• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95122113558
  • منبع : نمایندگی فارس

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس:

تعداد معتادان متجاهر فارس رو به کاهش است

تعداد معتادان متجاهر فارس رو به کاهش است

ایسنا/فارس دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس گفت: طی سال‌های 93 تا 95 شاهد کاهش تعداد معتادان متجاهر در مرکز استان فارس بوده‌ایم؛ اگرچه شیب کاهش کند است اما امیدواریم در آینده تعداد این افراد به حداقل برسد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا ابراهیمی شنبه 21 اسفند در جمع خبرنگاران گفت: در قالب طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال آنان به مرکز ماده 16، در ایام نوروز سال 93 تعداد 851 نفر، نوروز سال 94 تعداد 831 نفر و نوروز سال 95 تعداد 780 نفر جمع‌آوری شدند.

وی با بیان اینکه امسال انتظار است حدود 600 نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری شوند، گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر از هفتم اسفند ماه در شیراز آغاز شده و معتادان جمع‌آوری شده تا خردادماه سال 96 در مرکز ماده 16 نگهداری می‌شوند.

ابراهیمی با تصریح اینکه تعداد سه کمپ ماده 16 ویژه زنان در شیراز پیش‌بینی شده است، ظرفیت موجود را برای نگهداری حدود 200 زن معتاد متجاهر کافی دانست و گفت: طی روزهای 16 اسفند تا امروز تنها سه زن و بالغ بر 369 مرد جمع‌آوری شده‌اند.

وی گفت: 84 درصد از افراد جمع‌آوری شده بومی فارس هستند و در میان این افراد دو درصد بی‌سواد، 88 درصد دارای تحصیلات مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، هفت درصد دیپلم و دو درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند؛ سه درصد از این افراد معتاد به تریاک و 97 درصد معتاد به هروئین و شیشه بوده و 9 درصد از آنان به بیماری‌های هپاتیت و ایدز مبتلا هستند و 15 درصد مشکلات اعصاب و روان دارند.

ابراهیمی تاکید کرد که در مرکز ماده 16 کارگاه‌های حرفه‌آموزی نیز پیش‌بینی شده است، گفت: با اختصاص 100 میلیون تومان، هفت کارگاه را تجهیز کرده‌ایم؛ با پیگری‌های انجام شده تاکنون 314 نفر از معتادان بهبود یافته در این مرکز مشغول به‌کار شده‌اند.

عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس همچنین از برگزاری بیش از 78 همایش پیشگیری از اعتیاد در کارخانه‌ها خبر داد و اذعان کرد که در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد افزایش اعتیاد در محیط‌های کار استان فارس بوده‌ایم.

او با اشاره به برگزاری سه همایش برای متولیان آرایشگاه‌های زنانه برگزار شده است، از افزایش تعداد مراکز دارای مجوز درمان اعتیاد از 11 مرکز در سال 92 به 104 مرکز در سال 95 خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، حساس‌سازی خانواده‌ها در برابر اعتیاد است؛ این اعتقاد وجود دارد که با حساس‌سازی خانواده، می‌توان گام‌های موثری در پیشگیری از اعتیاد برداشت.

ابراهیمی با یادآوری اینکه سال 95 شاهد رشد 16 درصدی در کل کشفیات موادمخدر را شاهد بوده‌ایم، گفت: امسال 36 تن انواع موادمخدر توسط پلیس، گمرک، اطلاعات سپاه و پلیس زندان کشف شده و 4600 خرده فروش نیز دستگیر شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فارس در عین‌حال گفت: با توجه به اینکه در استان فارس مرکز ماده 42 ( نگهداری قاچاقچیان و خرده‌فروشان مواد مخدر در شرایط خاص) وجود ندارد؛ زنجیره مبارزه با خرده‌فروشان به‌عنوان حلقه واسط بین قاچاقچیان و مصرف کنندگان تکمیل نمی‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: هنوز در استان فارس بیشترین معتادان مصرف کننده تریاک (مواد مخدر سنتی) هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha