• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96021307586
  • خبرنگار : 71186

با تولید اولین خودروی پسابرجامی

عصر خودروهای چینی در ایران به پایان رسید

عصر خودروهای چینی در ایران به پایان رسید

با آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی می‌توان گفت که دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران به پایان رسیده است.

به گزارش ایسنا، حدود یک دهه پیش خودروهای چینی جایی در صنعت خودروی ایران نداشتند. در آن زمان یکی دو خودروساز کوچک برخی خودروهای چینی را به شکلی محدود در ایران مونتاژ می‌کردند.

اما از اوایل دهه ۹۰ با آغاز برخی تحریم‌های خارجی که منجر به خروج خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از ایران شد خودروسازان چینی از فرصت استفاده کرده و سعی کردند جای خالی برخی خودروها که تولید آنها متوقف شده بود را در ایران پر کنند.

این وضعیت آغاز حضور گسترده خودروسازان چینی در ایران بود به‌گونه‌ای که در سال‌های تحریم علاوه بر آنکه مونتاژ خودروهای چینی در ایران رشد حدودا دو برابری داشت واردات خودروهای چینی آماده نیز به ایران آغاز شد.

در آن زمان خودروسازان چینی ضعف اصلی صنعت خودروی ایران که نبود تنوع محصول و قدیمی بودن بیشتر خودروهای پر تیراژ در حال تولید بود را به درستی تشخیص داده و با عرضه خودروهایی با ظاهر جدید و متنوع و البته با قیمت و کیفیت پایین توانستند مصرف‌کنندگان ایرانی را به محصولات خود جلب کنند.

در دوره تحریم‌ به دلیل قطع ارتباط با خودروسازان آسیایی و اروپایی معتبر، حضور خودروسازان چینی در ایران روند صعودی داشت به‌گونه‌ای که بیشتر خودروسازان داخلی همکاری با خودروسازان چینی را آغاز کردند. به دنبال چنین روندی کارشناسان نسبت به تبعات حضور گسترده خودروسازان چینی در کشور و چینی‌زاسیون صنعت خودروی ایران هشدار می‌دادند.

اما از حدود دو سال پیش با مطرح شدن برجام و اجرایی شدن آن، روند رفع تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان معتبر آسیایی و اروپایی به ایران آغاز شد و سال گذشته نیز شرکت‌هایی چون پژو و سیتروئن با انعقاد قراردادهای جدید رسما فعالیت خود را در ایران از سر گرفتند.

به دنبال بازگشت و فعال شدن مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران تولید انبوه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی از روز گذشته با حضور رییس‌جمهوری آغاز شد؛ آغازی که کارشناسان آنرا شروع پایان دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران می‌دانند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که پس از این با به تولید رسیدن دیگر خودروهای پسابرجامی خودروهای چینی به تدریج در بازار ایران منزوی خواهند شد و اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای جدید را با قیمت مناسب در ایران عرضه کنند مونتاژ و واردات بسیاری از خودروهای چینی متوقف خواهد شد.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خوشبختانه ثمرات برجام و رفع تحریم‌ها در اقتصاد کشور به تدریج در حال نمایان شدن است به‌گونه‌ای که فضای اقتصادی ایران در تعامل دوباره با جهان در حال احیا شدن است.

امرالله امینی با بیان اینکه روند حضور مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران ما را از خودروسازان چینی بی‌نیاز خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: با آغاز تولید خودروهای به‌روز و جدید در ایران خودروهای بی‌کیفیت چینی به تدریج مشتریان خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از روز اجرایی شدن برجام مشخص بود که دوره نیازمندی بازار ایران به خودروهای چینی به پایان رسیده است و با تغییر شرایط، خودروسازان چینی برای ادامه بقا در بازار ایران راه سختی پیش رو خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان چینی برای ادامه حضور در ایران باید به سرعت نسبت به افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت محصولات خود در ایران اقدام کنند در غیر این صورت از بازار حذف خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۲:۴۵

برو بابا دلت خوشه ما که پول نداریم ماشینای 100 میلیونی بخریم. اینا هم که قیمتش حول و حوش 100 تومن هست. ما خیلی بتونیم زور بزنیم حدول 50 - 60 تومن با وام و قرض و قسطی ماشین بخریم که سهممون همین ماشینای چینیه. پس بیخود شلوغش نکنید

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۶:۲۸

امیدوارم باقی خودروسازها هم به جای خودروی چینی خودروهای با کیفیت اروپایی تولید کنند.