ملکان واقع شده دارای هفت دهنه آب چشمه است که طبیعت  زیبای آن بخصوص در فصل زمستان هر گردشگری رابه خود جذب می‌کند.

وجود تپه‌های متعدد در کنار این چشمه موجب شده است تا دوستداران سرسره با برف جای خالی پیست اسکی را در این محل پیدا کنند.

فراوانی آب در این چشمه  وهمیشگی و دائمی بودن آن موجب شده است تا بیش از 500 هکتار از باغات ومزارع چند روستا به همراه آب شرب اهالی از این چشمه تامین شود .

زلالی، خنک و گوارا بودن  آب این چشمه  موجب شده تعداد زیادی از طرفداران طبیعت در هر فصل از سال این محل را به عنوان منطقه گردشگری انتخاب کنند.

متاسفانه علی‌رغم این همه موهبت الهی و چهارف صل و همیشگی بودن طبیعت زیبای آن، هیچ‌گونه امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه وجود ندارد و گردشگران طبیعت همچنان منتظر اقدامات مسئولان برای رسیدگی به آن هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: منطقه علی بلاغی  آقمنار استعداد زیادی در راستای ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری دارد و تنها  روستای  هدف گردشگری شهرستان ملکان به شمار می‌رود.

 وحید خادمی به تاریخچه تپه علی بلاغی اشاره کرد و افزود: تپه علی بلاغی آقمنار که در کنار چشمه علی بلاغی قرار گرفته مربوط به دوره‌های تاریخی قرون میانه اسلامی است.

وی از ثبت این تپه در آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این تپه در تاریخ 88.5.27  به شماره 27199 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان در خصوص علل عدم ساماندهی و ایجاد امکانات لازم در منطقه علی بلاغی نیز اظهار کرد: در راستای ساماندهی محل  اقداماتی  از قبیل نقشه‌برداری  موقعیت محل و ارائه طرح  از طرف مشاوران اداره کل استان در حضور دهیار محترم روستای آقمنار صورت پذیرفته، ولی متاسفانه با توجه به کمبود منابع مالی در حال حاضر این امر میسر نشده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته شده در صورت تامین اعتبار اقدامات لازم جهت ایجاد کمپ گردشگری و زیرساخت‌های رفاهی  اعم از احداث سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق در سال‌های بعد با همکاری  و مشارکت اعضاء محترم شورای اسلامی و دهیار  محترم روستای آقمنار انجام خواهد شد.

گزارش از: سیاوش عینالو

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha