• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95122113407

مجسمه‌های صنعتی به نوروز ۹۶ هم نرسیدند

مجسمه‌های صنعتی به نوروز ۹۶ هم نرسیدند

با کند پیش رفتن پروسه مرمت مجسمه‌های موزه صنعتی، انتظار چند ساله تهرانی‌ها برای بازگشایی یکی از مهم‌ترین موزه‌های پایتخت در نوروز ۹۶ به پایان نرسید.

به گزارش ایسنا، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال پیش به‌دلیل فرسودگی ساختمان تعطیل و به محل تجمع دست‌فروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سال‌های گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا این‌که سازمان زیباسازی اعلام کرد با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمه‌هایش را مرمت خواهد کرد.

موزه علی‌اکبر صنعتی یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های تهران است و سال‌هاست به‌دلیل وضعیت ساختمانش تعطیل شده و بازدیدکننده‌ای ندارد. این موزه در زمان فعالیتش، یکی از مهم‌ترین موزه‌های تهران به‌شمار می‌رفت و آثار ارزشمند نقاشی و حجم در آن میزبان علاقه‌مندان به هنر بود.

مرمت موزه و مجسمه‌های موزه علی‌اکبر خان صنعتی مدت‌هاست که آغاز شده است. اسفندماه ۱۳۹۴ بود که نشستی با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی و مسئولان دیگر این سازمان برگزار شد و در آن جلسه درباره بازگشایی موزه صنعتی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های تهران در آینده نزدیک خبر دادند و اظهار کردند یکی از طرح‌های در نظر گرفته‌شده برای نوروز ۹۵ اتمام کار مجسمه‌ها و موزه است.

با وجود همه این صحبت‌ها و اظهار نظرها فقط چند روز به پایان سال و فرارسیدن نوروز ۱۳۹۶ باقی مانده و به نظر می‌رسد مردم تهران و گردشگران امسال هم نمی‌توانند مجسمه‌های علی‌اکبر خان را ببینند. مسئولان وضعیت مجسمه‌ها و توجه به مرمت صحیح و کامل آن‌ها را دلیل طولانی شدن پایان کار می‌دانند، اما معلوم نیست بعد از پایان کار هلال احمر که متولی موزه است، چه زمانی نسبت به بازگشایی آن اقدام کند.

همچنین مدت‌هاست که از طرف سازمان زیباسازی بحث راه‌اندازی باغ - موزه مجسمه مطرح شده که محلی برای نمایش مجسمه‌ها و حضور گردشگران و مردم خواهد بود. به‌نظر می رسد این کار نیز تا تحقق یافتن، به زمان زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین موزه مجسمه‌های صنعتی تنها موزه تهران است که مردم می‌توانند در آن به دیدن تعداد زیادی از آثار حجمی بروند.

مجسمه‌های موزه صنعتی میراث ارزشمند یکی از معروف‌ترین هنرمندان مجسمه‌ساز ایران است که سال‌های بسیاری از عمر خود را به خلق آن‌ها اختصاص داد و تا آخرین روز زندگی‌اش نگران سرنوشت آن‌ها بود. در این‌که مرمت این مجسمه‌ها که اغلب گچی هستند و در گذر زمان دچار آسیب شده‌اند کار شایسته‌ای است، شکی نیست، اما هنوز زمان مشخصی برای بازگشایی رسمی موزه از سوی مسئولان اعلام نشده و اگر هم بشود، هربار به دلایل متعدد به تعویق می‌افتد.

علی‌اکبر صنعتی متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان، یکی از کودکان پرورشگاه صنعتی کرمان بود. او که از آغاز به نقاشی علاقه‌مند بود، به مدرسه کمال‌الملک وارد شد. موزه صنعتی در تهران شامل بسیاری از آثار این هنرمند در زمینه‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha