• شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95110200560
  • خبرنگار : 71129

اعلام وفاداری رییس ارتش به رییس جمهوری جدید گامبیا

اعلام وفاداری رییس ارتش به رییس جمهوری جدید گامبیا

همزمان با اعلام "یحیی جامع" برای کناره گیری از قدرت، رئیس ارتش گامبیا اعلام کرد که به "آداما بارو"، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور وفادار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یحیی جامع، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری گامبیا امروز (شنبه) اعلام کرد که برای حفظ صلح در کشورش پس از 22 سال حکمرانی از این سمت کناره گیری می‌کند و این اظهارنظر در پی مذاکرات لحظه آخری با رهبران آفریقایی و پیش از یک مداخله نظامی در این کشور غرب آفریقا صورت گرفته است.

یحیی جامع چندین ساعت را با روسای جمهوری موریتانی و گینه در بانجول سپری کرد و در نهایت توافق کرد تا قدرت را به آداما بارو تحویل دهد.

رئیس‌جمهوری در حال کناره گیری گامبیا در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور خوانده شد، آورده است: من امروز تصمیم گرفتم تا قدرت را به آداما بارو تحویل دهم و علت این امر حفظ صلح در کشور است.

وی در سخنرانی خود با تشکر از مردم گامبیا که از وی حمایت کردند، گفت: تصمیم من امروز بیش از یک نفع شخصی است و من به دنبال منافع مردم گامبیا و کشور عزیزم هستم.

اقدامات یحیی جامع قرار است در ساعت‌ها و روزهای پس از تصمیم گیری‌اش برای انتقال قدرت به رئیس‌جمهوری منتخب گامبیا تحت نظر قرار گرفته شود چراکه وی پیشتر اعلام کرده بود نتایج انتخابات را قبول ندارد و از قدرت کناره گیری نمی‌کند. وی اشاره‌ای به برنامه ریزی‌های آتی خود نکرده است.

یکی از منابع مطلع از دولت موریتانی گفت: یحیی جامع قبول کرده است تا از قدرت کناره گیری کند.

یکی از منابع مطلع دولت گینه نیز گفت: جامع برای حفظ صلح در گامبیا این تصمیم را گرفته است.

در همین حال عثمان بادجیه، رئیس ارتش گامبیا وفاداری خود را به رئیس‌جمهوری جدید این کشور ابراز داشته و اعلام کرد که وی فرمانده جدید ارتش است.

وی گفت: ما از رئیس‌جمهوری جدید کشور حمایت می‌کنیم، این یک مشکل سیاسی بود و ما به دنبال حفظ صلح در کشور هستیم. ما نمی‌خواهیم با نیروهای آفریقایی از نیجریه و توگو وارد مقابله نظامی شویم.

توافق یحیی جامع با کناره‌گیری از قدرت پس از آن صورت گرفت که رهبران کشورهای غرب آفریقا از وی خواستند تا ظهر روز جمعه قدرت را تحویل دهد وگرنه در برکناری او به زور متوسل می‌شوند.

یحیی جامع پس از برگزاری انتخابات شکستش در آن را پذیرفت اما پس از مدتی آن را رد کرد و حاضر به کناره‌گیری نشد.

اغلب کشورها آداما بارو را به عنوان پیروز انتخابات و رئیس جمهور جدید به رسمیت شناختند اما پارلمان گامبیا که حامی یحیی جامع بود با مصوبه‌ای ریاست جمهوری او را تا سه ماه دیگر تمدید کرد.

بارو هم در سفارت کشورش در سنگال مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به‌ جا آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha