• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96021005671
  • خبرنگار : 71021

معاون رییس جمهور:

برخورد محترمانه، تصویر ایران را در جهان تغییر داد

برخورد محترمانه، تصویر ایران را در جهان تغییر داد

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تجربه‌ی گردشگری نشان داده برخورد محترمانه تا چه اندازه توانسته تصویر واقعی ایران را به سایر فرهنگ‌ها و کشورها معرفی کند.

به گزارش ایسنا، زهرا احمدی‌پور در همایش «گفتمان فرهنگ میهمان‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» که روز یکشنبه (۱۰ اردیبهشت) برگزار شد، با بیان اینکه ادبیات ایران اشاره غنی به مهمان‌نوازی دارد و کمتر سفرنامه‌ای را می‌توان یافت که در آن شرحی از مهمان‌دوستی و پذیرایی ایرانیان نیامده باشد، افزود: در دنیای امروز، هیچ پدیده‌ای مانند گردشگری مسعرف سیمای فرهنگی یک کشور نیست. در واقع گردشگری، علاوه‌بر نقش اقتصادی منحصربه‌فردی که در ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و درآمدزایی دارد، بهترین زمینه برای گفت‌وگو و آشنایی ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون با یکدیگر است.

وی یادآور شد: فرهنگ‌ها در بستر گردشگری با یکدیگر آشنا می‌شوند و به‌ دور از جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی دولت‌ها، به زبان انسانی مشترک می‌رسند. فرهنگ ایرانی هم از این قاعده مستثنا نیست.

او با اشاره به پررنگ شدن اهمیت مهمان نوازی و گردشگری، بهره گرفتن بیشتر از این صنعت را ضروری دانست و اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال بدرستی و با تیزبینی اشاره داشتند، مشکلاتی مثل گرانی، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی دارند. تبعیض‌ها و نابرابری‌ها، بیکاری و برخی از مشکلات که جوانان ایران اسلامی با آن‌ها دست ‌به‌ گریبان‌اند، فقط با توجه به اقتصاد مقاومتی و با تکیه بر تولید و اشتغال حل شدنی است و انتخاب هوشمندانه نام "اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال" برای امسال به‌خوبی راه‌حل مسائل حاد امروزی کشور را مشخص می کند. تأکید ایشان بر مسؤولیت همگان، چه در برابر حق و چه در برابر خلق، جای هر نوع توجیه را برای سلب مسئولیت از مسافر و استقبال از بین می‌برد.

معاون رییس جمهور، توسعه و ایجاد اشتغال برای قشر جوان توجه به صنعت گردشگری را یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت بنیه اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: مهمان‌پذیری و مهمان‌داری، تکریم در راه‌مانده‌ای که سرزده می‌رسد، خیلی پیش‌تر از آن که در قالب صنعتی پرسود و درآمدزا مورد توجه دنیا قرار بگیرد، در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ویژه و خاص داشته و برای قدمت آن هرگز نمی‌توان تاریخی مشخص ارائه داد.

او همچنین گفت: درحال حاضر کشورهای غربی با الگوبرداری از فرهنگ مهمان‌نوازی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه توانسته‌اند اقتصاد گردشگری خود را توسعه دهند و به‌تبع آن، از سود اقتصادی این عرصه بیش از پیش بهره‌مند شوند. صنعت گردشگری رمز خروج ما از اقتصاد نفتی است، برای همین توجه به این عرصه می‌تواند گره‌گشای مشکلات ناشی از اقتصاد تک‌محصولی و بازار آسیب‌پذیر آن باشد.

احمدی‌پور گفت: اکنون که این صنعت در زمره صنایع پُردرآمد به‌شمار می‌آید، بر ما است که با تکیه بر فرهنگ غنی ایران به بازنگری جدی در این صنعت بپردازیم و با تلفیق بیشتر عناصر بومی و ملی با این صنعت، به‌نوعی جاذبه بیشتری برای گردشگران ایجاد کنیم و نگذاریم که فرهنگ غنی ایرانی به بوته فراموشی سپرده شود.

وی با اعتقاد بر این که مهمان‌داری به عنوان یک صنعت می‌تواند و باید در عرصه فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی اثرگذار باشد، افزود: یکی از برترین‌های صنعت گردشگری نسبت به صنایع دیگر توزیع درآمدهای ناشی از این صنعت است که در میان آحاد جامعه صورت می‌گیرد و جوامع محلی هم از درآمدهای آن برخوردار می‌شوند. بنابراین، صنعت میهمان‌نوازی برای تولید اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال زمینه‌سازی می‌کند. گردشگری می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری و بهبود اثرات تکاثری درآمد نیز کمک کند. این صنعت از نظر اقتصادی برای کشورهای درحال توسعه و کشورهایی که صنایع معدودی دارند بسیار مفید است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت مهمان‌داری و مهمان‌پذیری از نظر سیاسی هم می‌تواند اثرگذار باشد. برای تحقق اهداف سیاسی در این حوزه ابتدا باید موانعی که در این راه وجود دارد مرتفع شود. با هر بار مسافرت گردشگران خارجی، انتقال فرهنگی صورت می‌گیرد و تمام تبلیغات منفی علیه کشورمان خنثی می‌شود درواقع مهمان‌نوازی می‌تواند به‌عنوان یک میانجی فرهنگی سالم و جاذب به‌نوعی به رفع این تبلیغات مدد برساند.

احمدی‌پور با اعتقاد بر این که توسعه گردشگری ملموس است، بر این نکته که گفتمان گردشگری، گفتمان ملی دولت بوده و خواهد بود، تاکید کرد و افزود: امروز فضای گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگری پذیرای سرمایه‌های انسانی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۰ ۲۱:۵۴

گردشگری بیش از هر زمان دیگری پذیرای سرمایه های انسانی و اقتصادی در حوزه های مختلف است. ؟؟؟؟ ایشون واقعا می دونند چی میگن؟؟؟ تقریبا تمام دانش آموختگان دانشگاههای دولتی این رشته بیکار هستند. این سازمان منتقدین تخصصی خودش رو با پرونده سازی حذف میکنه. بعد پذیرای چه کسی است؟؟؟؟؟