• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 95110704847
  • منبع : نمایندگی زنجان

وزیر علوم عنوان کرد

پذیرش دانشجویان غیرایرانی در ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها

پذیرش دانشجویان غیرایرانی در ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها

‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با برگزیدگان و اعضای شورای دانشگاه زنجان تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های خالی در دانشگاه‌های ما در حال افزایش است، بهتر است از این ظرفیت استفاده شود و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی افزایش یابد.

‌به گزارش ایسنا،‌ محمد فرهادی در این دیدار با بیان این مطلب با بیان اینکه متقاضی ورود به آموزشگاه‌های عالی کاهش یافته است، اظهار داشت: بیش از 350 موسسه غیر اتفاعی در سطح کشور داریم که این موسسات همواره از کمبود دانشجو ناراضی هستند.

این مسئول با اشاره به فرا رسیدن ایام دهه‌فجر و یادی از یار امام و انقلاب، آیت‌الله هاشمی، افزود: رشد بیوتکنولوژی کشور حاصل حمایت‌های بسیار این مقام شامخ است و ایشان هم در ایجاد مقررات و هم تامین اعتبارات کمک‌رسان بوده است.

فرهادی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب، آموزش عالی توسعه چشم‌گیری داشته است، اظهار کرد: بعد از انقلاب تعداد دانشجوها 25 برابر شده است و در حال حاضر در حدود 4 میلیون و 800 دانشجو تربیت شده است و 2 هزار و 880 واحد و موسسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در حال فعالیت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما آنچه که مدنظر است بحث ارتقای کیفیت آموزش‌های عالی است که با ورود دانشگاه‌های نسل سوم سعی شده، گامی در این راستا برداشته شود و بر همین اساس است که طرح آمایش آموزشگاه‌های عالی مطرح شده و معتقدیم رشته‌ها و ظرفیت‌ها باید بر حسب نیاز مناطق شناسایی و واگذار شود و بر همین اساس دانشگاه‌های ما رتبه‌بندی شوند و ماموریت‌ها مشخص شود.

فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه اقتصاد مقاومتی در ستاد مقاومتی در حوزه دانشگاهی چهار برنامه از طرف وزارت علوم به تصویب رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌ها در حال تعامل با سایر دانشگاه‌های دنیا هستند از جمله این تعاملات، تعامل برخی از دانشگاه‌ها با مراکز آموزش عالی ایتالیا، فرانسه، چین، ژاپن، بلژیک و سوئد است که در بخش دوره آموزشی تعاملاتی به عمل آمده است که تعامل و همکاری و یا پذیرش اساتید از کشورهای خارجی در چارچوب‌هایی که وزارت علوم تعریف کرده است را خواهیم داشت تا سیاست‌های کلان در زمینه علمی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره کاردانی، پذیرش دانشجو کاهش یافته است، گفت: کل پذیرش در بخش کاردانی امسال 37 هزار نفر بوده است و در رشته‌های پزشکی دوره کاردانی را حذف کرده‌ایم. همچنین ورودی رشته‌های علوم انسانی و ریاضی کاهش چشم‌گیری داشته است.

این مسئول در خصوص صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نیز افزود: سال گذشته بالغ بر 700 هزار نفر توانسته‌اند از این صندوق استفاده کنند.

در ادامه این دیدار، استاندار زنجان گفت: مدیریت در دانشگاه‌ها نیاز به ثبات بیشتری است و تجربه نشان می‌دهد که هر چه عمر مدیریتی افزایش پیدا کند و مدیری در دانشگاهی مدیریتش استمرار یابد به اهداف بیشتری می‌رسند.

اسدالله درویش‌امیری با بیان اینکه مدیریت دانشگاه به لحاظ اینکه این مکان محل اجماع صاحب‌نظران بوده و بسیار سخت است، افزود: مدیریت جمعی از صاحب‌نظران نیاز به مهارت بالای مدیریتی دارد و همین موضوع قدری مدیریت دانشگاه‌ها را با دشواری رو به‌رو می‌کند و در حوزه علمی و مراکز آموزشی عالی باید رفتارهای سنجیده‌تر و دقیق‌تری صورت گیرد و مدیران باید قدرت تعامل و تامل بیشتری داشته باشند و باید تلاش کنند که به نقطه ایده آلی برسند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص استان در زمینه معدن، گفت: از 80 درصد معدنی که در سطح کشور مطالعه شده در حدود 40 درصد در استان زنجان است و یکی از محورهای توسعه استان در این بخش است که به دنبال اخذ مجوز در زمینه بهره‌برداری بهتر از این نعمت خدادادی هستیم.

در ادامه این برنامه، رییس دانشگاه زنجان اظهار کرد: تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه نزدیک به 400 نفر است و 18 نفر استاد و الباقی استادیار و دانشیار و مربی است. همچنین 10 هزار دانشجو در حال حاضر در این مرکز علمی مشغول به تحصیل هستند.

خلیل جمشیدی ادامه داد: سعی شده در سال‌های گذشته اقدامات توسعه‌ای در این دانشگاه انجام شود و افتتاح خوابگاه خواهران، توسعه فاضلاب دانشگاه، اجرای پروژه پیست دو و میدانی و زمین چمن در این راستا است.

وی تصریح کرد: عملیات احداث گلخانه تحقیقاتی در فاز اول به اتمام رسیده است و این گلخانه مدرن‌ترین گلخانه در سطح کشور خواهد بود.

بحث کیفی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایسنا، وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید بحث ارتقای کیفیت آموزش‌های عالی مطرح بوده است، گفت: به نظر می‌رسد در بحث ارتقای کمی رشد خوبی داشته‌ایم و حال بحث کیفی آموزش عالی مقوله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرهادی ادامه داد: اساس برنامه ما یک برنامه راهبردی آموزش عالی و توسعه بر حسب ضرورت و نیاز کشور است که برنامه ضرورت ارتقای تحصیلی آموزش‌های عالی تصویب شده و انقلاب فرهنگی در دستور کار برنامه ششم توسعه قرار داده شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بازنگری برنامه‌های آموزشی در حدود 100 رشته تحصیلی بازنگری انجام شد و آموزش‌ها به سمت کاربردی و عملی‌تر شدن حرکت کرد و کارورزی و کارآموزی و ارتباط با صنعت و اینکه دانشجویان دوره‌ای را در مراکز صنعتی مشغول به‌ کارآموزی باشند و کار عملی انجام دهند به بخش آموزش عالی دانشگاه‌ها افزوده شده است.

فرهادی در ادامه افزود: در خصوص پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی باید فناوری و نوآوری داشته باشیم و در شرایط فعلی کشور 1.8 درصد سهم تولید علم در سطح جهان را دارد و سهم کشور از نظر مقاله برتر و مقالات پر استناد 2.2 درصد است و این نشان‌دهنده این است که مقالات ما به سمت کیفی شدن حرکت می‌کنند و با توجه به اینکه رتبه 16 تولید علم جهان را داریم و از نظر شتاب رشد بین رده اول و دوم قرار داریم طبق آخرین آمارها با 25 کشور دیگر که رشد علمی سریعی دارند، در رقابت هستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.