• دوشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95111107497
  • خبرنگار : 71191

احیای کارخانه قدیمی در قلب بافت تاریخی تهران

احیای کارخانه قدیمی در قلب بافت تاریخی تهران

کارخانه "آرگو" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های پایتخت، درحالیکه تا چند ماه پیش در معرض تخریب قرار داشت، اما اکنون به‌نظر سرنوشت بهتری انتظارش را می‌کشد.

به گزارش ایسنا، کارخانه آرگو در دل بافت مرکزی تهران، می‌توانست یک لوکیشن برای سینما باشد یا یک موزه؛ تا همین چند ماه قبل احتمال تخریب آن بیشتر از تغییر کاربری‌اش بود، اما حالا یک شرکت خصوصی آرزوهای بهتری برای این کارخانه‌ قدیمی دارد که عمرش به حدود یک قرن می‌رسد.

نبش کوچه‌ی «بهداشت» در خیابان «سروش‌الدین تقوی» پائین‌تر از میدان فردوسی، کارخانه‌ای متروکه به نام «آرگو» وجود دارد که تا همین چند ماه پیش به حال خود رها بود و حتی مالک آن که به نظر دستگاهی دولتی بود، با نصب بنری سفیدرنگ روی آجرهای قهوه‌ای ترک‌خورده‌اش، از مزایده عمومی‌ آن به صورت ششدانگ برای فروش خبر می‌داد.

و حالا پس از گذشت چند ماه از آن اتفاق، خبر رسیده ساختمان این کارخانه‌ قدیمی توسط بنیاد پژمان در دست احیاست، نامی که برای این کارخانه اعلام شده «آرگو»ست و بر این اساس قرار است پس از بازسازیِ این اثر تاریخی-صنعتی تهران، آن را تبدیل به یک مرکز فرهنگی کنند.

براساس اطلاعات موجود در صفحه مجازی این بنیاد، «کارخانه آرگو در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ از کارخانه‌های فعال در ایران بود، بنا به شواهد در ابتدای قرن شمسی حاضر ساخته شده  و از اولین کارخانه‌های صنعتی در ایران به حساب می‌آید. کارخانه با معماری ویژه، دودکش بلند و موقعیت جغرافیایی خاصش در مرکز شهر، سال‌ها مورد غفلت بود و تقریبا ساختمانی مخروبه به حساب می‌آید، که در چهل سال گذشته متروکه مانده بود.»

اعلام مزایده برای کارخانه

همچنین این مرکز خصوصی قصد دارد، فضای نمایشی غیرتجاری، کتابخانه و مرکز فرهنگی خود را پس از بازسازی و احیای کارخانه در این مرکز قرار دهد، بنابراین عملیات نوسازی این ساختمان از مهرماه امسال آغاز شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها، مدتی کار احیای آن طول می‌کشد، با این وجود صفحه اینستاگرام این مرکز خصوصی، از نمایش آثار «نیل بلوفا»، هنرمند فرانسوی از ۱۵ بهمن در محوطه نیمه‌بازسازی شده این کارخانه‌ خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی - پژوهشگر تهران قدیم - پیش از این درباره‌ی این بنای قدیمی به ایسنا گفته بود: «این مکان می‌توانست یک لوکیشن برای سینمای ایران باشد یا به‌عنوان موزه‌ی صنعت تهران مورد استفاده قرار گیرد. موقعیت قرار گرفتن این کارخانه با توجه به این‌که در یکی از محورهای گردشگری شهر تهران قرار دارد، مانند برخی بناهای تاریخی که توجه مناسبی به آن‌ها می‌شود، می‌توانست بهتر از این باشد و حتا مکانی برای درآمد شود. »

نصرالله حدادی - پژوهشگر تهران قدیم - نیز بیان کرده بود: «این کارخانه همراه خانه‌های قرارگرفته در جنوب خیابان تقوی جزو املاک «ارباب جمشید» بوده است که پس از ورشکست شدن، او املاک خود را فروخت تا بتواند قرضش را به بانک شاهی پرداخت کند. »

البته تنها فرد ساکن در این کارخانه‌ی متروک به مدت ۳۰ سال، در سال ۱۳۹۱ درباره‌ی این کارخانه قدیمی به خبرنگار ایسنا بیان کرده بود: «زمانی که در این مکان ساکن شدم، اینجا در اختیار شهرداری بود و معتادان زیادی به آن رفت‌وآمد می‌کردند. با بیرون کردن آن‌ها، من ساکن اینجا شدم؛ اما به‌تازگی شنیده‌ام که گویا قصد تخریب این کارخانه را دارند. »

همچنین اسکندر مختاری - یکی از مدیران پیشین پایگاه محور تاریخی فرهنگی تهران- نیز این کارخانه را از جمله معدود کارخانه‌های باقی‌مانده در تهران دانست و به خبرنگار ایسنا تاکید کرده بود: «این کارخانه‌ با توجه به نوع ساخت آن، متعلق به دوره‌ی پهلوی اول است. »

انتهای پیام

احیای کارخانه آرگو
کارخانه آرگو

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha