• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96020200860
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲ اردیبهشت بخوانید؛

اعتراض به لغو پخش زنده مناظرات/ سکوت ناطق نوری/ برکناری سحر نوروز زاده و...

اعتراض به لغو پخش زنده مناظرات/ سکوت ناطق نوری/ برکناری سحر نوروز زاده و...

اعتراض رییس جمهور به لغو پخش زنده مناظرات، ناطق نوری و سکوت این روزهایش، امضاء پنج یادداشت و بیانیه مشترک میان تهران و تفلیس، بازبینی توافق هسته ای طی ۹۰ روز در کاخ سفید، برکناری سحر نوروز زاده، گفت و گوی شمخانی با لموند و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

تحویل انبوه موشک جدید کروز ضد کشتی نصیر به نیروی دریایی سپاه + گزارش تصویری

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انبوه موشک جدید کروز ضد کشتی نصیر طی مراسمی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه تحویل شد.سردار دهقان در این مراسم با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت روز افزون توان موشکی نیروهای مسلح گفت : موشک کروز سطح به سطح نصیر با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی های جنگی و اسکله ها بکار گرفته می شود.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پنجمین همایش فرماندهان، بهداشت و سلامت سپاه پاسداران گفت:‌ قدرت ما بیش از تجهیزات بر عزم و اراده و پیکره روحی افراد ما استوار است. در جنبه تجهیزات ممکن است برخی از ارتش‌ها از ما بزرگتر و حجیم‌تر باشند اما تفاوت اصلی ما در بعد انسانی است که ما در اینجا می‌توانیم حرف اصلی را بزنیم.وی با بیان اینکه اولویت اول ما در سپاه پاسداران نیروی انسانی سپاه است و بقیه مسایل در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند، گفت: چون ما اهداف و آرمان‌های بزرگی را برای خود تعریف کرده‌ایم و نیروهای ما می‌خواهند مسیر سرنوشت بشر و معادلات را تغییر دهند نیازمند انسان‌های سالم و قوی از نظر روحی و جسمی بر مجموعه تحت امر خود هستیم.

سرلشکر جعفری در بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: به فضل الهی با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، جشن خودکفایی بنزین کشور در هفته جاری رقم خواهد خورد.وی افزود:پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی در سه فاز 360 هزار بشکه ای در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس با همت و تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته شده است و قادر به تولید روزانه 37 میلیون لیتر بنزین می باشد که در حال حاضر میزان تولید آن 12میلیون لیتر است.

پس از استقبال رسمی معاون اول رییس جمهور از گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان که در مجموعه سعد آباد انجام شد ، شش یادداشت و بیانیه مشترک میان هیئت های عالیرتبه تهران و تفلیس به امضا رسید.خست وزیر گرجستان به تهران پس از دیدار خصوصی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در مجموعه کاخ سعد آباد شش یادداشت و بیانیه مشترک در حوزه های  ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، ورزش و جوانان و صنعتی از سوی مقامات عالی دو کشور به امضا رسید.

ناطق نوری و سکوت این روزهایش

پراگماتیست، کاریزماتیک، صریح‌اللهجه و مدافع همیشگی اسلام و جمهوریت؛ این‌ها خصوصیاتی است که با شنیدن نام شیخ علی‌اکبر ناطق‌نوری به ذهن متبادر می‌شود. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، این روزها سکوت معناداری را تجربه می‌کند.یک شیخ کشتی‌گیر. کسی که در میانه میدان زورخانه کباده می‌کشد و سال‌هاست که از تنگ‌نظری انتقاد و با موج‌گرایی مخالفت کرده است. شیخی که نه تنها در سوگ هاشمی در قاب تلویزیون اشک ریخت و از او و منشش دفاع کرد بلکه برعکس بسیاری از کسانی که تنها بعد از مرگ به تمجید از هاشمی پرداختند، سال‌ها پیش از آن هم، از حامیان پروپاقرص و مدافعان هاشمی بود.

مناظرات انتخاباتی؛ زنده یا ضبط شده

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به پخش مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری به صورت ضبط شده گفت: معنای این کار نامحرم دانستن مردم است.وی افزود: این مصوبه هیچ نقطه مثبتی ندارد و موجب نارضایتی مردم خواهد شد.یک عضو فراکسیون امید نیز در همین ارتباط گفت: پخش زنده مناظره‌ها در استقبال مردم از انتخابات موثر است و به برگزاری پرشورتر انتخابات کمک می‌کند. کاندیداها جزء مسئولین کشور هستند و قطعا مصالح نظام را رعایت خواهند کرد و ان‌شاءالله اینطور نخواهد بود که با طرح مباحثی مشکلاتی برای کشور ایجاد کنند.عبدالله حاتمیان هم با بیان اینکه  پخش ضبط شده مناظرات جای اعتراضات را برای کاندیداها و مردم باز می‌گذارد گفت: به نظر من انتخابات‌های گذشته نشان داد مناظرات در انتخاب مردم و حتی مشارکت آنان در انتخابات تاثیر بسزایی دارد.

وزیر کشور نیز از اعتراض رییس جمهور به لغو پخش زنده مناظرات خبر داد و گفت:رییس جمهور ۲ بار در تماس مستیقم با من به لغو پخش زنده مناظره‌ها اعتراض کرد .وی همچنین درباره شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد ممنوع التصویر شده است گفت: شورای امنیت کشور هیچ مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری محمود احمدی‌نژاد نداشته است و اخبار منتشرشده در این خصوص کذب است.

***

نشست هایت های ایران ، روسیه و ترکیه در آستانه

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران، روسیه و ترکیه از تحریم برای اجرای آتش‌بس سوریه استفاده خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست اعضای سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان گفت که سه کشور ترکیه، ایران و روسیه به عنوان تضمین کنندگان اجرای آتش‌بس سوریه در حال طراحی سازوکارهایی مشترک برای تنبیه طرف‌های ناقض این آتش‌بس هستند.

ترامپ

مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ درخصوص خروج احتمالی از برجام، در حال ارزیابی همه گزینه‌ها درباره توافق هسته ای ایران است.وی افزود: رئیس جمهور به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته ای از ابتدا وحشتناک بوده است. ترامپ از وعده انتخاباتی‌اش برای خروج از توافق هسته‌ای عدول نمی‌کند بلکه به دنبال ادامه دادن مذاکرات درباره توافق‌ها است.سخنگوی کاخ سفید نیز از بازبینی توافق هسته‌ای طی ۹۰ روز خبر داد و گفت: ما ۹۰ روز برای اقدام بعدی فرصت داریم. اکنون این بررسی بین سازمانی در طول ۹۰ روز انجام خواهد شد و سپس پیشنهاداتی به رئیس‌جمهور درباره آن ارائه خواهد شد.

در ادامه سیاست های ترامپ علیه ایران یک شرکت حقوقی در انگلیس  از بسته شدن حساب‌ بانکی برخی ایرانیان در انگلیس خبر داد و اعلام کرد که به رغم لغو تحریم‌ها، حساب‌های بانکی شماری از ایرانیان مقیم انگلیس بسته شد. این شرکت حقوقی اعلام کرد از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بسته شدن حساب‌ها بدین شکل افزایش یافته است.

سحر نوروز زاده

سخنگوی فارسی زبان و مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا از سمت خود کنار گذاشته شد.به نوشته نشریه پولتیکو، دولت ترامپ رییس‌جمهور آمریکا سحر نوروززاده کارمند عالیرتبه وزارت امور خارجه را پس از آن‌که رسانه‌های محافظه‌کار وفاداری وی به ترامپ را به چالش کشیدند، از تیم سیاستگذاری وزیر خارجه کنار گذاشت.سحر نوروزاده شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل در ژوئیه سال گذشته به عنوان یکی از اعضای تیم سیاستگذاری وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شد و در این جایگاه به مسائل مربوط به ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) رسیدگی می‌کرد اما خدمت کوتاه مدت او در این سمت پس از انتشار مطالبی در رسانه‌های محافظه‌کار از جمله بریتبارت، کانزروتیوریویو و واشنگتن فیری بیکن درباره وفاداری وی و چند تن دیگر به دونالد ترامپ پایان یافت. به گفته مقامات آگاه در وزارت امور خارجه، نوروزاده مایل به این تغییر سمت نبوده است.

 نامزدهای انتخابات فرانسه

رویکرد متفاوت کاندیداهای انتخابات فرانسه در قبال مبارزه با تروریسم

مدیر گروه اسلام و روابط بین‌الملل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سوم اردیبهشت با اشاره به نظرسنجی‌ها احتمال روی کار آمدن راست افراطی در این کشور را زیاد ندانست.او با اشاره به حملات تروریستی به ویژه حمله تروریستی پنج شنبه شب در شانزه لیزه گفت که هریک از کاندیداهای انتخابات فرانسه در قبال مقابله با تروریسم رویکردهای متفاوتی از  ضرورت مقابله با تروریسم از طریق نظامی و بین‌المللی گرفته تا حذف کامل تبلیغات درمورد جهادی‌ها از فضای اینترنت و یا ممانعت از ورود انبوه مهاجرین مسلمان به فرانسه داشته‌اند.

همایش اجرای برجام

سید حسین نقوی از قرائت پیش نویس گزارش شش ماهه دوم کمیسیون امنیت ملی از برجام خبر دادو گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح روز دوشنبه و قبل از برگزاری جلسه علنی در جلسه فوق‌العاده‌ای ضمن استماع پیش‌نویس گزارش شش ماهه دوم کمیسیون درباره روند اجرای برجام نقطه نظرات نمایندگان برای تهیه متن اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهد.وی گفت که در این گزارش، دو گزارش سه ماهه سوم و چهارم وزارت خارجه نیز مورد بررسی قرار گرفته و قید می‌شود.

شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با روزنامه لوموند به بررسی مسایل منطقه و بین‌الملل پرداخت.شمخانی در بخشی از این گفتو گو ضمن اینکه از جمله دلایل پیروزی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در انتخابات این کشور را انتقاد او از جنگ‌های ایالات متحده در گذشته در افغانستان و عراق، دانست و گفت:جنگ‌هایی که هزینه زیادی بر دوش این کشور گذاشت. امروز متحدانِ منطقه‌ای ایالات متحده بدشان نمی‌آید اگر این کشور همچنان در باتلاق فرو رود. حال باید دید که آیا آن‌ها خطاهای گذشته‌شان را تکرار می‌کنند یا خیر. علاوه براین آمریکا و متحدان‌شان شش سال است که در سوریه فعال هستند: این  حرکتها هیچ نکته تازه‌ای ندارد. چنین حملاتی و به طور کلی درگیری مستقیم واشنگتن، شرایط را تغییر نخواهند داد.

عارف لرستانی

رییس سازمان پزشکی قانونی از آخرین وضعیت پرونده «عارف لرستانی» خبر داد و گفت: با بیان اینکه آزمایش‌ها برای بررسی علت فوت عارف لرستانی انجام شده اما نتیجه این آزمایش‌ها هنوز آماده نشده است.وی یادآور شد: جسد مرحوم عارف لرستانی شنبه ۲۶ فروردین ماه جهت بررسی های تخصصی و تعیین علت فوت با دستورمقام قضایی به مرکز تشخیصی وآزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک ارجاع شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان از دستگیری ۱۲ هزار اتباع غیرمجاز در سال ۹۵ خبر داد و گفت: به علت خلاء قانونی موجود، رسیدگی به پرونده‌های ورود اتباع خارجی غیرمجاز به استان‌های غیرمرزی با مشکل مواجه می شود.وی با اشاره به اینکه به صورت میانگین در شبانه روز بین هزار تا ۱۵۰۰ نفر از اتباع خارجی به صورت غیرمجاز وارد استان می‌شوند، گفت: به دلیل اینکه کرمان در نوار مرزی نیست و ورود قاچاقی اتباع بیگانه هم در قانون، عبور غیرمجاز از مرز تعریف شده است، امکان مقابله مناسب و متناسب با میزان بزه این افراد یعنی ورود غیرقانونی و بدون مجوز آنان وجود ندارد.

ایران و پاکستان

رییس مجلس ملی پاکستان تأکید کرد: پاکستان خواستار ایرانی امن و موفق است و اجازه نمی‌دهیم اختلافات کوچک بین دو کشور بزرگ شود.وی بت اشاره به دیدارش با علی لاریجانی گفت: در این نشست در خصوص روابط دوجانبه و گلایه‌های موجود بین دو کشور صحبت کردیم نه با این رویکرد که موجب تضعیف یکدیگر شویم بلکه در راستای تقویت روابط دو کشور این گلایه‌ها مطرح شد. گلایه‌های مثل گلایه‌های دو خانواده بود که برای حل و فصل اختلافات با یکدیگر صحبت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز  از پیشنهاد رئیس مجلس ملی پاکستان برای نقش‌آفرینی این کشور جهت ایجاد آرامش و ثبات امنیت در منطقه استقبال کرد و گفت: گفت‌وگوهای خوبی در خصوص سازوکارهای برقراری امنیت منطقه‌ای با طرف پاکستانی داشتم.هر دو کشور معتقدیم در شرایط فعلی باید روابط به‌هم تنیده داشته باشیم تا انرژی مشترکی جهت حل و فصل مسایل منطقه در حوزه‌های امنیت منطقه‌ای،‌ تروریسم و تبادلات اقتصادب به وجود آید.

***

کعبه

واکنش بعثه مقام معظم رهبری به اظهارات خطیب نماز جمعه در مورد حج

بعثه مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات آیت الله موحدی کرمانی ، خطیب نماز جمعه این هفته تهران، اطلاعیه صادر و تاکید کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند.دربخشی ازاین اطلاعیه آمده است:مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند و اگر سال گذشته نیز شرایط برای اعزام حجاج از سوی کشور میزبان فراهم می‌شد، حتما حجاج ما به حج اعزام می‌شدند.امام جمعه محترم موقت تهران چند ماه قبل این توصیه را داشتند و مسئولان حج نیز در مذاکرات دقت کافی را به عمل آورده‌اند، حال سوال این است، هم اکنون که توافق امضا شده و کارشناسان اعزامی نسبت به اجاره هتل‌ها در مدینه و مکه اقدام کرده‌اند و بسیاری از قراردادها منعقد شده است، آیا امام جمعه محترم موقت تهران می‌توانند بگویند از این راه رفته برگردید؟ این روش با کدام یک از اصول مدیریتی سازگار است؟ خسارات مادی این‌گونه کارها را چه کسی باید پرداخت کند؟ این در حالی است که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سوی مقام معظم رهبری منصوب گردیده و امور مربوطه با هماهنگی ایشان تصمیم‌گیری و انجام میشود.

اخبار انتخاباتی ایسنا در روز دوم اردیبهشت را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha