• جمعه / ۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95110100199
  • خبرنگار : 71474

سایه یکساله برجام بر سر اقتصاد ایران (۱۱)

امیدوار به عبور از سنگ اندازی‌های سیاسی

امیدوار به عبور از سنگ اندازی‌های سیاسی

عبور از بحران های بزرگی که صنعت حمل و نقل هوایی ایران در طول سال های سخت تحریم با آنها رو به رو بوده قطعا نیاز به زمانی طولانی دارد اما در طول ماه هایی که از آغاز اجرای برجام گذشته این امید به وجود آمده که بسیاری از این مسائل در آینده ای نزدیک حل شوند.

محمد بشارتی کارشناس صنعت هوانوردی در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: موقعیت خاص جغرافیایی ایران باعث شده بسیاری از سیاست ها و برنامه ریزی هایی که برای توسعه صنعت هوایی در منطقه شکل می گیرد با حضور این کشور همراه باشد، مسئله ای که تحریم ها مانع از اجرای آن می شد اما با لغو این محدودیت می توان انتظار داشت شرایط به حالت قبل باز گردد.

به گفته وی استفاده از آسمان ایران برای پروازهای عبوری و نقش آفرینی ایرلاین های ایرانی در جابجایی مسافران منطقه مسائلی است که در صورت لغو کامل تحریم ها بار دیگر در دستور کار بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی قرار خواهد گرفت.

این کارشناس به رقابت شرکت های بزرگی مانند ایرباس و بویینگ برای به دست آوردن دوباره آسمان ایران اشاره کرد و گفت: این دو شرکت که به نوعی قدرت اصلی صحنه جهانی به حساب می آیند فارغ از تمام شرایطشان در طول ماه های گذشته تلاش کردند سهمی از آسمان ایران به دست آورند و همین امر سبب شد ایران ایر بتواند با فراغ بال با آنها مذاکره کند امتیازهای مدنظر خود را به دست آورد.

بشارتی ادامه داد: تمام این اتفاق ها در حالی به وقوع پیوسته که آمریکا در زمان اجرای برجام سنگ اندازی های سیاسی فراوانی صورت داده و همین امر قدری سرعت تعاملات و اجرای قراردادها را پایین آورده است اما با این وجود رقابتی که برای به دست اوردن سهمی جدی از آسمان ایران به وجود آمده این امید را ساخته است که حتی از سنگ اندازی های رسمی و کلان غرب نیز می توان عبور کرد.

وی با اشاره به ورود نخستین فروند هواپیمای خریداری شده به ایران تاکید کرد: هرچند نمی توان انتظار داشت تمام نیازها و مسائل انباشته شده سال های گذشته با ورود یک هواپیما یا تعداد محدودی از آنها حل شوند اما صرف ورود این هواپیما امیدهایی را برای لغو قطعی محدودیت ها به وجود آورده که نتیجه آن افزایش توانایی کشور در باز پس گیری بازاری است که برای مدت طولانی به دست خارجی ها افتاده و امروز می توان این برنامه ریزی را به کار بست تا مشکلات و مسائل باقی مانده در زمانی کوتاه تر حل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha