• شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95110201307
  • خبرنگار : 71219

در جشنواره‌ی تئاتر فجر مطرح شد:

به "صدا" بهایی داده نمی‌شود

به "صدا" بهایی داده نمی‌شود

یک طراح صدا با تاکید براینکه مقوله "صدا" در تئاتر فقط محدود به بازیگران نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که طراحی صدا در تئاتر مانند دیگر کشورها در جدول جشنواره بین‌المللی گنجانده شود.

به گزارش ایسنا، آیدین الفت که در برنامه جنبی جشنواره تئاتر فجر، یک کارگاه آموزشی با عنوان کارگاه «طراحی صوتی و مهندسی صدا برای اجرا» برگزار کرده بود، با اشاره به اینکه این کارگاه در حقیقت مبانی و زمینه آشنایی با مبحث طراحی و مهندسی صدا است و این رشته در دانشگاه‌های کشور تا مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر به مبحث صدا خیلی پرداخته نشده است و توجهی به این مقوله نمی‌شود، به همین دلیل ضعف علمی در این زمینه وجود دارد. در کل دنیا نیز رشته طراحی صدا به عناوین مختلف در جشنواره‌ها گنجانده شده و وجود دارد و جزء عناوین دریافت جایزه است که متاسفانه در کشور ما و در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این مبحث اضافه نشده و به این موضوع بهایی داده نمی‌شود.

او با اشاره به موارد مطرح شده در این کارگاه آموزشی تصریح کرد: طراحی صدا به رنگ آمیزی که درون یک اثر نمایشی است، می‌پردازد و به بهره گیری از صوت و صدا توجه دارد اما در مبحث مهندسی صدا به تکنولوژی انتقال صوت اشاره می‌شود و نوع صدا رسانی که در سطح دنیا می‌بینیم.

الفت افزود: نوع انتقال سیستم صوتی و مباحث آکوستیکی در این کارگاه 2 روزه فشرده به صورت کلی تدریس می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مفاهیم را چه در زمینه ابزاری که در انتقال صدا است، می‌توانیم داشته باشیم و چه ابزارها و سیستم انتشاری که در مهندسی صدا وجود دارد، علاوه بر اینها به مساله آکوستیک نیز می‌پردازیم که هنرجویان در مبحث کلی با این مباحث آشنا شوند.

این طراح صدا تاکید کرد: باید سعی کرد در این زمان اندک به اهمیت طراحی صدا در نمایش که به عنوان عنصر غیر بصری بسیار مهم و تاثیرگذار است پرداخته شود و حداقل این زمینه به وجود آید که هنرجویان در این رابطه مطالعاتی داشته باشند و با این بخش بیشتر آشنا شوند و اتفاق خوبی در کنار دیگر عناصر نمایش مانند گریم، طراحی صحنه ، نور ، لباس و دیگر مسائل به وجود آید.

وی با اشاره به اهداف این کارگاه‌های آموزشی گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این کارگاه‌های فشرده، آشنایی و ایجاد زمینه اولیه است البته این به تنهایی کافی نیست. این کارگاه‌ها حداقل به مدت یک هفته باید برگزار شود تا هنرجویان مباحث کاربردی و عملی این موضوع را بیشتر بتوانند درک کنند که نیاز به ابزار و زمان بیشتری دارد. اگر ابزارهای بیشتری در دسترس داشته باشیم، به پیشبرد این کلاس‌ها کمک شایانی می‌شود.

الفت با اشاره به برخی اشتباه‌ها در زمینه طراحی صدا افزود: بعضی از دوستان به اشتباه فکر می‌کنند، طراحی صدا در تئاتر فقط به صدای بازیگر مختص می‌شود در جایی که از آکوستیک سالن شروع شده و در ادامه افکت یکی از مسائل کوچک در این زمینه به شمار می‌آید.

مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر اضافه کرد: علاقه‌مندم دبیر جشنواره به این مساله نیز توجه بیشتری داشته باشد و طراحی صدا در تئاتر مانند دیگر کشورها در جدول جشنواره بین‌المللی گنجانده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha