• پنجشنبه / ۳ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96010300521
  • خبرنگار : 71564

اقدامات انجام شده در کشور برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

اقدامات انجام شده در کشور برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۰ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجراست و هدف آن نجات یوزپلنگ‌های آسیایی باقی مانده است که در خطر انقراض بوده و اکنون تنها در ایران یافت می‌شوند. در ادامه گزارشی خلاصه از اقدامات انجام شده برای حفاظت از این گونه در معرض خطر آورده شده است.

به گزارش ایسنا، با انجام اقداماتی مانند ارتقای سطح پناهگاه حیات وحش میاندشت به پارک ملی، افزایش تعداد محیط‌بانان، افزایش تعداد پاسگاه‌ها، افزایش کیفی و کمی وسایل گشت، آموزش مستمر محیط‌بانان، نهایی کردن پروژه ایمن‌سازی جاده‌های پرخطر برای یوز با اولویت جاده عباس آباد، کنترل طرح‌های توسعه‌ای ناسازگار و غیرقانونی (ارائه مسیر جایگزین جاده‌ها، جلوگیری از بهره‌برداری‌های معدنی بدون پروانه در داخل مناطق ستاد کنترل دام)، اخذ موافقتنامه پرداخت نیم میلیارد تومان بودجه پاکسازی پارک ملی توران از دام و مستثنیات و اختصاص ۵۹۰۵ میلیون ریال بودجه بحران به مناطق، سعی در ارتقای حفاظت زیستگاه‌های یوز شده است.

برای ادامه این گونه اقدامات و همچنین گسترش طرح حفاظت از زیستگاه‌های یوز نیازهایی مانند بهبود حقوق و مزایای محیط‌بانان، ارتقای سطح حفاظتی مناطق، افزایش تعداد محیط‌بانان، افزایش اعتبارات جاری مناطق، افزایش سهمیه و بودجه سوخت، افزایش هماهنگی بین‌بخشی در خصوص حفظ یوز در بین دستگاه‌های استانی و توجه بخش‌های توسعه‌ای استان به جایگزینی طرح‌های ناسازگار و مخرب زیستگاه‌ها وجود دارد که لازم است این نیازها تامین شود.

از دیگر اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام تحقیقات و پایش‌ها است. در این زمینه می‌توان به ایجاد و به‌روزرسانی بانک اطلاعات ملی، تهیه تجهیزات رادیو تله‌متری یوزپلنگ، پایش سالانه جمعیت یوز با استفاده از دوربین‌های تله‌ای، مطالعه دقیق جمعیت و ساختار جمعیت با روش رد پای ژنتیک، مدل‌سازی جهت تشخیص کریدورهای عبور یوز در بین مناطق و مدل‌سازی زیستگاه جهت تعیین زیستگاه‌های بالقوه یوز در خارج از مناطق حفاظت شده اشاره کرد. البته در این راستا نیاز به تامین دوربین‌های تله‌ای به منظور پایش مستمر جمعیت و اطلاع دائمی از وضعیت یوز و گونه‌های هم بوم در مناطق وجود دارد.

برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی آموزش و آگاه‌سازی شهروندان از اقدامات مهمی است که لازم است انجام شود. در این راستا برخی اقدامات مانند آموزش و آگاه‌سازی در بین حاشیه‌نشینان زیستگاه‌های یوز، کشیدن تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال، حضور نمادین هنرمندان برجسته کشور به منظور حمایت از یوز و تاکید بر اهمیت حفاظت از آن، انتشار تمبر اختصاصی یادبود یوزپلنگ و آموزش کودکان مدارس شهرستان‌های یوزخیز با انجام تورهای بازدید از زیستگاه‌های یوز انجام شده است، اما نیاز است که همکاری بیشتر نهادهای مردمی در موضوعات مربوط به آموزش و آگاه‌سازی درباره یوزپلنگ آسیایی را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha