• پنجشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۲:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95112014514
  • خبرنگار : 71461

حجت‌الاسلام مختاری در گفت‌وگو با ایسنا:

رفتار ترامپ علیه مسلمانان، نشات گرفته از تفکر ضددینی است

رفتار ترامپ علیه مسلمانان، نشات گرفته از تفکر ضددینی است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دولت آمریکا با تصمیم اخیر خود، می‌خواهد یک فتنه و تفرقه جدید را در بین ادیان و مذاهب اسلامی به وجود بیاورد که رهبران ادیان الهی باید در مقابل این رفتار نادرست و این تفکر غلط بایستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آنچه درباره ترامپ در اولین برخورد یا رفتار غیرمعقول و غیرمنطقی که از او سر زده، نشان می‌دهد که این کار او کاملا سیاسی و مخالف با همه اصول و همه محورهای اتفاقی و اجماعی تمام رهبران دینی است.ح تی رهبر کاتولیک‌های جهان اولین کسی بود که بر این حرکت غیرعاقلانه ترامپ اعتراض و رسما اعلام کرد این کار خلاف آموزه‌های دینی و خلاف عقل است.

وی بیان کرد: گرچه ممکن است برخی از این تصمیم نامعقول ترامپ استفاده کرده باشند، مثل برخی از دولت‌های مرتجع منطقه، اما این کار برخلاف دستورات دینی تمام ادیان الهی است و هیچ یک از رهبران دینی ادیان آسمانی و غیرآسمانی این حرکت را تایید نمی‌کنند، بلکه آن را تقبیح نیز کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: رهبران بسیاری از ادیان این حرکت را از این جهت نامعقول دانسته‌اند که یک اقدام و تصمیم انشقاقی و افراطی است و این هفت کشوری که ترامپ تصمیم گرفته از ورود آنها به آمریکا جلوگیری کند، همه آنها مسلمان هستند و این کار نشان می‌دهد که او با کلیت اسلام مشکل دارد. آنچه که در گذشته وجود داشت، این بود که همتایان ترامپ نیز از این قبیل کارها کرده بودند و حرمت‌شکنی‌هایی را نسبت به مقدسات اسلامی داشته‌اند.

مختاری در ادامه با بیان اینکه در گذشته نیز شاهد به آتش کشیده شدن قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در قالب تولید فیلم و ... از سوی استکبار جهانی و ایادی آنها بوده‌ایم، گفت: توهین آنها سابقه‌دار است، اما به این شکل که اقدام دولتمردان جدید آمریکا داشته‌اند، بدترین نوع و علنی‌ترین نوع آن است که تاکنون نداشته‌ایم. ترامپ یک شخصیت نیست، بلکه یک تفکر و جریان فکری خطرناک است که در پشت صحنه او سیاست‌هایی اعمال شده که بر ضد اسلام است و او به عنوان ابزار اعمال این سیاست‌ها ظاهر شده است. پیداست که حکومت آمریکا کینه و خصومت دیرینه‌ای با اسلام دارد و این دولت جدید آمریکا ماهیت خبیث دولتمردان آمریکایی را در یک سطح وسیع نشان داد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این رفتار ریشه در قبل دارد و پیدا بود که آنها می‌خواهند دوباره جنگ بین ادیان را به شکل مدرن به راه بیندازند، همانند بحث دموکراسی که نقش مردم را در حکومت به اشکال مختلف نشان می‌دهند و برای مردم فلسفه می‌بافند اما در اصل همان کاری را می‌کنند که خودشان می‌خواهند.

حجت الاسلام مختاری یادآور شد: از طرفی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا یک نظام فکری و جهانی است و امروز باید همه پیروان به این درک و عقلانیت رسیده باشند که رژیم حاکم و سلطه آمریکا به دنبال چه چیزی است. امروز تمام ادیان باید به این درک رسیده باشند که آنها می‌خواهند از امکانات و ظرفیت‌ها علیه اسلام و پیامبر اسلام(ص) استفاده کنند و بر همین اساس همه رهبران ادیان الهی، صاحبان قلم و به ویژه علمای مسلمان باید نسبت به این حرکت اعتراض خود را نشان دهند.

وی گفت: آنها می‌خواهند فصل جدیدی از فتنه و تفرقه را در بین ادیان و اتباع ادیان مختلف به وجود بیاورند و رهبران ادیان الهی باید جلوی آنها بایستند. ما به دنبال نشان دادن اسلام رحمانی هستیم نه به دنبال انعکاس رفتارهای آنها. پیامبر ما پیامبر رحمت است و در اولین زمان رسالت خود از کتاب و قلم و معرفت و بصیرت سخن می‌گوید. ما پیرو پیامبری هستیم که صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را برای جهان به ارمغان آورد و در اغلب آیات الهی خداوند انسان را به اخلاق و کرامت دعوت می‌کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان یک مسلمان باید برخوردی داشته باشیم که آنها خود متوجه این رفتار نادرست‌شان شوند. دولت‌مردان ما می‌توانند با حکومت آمریکا مقابله کنند، اما مردم آمریکا برای ما همچون سایر مردم جهان هستند و ما همواره برای کرامت انسانی آنها ارزش قائل هستیم. ما باید تعامل با اهل کتاب را بر اساس دستورات اسلامی که در قرآن آمده است اجرا کنیم.

مختاری با تاکید بر اینکه ما اگر در راهپیمایی‌ها شعار "مرگ بر آمریکا می‌دهیم" هدف ما مرگ بر نظام سلطه و رفتارهای خصمانه یک دولت سر تا پا خشن است، گفت: ما همواره به دنبال نفی نظام سلطه هستیم. دانشمندان و بزرگان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها همگی باید آحاد مردم و به ویژه نسل جوان را نسبت به خصومت دیرینه نظام سلطه آگاه کنند و این کار جزو وظایف و رسالت‌های روحانیون نیز است.

وی در پاسخ به این سوال که علما و روحانیون و فرهیختگان دینی چه نقشی در مقابله با این توطئه و تفرقه دارند، به ایسنا گفت: روحانیت در هر صورت تبلیغ و ترویج آموزه‌های اسلام را بر عهده دارد و آنها باید مخالفت خود را با این امر نشان بدهند. ما در جلساتی که با رهبران ادیان دینی در کشورهای مختلف داشتیم همه آنها نسبت به کرامت انسانی ارتباط صمیمانه و نفی خشونت اهتمام داشتند و قطعا آنچه که مربوط به دین و آموزه‌های دینی و وحیانی است با این نوع تصمیمات هرگز چیزی از آنها کم نمی‌شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این مطلب که خداوند در قرآن می‌فرماید ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید، خاطرنشان کرد: مسئولان ما باید اقتدار خود را در این حرکتی که ترامپ داشته نشان بدهند و آنها باید بدانند که ما هرگز در برابر آنها احساس ضعف نمی‌کنیم. ما نمی‌خواهیم کسی را مورد ظلم قرار دهیم و در عین حال نیز خودمان نباید بر کسی ظلم کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از اشعار گلستان سعدی که شهید مطهری نیز به آن اشاره کرده‌ است، گفت: سعدی شعری دارد که می‌گوید: "من آن مورم که در پایم بمالند، نه زنبورم که از نیشم بنالند". شهید مطهری در رابطه با این شعر سعدی می‌گوید این زبان حال مسلمان نیست و باید اینگونه آن را اصلاح کرد که «من نه آن مورم که در پایم بمالند نه زنبورم که از نیشم بنالند»؛ یعنی یک مسلمان نه باید در زیر پاها له شود و نه اینکه همچون زنبور باشد که سایرین از دست او آزار ببینند.

مختاری گفت: اندیشه شخصیت‌هایی همچون امام راحل، نواب صفوی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری نشات گرفته از این آیه قرآن است که «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون» دولت‌های منطقه از اسلام چیزی نمی‌دانند و آنها زیر یوغ استعمار و آمریکا هستند در حالیکه اینگونه رفتارها با اصل اسلام منافات دارد و خوشبختانه ایران اسلامی با عزت و شرافت در مقابل همه تصمیمات نابخردانه دولت‌های غربی و ضد اسلام می‌ایستد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha