• شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95113020695
  • خبرنگار : 71516

روسیه سند تشکیل کمیته مشترک نظارت بر آتش‌بس در سوریه را منتشر کرد

روسیه سند تشکیل کمیته مشترک نظارت بر آتش‌بس در سوریه را منتشر کرد

وزارت خارجه روسیه سند ویژه تشکیل کمیته مشترک نظارت بر آتش‌بس در سوریه را منتشر کرد. این کمیته وظایف مختلفی از جمله عملیات تبادل اسیران و اجساد کشته شدگان را برعهده دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، در این سند که در پایان نشست آستانه 2 صادر شد، آمده است: تشکیل کارگروه مشترک نظارت بر آتش‌بس در سوریه با تصمیم ایران، روسیه و ترکیه و در راستای اجرای بیانیه صادره از این سه کشور در پایان نشست آستانه صورت گرفته است. این کارگروه بخشی از مکانیسم نظارت بر آتش‌بس و تضمین پایبندی به آتش‌بس و مشخص کردن تمامی مسائل مربوط به آن از جمله جدا کردن تروریست‌ها از مخالفان میانه‌رو است. همچنین باید اقداماتی برای اعتماد سازی متقابل اتخاذ شود.

بندهای این سند شامل موارد زیر است:

کارگروه مشترک شامل نمایندگانی از ایران، روسیه و ترکیه و کارشناسان سازمان ملل است. نشست‌های این گروه به شکل دوره‌ای برای برآوردن خواسته‌های طرف‌ها برگزار می‌شود.

در دیدارهای میان این نمایندگان مسائل زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

روند اجرای خواسته‌ها براساس آتش‌بس.

انجام تحقیقات درباره نقض‌های صورت گرفته برای مشخص کردن طرف‌های مسئول و اتخاذ اقداماتی برای ممانعت از تکرار این نقض‌ها. این طرف‌ها و سازمان ملل ابلاغیه‌هایی را درباره نقض‌های صورت گرفته تبادل خواهند کرد.

افزایش تلاش‌ها برای آزادی بازداشت شدگان و تبادل زندانیان و اجساد کشته‌شدگان و تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه بدون موانع و همچنین تضمین رفت و آمد آزاد برای غیرنظامیان.

می‌توان از نمایندگان طرف‌های سوری و دیگر طرف‌ها و سازمان‌های بانفوذ برای حضور در نشست‌های این کمیته مشترک دعوت به عمل آورد.

در همین راستا، منبعی در کرملین اعلام کرد که نتیجه اصلی نشست‌های آستانه بند مربوط به کارگروه مشترک نظارت بر آتش‌بس است.

این منبع افزود: این به این معناست که مکانیسم سه‌گانه به صورت درست وضع و با آن توافق شده است. همچنین تمامی شرایط برای آتش‌بس مهیا شده است و از جمله وظایف کمیته نظارت بر آتش‌بس جدا کردن گروه‌های تروریستی از مخالفان مسلح و تقویت اقدامات مربوط به اعتماد سازی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha