• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96012913380
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آثار تاریخی خلیل آباد در حال پاک شدن است

آثار تاریخی خلیل آباد در حال پاک شدن است

ایسنا/خراسان رضوی براساس کتب تاریخی، پیشینه شهرستان خلیل آباد به دوران زرتشت برمی‌گردد، به طوری که آثار و ابنیه زرتشتیان در اطراف شهرستان به چشم می‌خورد، اما رونق علمی و فرهنگی آن به قرون سوم و چهارم هجری که به نام خارزنج معروف بوده باز می‌گردد.

به گزارش ایسنا، با این وجود به رغم اینکه آثار تاریخی هر شهر بیانگر هویت فرهنگی و تاریخی آن جامعه و پاسداری از آن وظیفه و رسالت همه انسان‎ها و تمامی شهروندان به‌خصوص مسئولان مربوطه عنوان شده است؛ اما متأسفانه بخش بزرگی از آثار تاریخی در خلیل آباد به دلیل ناتوانی و بی توجهی‌های گذشته و نبود اعتبار هویت تاریخی این شهر در حال نابود شدن هستند.

در همین خصوص رییس میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد در گفت و گو با ایسنا، گفت: براساس آنچه در اسناد تاریخی به دست آمده پس از زلزله‌ای که در 250 سال قبل در این منطقه آمد و به طور کامل ویران شد سنگ بنای امروزی خلیل آباد گذاشته می‌شود.

حمیدرضا محمودی افزود: اطراف میدان مرکزی با مرکزیت مسجد جواد الائمه که به آن مسجد قلعه می‌گفتند محدوده قدیم این شهر است.

وی با بیان اینکه در این شهرستان تاکنون 11 بنا ثبت آثار ملی شده‌ که قدیمی‌ترین آن بقایای تپه تاریخی کندر و مربوط به قرن هفتم هجری است، افزود: آب انبارهای کندر جدیدترین بناهایی هستند که ثبت آثار ملی شده‌اند.

محمودی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 85 اثر و بنا در شهرستان خلیل آباد شناسایی شده‌اند که شامل قلعه، خانه‌های قدیمی، برج‌ها و آب انبارها و... می‌شود، از کشف 10 محوطه تاریخی در این منطقه خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین آن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و جدیدترین مربوط به دوره اسلامی است.

رییس میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد در ادامه به وضعیت آثار تاریخی منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در دوسال گذشته در حوزه مرمت اضطراری و یا مرمت بناها اعتباری تخصیص نیافته هیچ کار قابل توجه ای نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به رغم کمبود اعتبارات بنای امارت حاج ملأ حسن وکیلی روستای هفتخانه که در حال ثبت ملی هست و دیگری قلعه روستای بزنجرد که شناسایی شده هر دو مرمت گردیده‌اند، عنوان کرد: با کمک شهرداری مرمت آب انبار شماره یک کندر معروف به آب انبار حاتمی نیز انجام شده است.

محمودی با اعلام اینکه سه اثر از جمله قلعه تاریخی کندر به عنوان قدیمی‌ترین اثر تاریخی و حوض چهل‌پایه کندر و یخدان خود شهر خلیل اباد به شدت نیازمند اعتبار برای مرمت هستند، بیان کرد: متاسفانه به دلیل نبود اعتبار نتوانسته‌ایم برای مرمت این آثار کاری انجام دهیم.

رییس میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد در ادامه از شناسایی بناهای تاریخی شده در حال تخریب در منطقه خبر داد و افزود: در حوزه بناهای تاریخی 100 درصد بناهای ما نیازمند مرمت هستند.

وی با بیان اینکه از نظر ما تنها مرمت مسجد جامع خلیل آباد قابل قبول است، گفت: بالغ بر 10 درصد بناهای شناسایی شده در شهرستان خلیل آباد در حال تخریب هستند.

محمودی با اشاره به اینکه در حوزه بناهای تاریخی مالکیت مهمترین شاخصه در حفظ یک بنای تاریخی است، عنوان کرد: برای حفظ یک اثر نیازمند ورود از طریق راهکارهای قانونی هستیم.

رییس میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد با بیان اینکه متاسفانه اداره اوقاف و امور خیریه هیچ گونه تعامل و همکاری و یا مشارکتی به لحاظ اعتباری با ما ندارند و تمام هزینه‌های مرمتی با میراث فرهنگی است و در این زمینه مشکلاتی داریم، گفت: نگاه همه به ما به عنوان متولی آثار تاریخی به گونه‌ای است که هزینه‌های یک بنا را ما باید متقبل شویم در صورتی که با توجه به تعدد آثار تاریخی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان میراث فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی و محوطه‌ها رویکرد مشارکتی است، افزود: هر ارگانی که در مرمت بناهای تاریخی مشارکت کند دوبرابر هزینه‌های آنها را هزینه خواهیم کرد.

محمودی در ادامه از افزایش حفاری‎های غیر مجاز در منطقه و حتی کل کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: متاسفانه نیروی حفاظت آثار در شهرستان خلیل آباد نداریم.

وی همچنین از نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز در منطقه خبر داد و اظهار کرد: به نسبت تعدد آثار و نیروها نمی‌توانیم سرکشی مناسبی از آثار تاریخی داشته باشیم.

رییس میراث فرهنگی شهرستان خلیل آباد با بیان اینکه چندین محوطه تاریخی در شهرستان خلیل آباد دستخوش حفاری‌های غیر مجاز شده و روز به روز در حال افزایش است، گفت: در محوطه های تاریخی ارزشمند خوشبختانه حفاری نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha