• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95112315557
  • منبع : نمایندگی لرستان

برخی پروژه‌های لرستان بدون"تخصیص اعتبار"

برخی پروژه‌های لرستان بدون"تخصیص اعتبار"

ایسنا/لرستان د‌ر سال‌های گذشته در لرستان پروژه‌های زیادی کلنگ‌زنی شده‌ که وضعیت تخصیص اعتبارات خوبی ندارند و برای افتتاح "مُهر تأخیر" روی پیشانی‌ آنها ثبت شده است.

‌‌به گزارش‌ ایسنا‌، برنامه زمان‌بندی با روند اجرایی برخی از این پروژه ‌ها تناسب ندارد و برای بهره‌برداری به زمان زیادی نیاز دارند.

به سبب کمبود اعتبار در بیشتر این پروژه‌ها کار به کندی پیش می‌رود و معلوم نیست، سرانجام در چه سالی به بهره‌برداری خواهند رسید.

چهارخطه‌ای که ردیف اعتباری ندارد!

فرماندار ازنا از وضعیت چهارخطه این شهرستان به شازند و نداشتن اعتبار برای آن انتقاد کرد. اسد عبداللهی به ایسنا گفت: چهارخطه ازنا– شازند که جزو طرح‌های مهر ماندگار است، قرار بود سال 92 شروع و همان سال هم تکمیل شود، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی ادامه داد: هیچ طرحی برای این پروژه نداشته‌اند و اعتباری نیز از منابع ملی و استانی پیش‌بینی نشده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه کل پروژه 35 کیلومتر است، بیان کرد: 14 کیلومتر از پروژه در حال تکمیل است که از اعتبارات شهرستانی و استانی تزریق شده و چهار کیلومتر آن نیز در حال زیرسازی است.

فرماندار ازنا خاطرنشان کرد: قرار است وزارت راه و شهرسازی از طریق اوراق مشارکت به این پروژه کمک کند که امیدواریم این کار هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی یادآور شد: این پروژه از شهرستان ازنا شروع می‌شود و تا مؤمن‌آباد ادامه دارد که از نقاط پرتردد و حادثه‌خیز بوده و تکمیل آن از مطالبات جدی مردم است.

پروژه‌ای دو سال بدون تخصیص!

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان درباره پروژه چهارخطه رومشگان اظهار کرد: این طرح از سال 93 شروع شده و نزدیک به 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به علت بدهکاری بیش از 40 میلیارد ریالی به پیمانکار و تخصیص نیافتن اعتبار روند کندی دارد.

وی تصریح کرد: سال 94 تخصیص این پروژه «صفر» بوده و امسال نیز تاکنون تخصیص نداشته است.

علیخانی افزود: مطالبات پیمانکار زیاد شده و دیگر توان ادامه کار را ندارند و امیدواریم به وعده‌هایی که برای تخصیص اعتبار داده شده عمل و بخشی از مطالبات پیمانکارها پرداخت شود تا پروژه شتاب بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: اگر پروژه تأمین اعتبار شود و تخصیص‌ها به موقع در اختیار پیمانکارها قرار بگیرد، پروژه تا سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی یادآور شد: طول پروژه از دوراهی بازوند تا چغابل هفت کیلومتر بوده که هنوز اقدامی صورت نگرفته و به «پیمان» رفته و از بخش سوری تا چغابل هم 13.5 کیلومتر بوده که در حال فعالیت است.

کمبود اعتبار در پروژه‌ی سه‌راهی مرگ

قدرت‌الله فلاح‌نژاد فرماندار شهرستان سلسله درباره تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد که به سه راهی مرگ معروف است، خاطرنشان کرد: تقاطع غیرهمسطح فیروزآباد با هدف حذف نقطه حادثه‌خیز سه‌راهی فیروزآباد– الشتر، فیروزآباد– خرم‌آباد و فیروزآباد– نورآباد در مهرماه 93 شروع شد و قرار بود در مدت 24  ماه تکمیل شود اما در این مدت فقط 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی یادآور شد: طول این زیرگذر 860 متر بوده که دو دستگاه پل برای آن تعبیه شده و با تکمیل آن تصادفات در این سه‌راهی حادثه‌خیز از بین می‌رود.

فلاح‌نژاد علت کندی روند پروژه را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: متأسفانه این پروژه با کمبود اعتبار مواجه بوده و با توجه به اینکه در محور موردنظر نقطه تلاقی شهر و جاده اصلی است و می‌تواند باعث ایجاد حادثه شود، امیدواریم مشکل اعتباری پروژه رفع و سریع‌‌تر به بهره‌برداری برسد.

فرماندار سلسله با بیان اینکه پیمانکار در حال فعالیت است، یادآور شد: خطوط آب و گاز در مسیر پروژه قرار داشت که با همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز جابجا شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه در قبرستان واقع می‌شد، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و برای رضایت عمومی مردم، «عرض باند کندرو» به درخواست کارفرما(اداره کل راه و شهرسازی استان) و پس از بررسی مهندسان مشاور به 7.5 متر کاهش یافت.

تخصیص نیافتن اعتبارات کافی به سکوی تماشاگران ورزشگاه آزادی کوهدشت

به گفته‌ی مسئولان آغاز ساخت سکوی تماشاگران فوتبال مجموعه ورزشی آزادی کوهدشت به‌طور رسمی از سال ۸۹ شروع شده که پس از نزدیک به هفت سال، فاز نخست آن هم هنوز تکمیل نشده است.

این طرح در کمبود اعتبار گرفتار شده و مدتی نیز برای مشکل‌های "فنی" تعطیل بود که چند بار طرح "اصلاحیه" داشته  و چندین پیمانکار عوض کرده است.

کوهدشت استادیوم فوتبال مناسب ندارد و این زمین که تنها مجموعه فوتبالی این شهرستان است، حال و روز خوشی نداشته و با اعتبارات قطره‌چکانی باید سال‌های زیادی برای تکمیل آن منتظر باشیم.

نعمت‌الله رشیدیان، رئیس اداره ورزش و جوانان کوهدشت با اظهار نارضایتی از اعتبارات این پروژه به ایسنا گفت: متأسفانه در این مدت اعتبارات کافی به پروژه تخصیص نیافته و مدتی نیز در گیرودار مباحث فنی تعطیل بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این پروژه الان فعال بوده و فاز نخست آن که مقاوم‌سازی است، به‌زودی تکمیل خواهد شد اما فازهای بعدی هنوز مشخص نیست.

رشیدیان با بیان اینکه اعتبار فاز نخست 250 میلیون تومان است، افزود: برای تکمیل پروژه نزدیک به سه میلیارد تومان نیاز است و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک اعتبارات درنظر گرفته شده برای سکوی تماشاگران افزایش پیدا کند تا پروژه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

رئیس اداره ورزش و جوانان کوهدشت یادآور شد: ظرفیت‌های فوتبالی خوبی در شهرستان وجود دارد اما متأسفانه چمن این ورزشگاه نیز کیفیت ندارد و برگزاری دیدارهای فوتبال در آن مشکل است.

تخصیص نامناسب در پروژه ورزشگاه 15هزار نفری خرم‌آباد

مهندس رضا پیامنی مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی لرستان درباره پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد به ایسنا گفت: این پروژه همانند سایر پروژه‌های ورزشی کشور از وضعیت اعتباری خوبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه  هدایت این پروژه‌ها از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام و موافقت‌نامه‌ها لحاظ شده است، ادامه داد: میزان اعتبار برای پروژه‌ها پیش‌بینی شده اما در بحث تخصیص مشکلاتی ایجاد می‌شود. تخصیص اعتبارات بر عهده سازمان مدیریت برنامه و بودجه است که چه پروژه‌ای را پررنگ ببیند و اعتبار مورد نیاز آن را تامین کند.

پیامنی تصریح کرد: تخصیص اعتبارات هر سال در موافقت‌نامه‌ها توسط وزارت‌خانه‌ها دیده می‌شود اما تحقق تخصیص شکسته شده است. پروژه‌هایی نظیر ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد رقم‌های قابل توجهی می‌خواهد تا ظرف دو تا سه سال آینده به نتیجه برسد. زمانی که تخصیص‌ها را اخذ و جذب کردیم این نشان می‌دهد که بیش از تعهد اعتباری کار انجام شده است.

مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه پروژه 19 هزار و 800 مترمربع زیربنا و هم‌اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تا پایان سال گذشته، 23 میلیارد تومان برای این ورزشگاه هزینه شده است. تا یکی دو ماه گذشته تخصیص سال 95 به این پروژه را نداشتیم.

وی یادآور شد: هر سال اعتبارات خوبی از سوی دستگاه مجری برای این پروژه پیش‌بینی می‌شود اما متأسفانه در بحث تخصیص با مشکل مواجه می‌شویم.

پیامنی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال 86 آغاز شده است، اضافه کرد: این پروژه نیازمند 25 میلیارد تومان است و راه و شهرسازی لرستان در صورت تخصیص اعتبار موردنیاز آمادگی دارد در کمتر از دو سال این پروژه را به اتمام برساند.

به گزارش ایسنا، این پروژه‌ها با "کمبود اعتبار و تخصیص نامناسب" بدون شک در آینده نزدیک نیز راه به جایی نخواهند برد و "تخصیص" سدی بزرگ در راه تکمیل برخی پروژه‌های لرستان است.

گزارش از: مهران مریدی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha