• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96012610465
  • منبع : نمایندگی کرمان

یک مقام قضایی:

انتشار هرگونه نظرسازی یا نظرسنجی کاذب درباره انتخابات ممنوع است

انتشار هرگونه نظرسازی یا نظرسنجی کاذب درباره انتخابات ممنوع است

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه رسانه‌ها باید از امیدوارسازی‌های کاذب، سیاه نمایی، تخریب و نادیده گرفتن خدمات نظام و بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری کنند، گفت: رسانه‌های جمعی در سلامت انتخابات نقش بی بدیلی دارند و می توانند از طرق مختلف به سلامت انتخابات و افزایش اعتماد عمومی کمک کنند.

به گزارش ایسنا، یدالله موحد صبح امروز - 26 فروردین ماه - در جلسه تعامل و هم اندیشی با اهالی رسانه با موضوع پیشگیری از جرائم انتخاباتی، اظهار کرد: کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری و دوره پنجم شوراها قرار دارد.

وی افزود: یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی برای ملت، اداره امور کشور به اتکاء آراء عمومی است و انتخابات مظهر اراده مردم و مشارکت آنها در سرنوشت‌شان است.

موحد تصریح کرد: مردم از طریق انتخابات در ایجاد و تحولات ساختارهای سیاسی و مدیریت کلان کشور مداخله و نقش‌آفرینی می‌کنند و بر این اساس طیف‌های مختلف با گرایش های متفاوت سیاسی از ابتدای انقلاب بر مسند قدرت جای گرفته اند که نشان از آزادی مردم در انتخابات و تاثیر مستقیم رای آنها در برگزیدن کارگزاران نظام دارد.

وی بیان کرد: انتخابات تنها ابزاری برای انتقال قدرت از یک فرد به فرد دیگر یا از یک جریان به جریان سیاسی دیگر نیست، بلکه وسیله ای است که مردم از طریق آن با مشارکت همگانی تحولات جامعه را در جهت تقویت بنیه و اقتدار ملی، انسجام داخلی و برداشتن گام های بلند برای دستیابی به اهداف و آینده‌ای روشن رقم می زنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بدون تردید رسانه ها در ایجاد شور و شعف انتخاباتی و شعور و بلوغ سیاسی مردم برای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح نقش تعین کننده و بی نظیری دارند.

موحد اظهار کرد: رسانه ها در نهادینه کردن اخلاق انتخاباتی، ترویج ارزش های دینی و رهبری افکار عمومی سهم عمده ای دارند و در انتخابات سابق تاثیرگذاری عملکرد رسانه ها به وضوح دیده شده است.

وی تصریح کرد: رسانه ها نه تنها در برگزاری انتخاباتی باشکوه اثربخش هستند، بلکه برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم بستر مناسب را فراهم می کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: رسانه‌ها در سپردن امور مهم جامعه به افراد لایق و شایسته حضوری موثر دارند و باید با تبادل اطلاعات صحیح و به موقع و ارزیابی عملکردها، توانمندی ها و البته نقد منصفانه افراد و جریانات، به واقع بینی مردم کمک کنند تا اسیر تبلیغات کاذب و خلاف واقع داخلی و خارجی نشوند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید از امیدوارسازی های کاذب، سیاه نمایی، تخریب و نادیده گرفتن خدمات نظام و بداخلاقی های انتخاباتی جلوگیری کنند، تصریح کرد: رسانه های جمعی در سلامت انتخابات نقش بی بدیلی دارند و می توانند از طرق مختلف به سلامت انتخابات و افزایش اعتماد عمومی کمک کنند و مهم ترین راه برای ارتقاء سلامت انتخابات، آگاه سازی عمومی و نشر بایدها و نبایدهای انتخابات است.

موحد بیان کرد: اگر رسانه ها به موقع و شفاف فرآیند برگزاری انتخابات و معیارها و ملاک های صحیح رفتارهای انتخاباتی را به آحاد جامعه انتقال دهند، یقینا با مشارکت عمومی، سلامت انتخابات تضمین می شود.

این مقام ارشد قضایی استان کرمان گفت: انتظار می رود اصحاب رسانه رفتارها و بداخلاقی های انتخاباتی را مورد نکوهش قرار داده و عملکردهای مناسب را تقویت و برجسته کنند.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از جرائم انتخاباتی افزود: هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود و این محتوا منتشر شود، از نظر قانون جرم بوده و مجازات دارد.

موحد تصریح کرد: انتشار مطالبی که موجب تشویش اذهان عمومی یا محتوایی که متضمن سیاه‌نمایی باشد، مسائلی که بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و مذهبی اختلاف ایجاد کند، انتشار هرگونه نظرسازی یا نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ممنوع است و مرتکب این رفتارها مستوجب کیفر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ علائم تحریم انتخابات و انتشار این علائم جرم است، اظهار کرد: استفاده غیرمجاز از سایت ها و وبلاگ های دولتی له یا علیه هر کاندیدایی خلاف قانون است و تعقیب کیفری به دنبال دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی خارج از مهلت قانونی، انتشار هر گونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رای دادن با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه و ... رفتارهای مجرمانه در ارتباط با انتخابات است و باید از آنها جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha