• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95120100631
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون استاندار همدان:

ارشاد، دبیرخانه شورای فرهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی را فعال کند

ایسنا/همدان معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: برنامه‌هایی که در هر نهاد، در راستای اجرایی کردن سند راهبردی 5 ساله قرآن تدوین می‌شود قبل از اینکه کمی باشد، باید سطحی انجام شود بنابراین دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان نیز بداند نقش کلیدی در این امر دارد و ارشاد موظف است این حوزه را فعال کند.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم الهی‌تبار یکشنبه یکم اسفند در شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان همدان، اظهار کرد: برای اجرایی کردن هر چه بهتر این سند، باید آنچه در توان داریم در طبق اخلاص بگذاریم که این کارگروهی و هم‌گام بودن با یکدیگر بی‌شک لذت‌بخش بوده و موفقیت در پی خواهد داشت و با این امر می‌توان حداقل دینی که نسبت به قرآن و ترویج فرهنگ آن داریم ادا کنیم.

وی اضافه کرد: انجام و به هدف رساندن این سند 5 ساله بحثی اعتقادی است و باید با اعتقاد به قرآن آن را انجام داد به طوریکه هر انسانی که با فرهنگ قرآن آشنا شود و زندگی قرآنی در طول عمر خود داشته باشد، بی‌شک دعاگوی شما متولیان و نهادهای اجرایی این امر مهم خواهد بود.

معاون استاندار همدان ادامه داد: کمیته‌های اجرایی این سند باید کار خود را از هم اکنون آغاز کنند و دبیرخانه نیز وظیفه جمع‌بندی نهایی وظایف و مسئولیت‌های هر کمیته را طی 15 روز آینده به عهده دارد، این نکته را نیز باید در نظر داشت که مسئولیت‌ها هم‌پوشانی نداشته باشد و باید سیستم جغرافیایی برای هر حوزه و کمیته هدف‌گذاری شود.

وی گفت: برنامه‌هایی که در هر نهاد، در راستای اجرایی کردن سند راهبردی 5 ساله قرآن تدوین می‌شود قبل از اینکه کمی باشد، باید سطحی انجام شود بنابراین دبیرخانه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان نیز بداند نقش کلیدی در این امر دارد و ارشاد موظف است این حوزه را فعال کند و باید از ظرفیت استان و دستگاه‌های اجرایی نیز در این راستا نهایت استفاده را برد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری تیز گفت: سند راهبردی 5 ساله فعالیت‌های قرآنی استان، در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی، پژوهش و آموزش عالی تهیه شده است.

مهرداد نادری‌فر افزود: طی چند سال اخیر، در حوزه توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و آموزش علوم قرآنی، برنامه‌ریزی‌های منسجم و مدون و برنامه‌های خوب و موثری گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده، شاهد اتفاقات و برنامه‌های کلانی در این حوزه هستیم که از این میان می‌توان به مسابقات دانش‌آموزی در دو بخش دختران و پسران که با همکاری اوقاف و آموزش و پرورش انجام گرفته، اشاره کرد.

نادری‌فر اضافه کرد: حضور قاریان برجسته بین‌المللی در استان و بهره‌گیری علاقمندان به این حوزه از دیگر برنامه‌های اوقاف در راستای ترویج علوم قرآنی بوده است همچنین شاهد ارتقای تعداد مؤسسات و خانه قرآنی استان از 115 عدد در سال 93 به 250 عدد در سال 95 هستیم که این نیز بیانگر فعالیت‌های خوب و موثر حوزه تبلیغات اسلامی استان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ادامه داد: تشکل‌های قرآنی نیز با وجود تنگناهای مالی در این زمینه با برگزاری آزمون‌های قرآنی که با استقبال بی‌نظیر مردم آن هم در رده‌های سنی مختلف مواجعه بود، به خوبی نقش خود را ایفا کرده‌اند که همگی نشان از فعالیت‌های قرآنی خوب و مطلوب در استان دارد.

وی یادآور شد: در سال 93 طی تنظیم سند جامع توسعه قرآنی استان، برخی آمار و ارقام از جمله تعدا قاریانی که باید در استان تربیت شوند، اقدامات و برنامه‌هایی که باید در دوره‌های مختلف قرآنی انجام شود، سهم هر شهرستان در این برنامه‌ها و مدت زمان پیشبرد فعالیت‌ها و ... معیین شود.

نادری‌فر خاطرنشان کرد: در سال 95 نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی، سندی را تحت عنوان «سند راهبردی 5 ساله فعالیت‌های قرآنی استان» را تهیه و تنظیم و سهم هر استان را نیز در این سند در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی، پژوهش و آموزش عالی معین کرد و این نکته نیز قابل ذکر است که کمیته اجرایی حوزه تبلیغ و ترویج، ارشاد، کمیته اجرایی آموزش تخصصی، آموزش و پرورش و مجری حوزه پژوهش و آموزش عالی نیز دانشگاه مادر استان یعنی دانشگاه بوعلی انتخاب شده و دبیرخانه این شورا نیز ارشاد است.

مدیرکل اوقاف استان همدان نیز گفت: در راستای اجرایی کردن سند راهبردی 5 ساله فعالیت های قرآنی استان، اگر هر سازمان و نهاد اجرایی، متناسب با وظایف کمی و کیفی خود تقسیم وظایف صورت گیرد بی‌شک هر سازمان به نتایج بسیاری خوبی در این راستا دست خواهند یافت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کاروند اظهار کرد: ظرفیت اوقاف برای انجام هر چه بهتر سند 5 ساله راهبردی فعالیت‌های قرآنی شامل برگزاری مسابقات قرآن در سه سطح، شهرستانی، استانی و کشوری و تربیت حافظان قرآن کریم است.

وی افزود: همچنین تربیت مربی قرآن، طی اعزام 10 روزه به قم و سپس استفاده از این نیروها در امر ترویج علوم قرآنی، محافل انس با قران کریم، اعزام نفرات برتر مسابقات قرآنی درسطح استانی به مسابقات کشوری و بین‌المللی و راه‌اندازی مجازی حفظ قرآن کریم از جمله وظایف موجود در حیطه کاری اوقاف است.

کاروند اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن سند راهبردی 5 ساله فعالیت‌های قرآنی استان، اگر هر سازمان و نهاد اجرایی، متناسب با وظایف کمی و کیفی خود تقسیم وظایف انجام دهد، بی‌شک هر سازمان و نهاد متولی، به نتایج بسیاری خوبی در این راستا دست خواهند یافت.   

مدیر بنیاد قرآن استان همدان نیز اظهار کرد: از ضرورت‌های اصلی تدوین چنین اسنادی، اجماع فکری و عملی مسئولین و فعالان قرآنی استان است که باعث هماهنگی و اثربخشی هر چه بیشتر اقدامات خواهد شد.

جواد صدیق افزود: اجماع و مشارکت مجریان در فرآیند تدوین سند، تعهد آنها را به اجرای اقدامات افزایش می‌دهد و هم جهتی و هم پیمانی گروه را نیز در پی خواهد شد از این‌رو پیش‌نویس سند راهبردی 5 ساله قرآن کریم، در سه حوزه، ترویج و تبلیغ، آموزش عمومی و پژوهش و آموزش عالی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: در فرآیند تدوین برش استانی این سند، 4 اصل مهم شامل، تدوین اقدامات، الزامات اجرایی، تعیین هدف و پیوست سند باید در نظر گرفته شود همچنین سرمایه‌های نهادی، انسانی، مالی و دانشی به عنوان مهترین پشتوانه‌های مالی این سند به شمار می‌رود.

مدیر بنیاد قرآن استان همدان ادامه داد: اهدافی که این سند دنبال می‌کند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که از این میان می‌توان به قابل دستیابی و امکان‌پذیر بودن هدف، قابل اندازه‌گیر بودن هدف، منطقی و مرتبط بودن با اصول تعیین شده از سوی کشور و واضح و روشن بودن هدف اشاره کرد.

وی بیان کرد: در سه حوزه، ترویج و تبلیغ، آموزش عمومی و پژوهش و آموزش عالی که به ترتیب، ارشاد، آموزش و پرورش و دانشگاه بوعلی کمیته اجرایی فعالیت‌های قرآنی هستند، اهدافی نیز برای هر کمیته معین و تعیین شده است.

صدیق عنوان کرد: در سند راهبردی 5 ساله فعالیت‌های قرآنی استان، برای حوزه تبلیغ و ترویج، 15 هدف تبیین شده است که از این میان می‌توان به تشکیل خانه‌های قرآنی و ساماندهی مشارکت‌های مردمی به منظور تأمین منابع مالی برای انجام فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و حوزه آموزش عمومی با 11 بند و حوزه پژوهش و آموزش عالی نیز 9 بند را باید دنبال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha