• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96021609831
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت بخوانید؛

پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا/برجام و توان موشکی و...

پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا/برجام و توان موشکی و...

حضور نماینده مقام معظم رهبری در محل حادثه معدن آزادشهر ، ایران دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی منطقه، اظهارات عربستان علیه ایران بی‌خردانه است، حضور پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا، توان موشکی ایران ارتباطی با برجام ندارد و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

حادثه معدن آزادشهر

روز سوم امداد رسانی به معدنچیان یورت در استان گلستان

نماینده مقام معظم رهبری در محل حادثه معدن آزادشهر حضور یافت.وحید حقانیان به عنوان نماینده ویژه مقام معظم رهبری صبح امروز با حضور در محل حادثه معدن آزادشهر از اقدامات امدادرسانی به معدنچیان این معدن بازرسی کرد.همچنین در پی حادثه معدن آزاد شهر امیر کویت  در پیامی به روحانی جان‌باختن کارگران معدن آزادشهر را تسلیت گفت. شیخ صباح الأحمد، امیر کویت در این پیام ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان انفجار معدن آزادشهر گلستان، جان باختن تعدادی معدنچی را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان تسلیت گفت.نخست وزیر ترکیه نیز  با ارسال پیامی درگذشت کارگران ایرانی در معدن یورت را به جهانگیری تسلیت گفت. منابع نهاد نخست‌وزیری ترکیه اعلام کردند که بین علی یلدریم نخست وزیر کشور با ارسال پیامی جان باختن شماری از کارگران در انفجار معدن زغال سنگ یورت زمستان در استان گلستان واقع در شمال ایران را به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ، تسلیت گفت.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  نیز در پیامی حادثه انفجار در معدن آزادشهر گلستان را تسلیت گفت.حزب اتحاد ایران اسلامی در بیانیه‌ای جانباختن جمعی از معدن‌چیان کشورمان را در حادثه معدن یورت استان گلستان تسلیت گفت و در بیانیه خود آورده است: عبور از بحرانی مثل حادثه معدن یورت به عزم ملی همه جناح‌ها نیاز دارد.

رییس کل دادگستری استان گلستان نیز از حضور پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا و ثبت شکایت تعدادی از اولیای‌دم و کارگران مجروح خبرداد.وی گفت:پیمانکار به همراه وکیل خود به منظور بررسی زوایای حادثه به دادسرای عمومی و انقلاب آزادشهر در دادسرا حضور یافت.وی با تاکید بر اینکه پیمانکار بازداشت نشده است، تصریح کرد: در اولین جلسه بازپرسی، پیمانکار به همراه وکیل خود در دادسرا حاضر شد و به سئوالات بازپرس پاسخ داد.

***

صبح امروز( شنبه ) دو هزار نفر از سربازان به همراه جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با آرمان‌های بنیان گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.در این مراسم که به مناسبت نهمین جشنواره حضرت علی اکبر(ع) (جوان سرباز) برگزار شد، سردار علیرضا تمیزی معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشت.

وزیر کشور از  بررسی شکایت دانش آشتیانی در کمیسیون نظارت بر تبلیغات خبر داد.وزیر کشور با اشاره به اینکه ارزیابی ما این بود که مناظره‌های انتخابات در یک فضای آرام، منطقی و با رعایت قوانین برگزار شود، گفت: به لحاظ شکلی مناظره‌ها خوب برگزار شد و ما هیچ دغدغه‌ای در زمینه امنیت کشور نداشته و نداریم.رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شکایت دانش آشتیانی، به او اجازه پاسخ به اتهاماتی که در مناظره‌ها به وی وارد شد را می‌دهید، گفت: توصیه ما این است که نامزدها در بیان نظرات و برنامه‌های خودشان حقوق دیگران را ضایع نکنند. کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلاق عمومی را رعایت کنند. در مورد این موضوع دیروز نامزدها هم پاسخ این مسایل را دادند. شکایتی هم از طرف آقای دانش آشتیانی رسیده که قرار است در کمیسیون نظارت بر تبلیغات بررسی شود.

 تحویل دهی انبوه موشک کروز دریایی نصیر به نیروی دریایی سپاه توسط وزارت دفاع

به گزارش یک مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی آمریکایی، ایران دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی منطقه است. مرکز مطالعاتی بین‌الملل و راهبردی مستقر در واشنگتن در گزارشی با عنوان "موشک‌های ایران" نوشت:  اگر چه ایران هنوز موشکی را که قادر باشد به آمریکا حمله کند، مستقر یا آزمایش نکرده است، اما تحت برنامه پرتاب به فضای خود، به توسعه فن‌آوری موشک‌های دور ـ برد ادامه می‌دهد. ایران علاوه بر افزایش کمیت زرادخانه موشکی‌اش روی توسعه کیفیت در زمینه دقت و قدرت موشک‌هایش کار می‌کند.

برجام

موگرینی با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند به تنهایی برجام را کنار بگذارد گفت: جامعه بین‌الملل نیز باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در هفتمین نشست سالانه موسسه دانشگاهی اروپا (European University Institute) برای بررسی عملکرد اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و این‌که اگر واشنگتن ازاین توافق کناره‌گیری کند، باعث می‌شود ایران نیز چنین کاری کند، گفت: من بارها با دوستان آمریکایی‌مان به صورت مفصل و طولانی درباره توافق با ایران گفت‌وگو کرده‌ام. معتقدم آنها درک می کنند که اولا این توافق، یک توافق بین‌المللی است که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و ایران درباره آن مذاکره کردند و شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت می‌کند.معاون وزیر خارجه آلمان نیز در حاشیه دیدار با علی اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کنیم گفت: آلمان از ادامه اجرای برجام و همچنین از مذاکرات کشورهای منطقه حمایت می‌کند.

علی لاریجانی نیز  در افتتاحیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه دستکاری کردن در توافق هسته‌ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند، گفت که دستکاری کردن در توافق هسته‌ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند. وی افزود: برخی حرف‌هایی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای زده می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد. امروز در داخل کشور بحث‌ها و در گفت‌وگوهایی انجام می‌شود و مناقشه های زیادی روی مساله هسته‌ای وجود دارد اما مهم آن است که آنچه ایران پذیرفت و حاصل شد، کف خواسته‌های ایران بود.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در پاسخ  به اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که در مناظره به موضوع توان موشکی اشاره کرده بود، گفت:توان موشکی ایران ارتباطی با برجام ندارد و نامزدها به مسائل نظامی ورود نکنند. سردار جزایری ضمن بی‌ارتباط دانستن توان موشکی با موضوع برجام، اظهار کرد: ارتقاء توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و بنا بر اعترافات صریح استراتژیست‌ها و کارشناسان نظامی و سیاسی داخلی و خارجی، وجود پایگاه‌های زیرزمینی و موشکی یک عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود.

***

آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک موسسه مطالعاتی درباره فعالیت‌های آژانس درارتباط با ایران سخنرانی خواهد کرد.یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواسط هفته جاری قرار است در موسسه دانمارکی مطالعات بین‌الملل سخنرانی و درباره فعالیت آژانس در ارتباط با ایران صحبت کند.

ایران و کوبا

با هدف گسترش همکاری‌های علمی - پزشکی ایران و کوبا متخصصان و مقامات ایران و کوبا در تهران با همدیگر، ملاقات کردند. این ملاقات به منظور تعیین امکان‌پذیری و شرایط گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های پزشکی و  علمی ایران وکوبا انجام شد.

علی اکبر ولایتی

ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیداری با معاون وزیرخارجه آلمان که پیرامون مسائل منطقه، روابط دوجانبه و افزایش سطح روابط دو کشور انجام شد، گفت: دفاع از سوریه و عراق را دفاع از خود می‌دانیم

علی اکبر ولایتی همچنین در گفت‌وگو با العربی الجدید اتهامات عربستان علیه ایران را رد کرد و گفت:اظهارات عربستان علیه ایران بی‌خردانه است. وی افزود:اظهارات اخیر ولیعهد عربستان نشانی از بی‌تجربگی وی است. کسانی که تجربه دارند و با سیاست خارجه عربستان آشنا هستند امکان ندارد که اظهارات این چنینی بکنند.لازم به ذکر است: محمدبن‌سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان اخیرا مدعی شده بود که گفت‌وگو با ایران بی‌فایده است زیرا ایران خواستار رسیدن به قبله مسلمانان و تسلط بر تمام جهان اسلام است.

در همین ارتباط معاون رئیس هیئت اجرایی حزب الله لبنان نسبت به ادعاهای بن سلمان علیه ایران واکنش نشان داد و گفت:برخی از کشورهای عربی به جای دشمنی با رژیم صهیونیستی، دشمنی با ایران را محور قرار می‌دهند.وی با بیان اینکه عربستان به ایران تهمت می‌زند، افزود:چیزی که ما امروزه از برخی کشورهای عربی می‌خواهیم این است که از قتل حرام و ایجاد تحریک و فتنه و دشمنی میان مردم بپرهیزند و به جای دشمنی با رژیم صهیونیستی که دشمن حقیقی امت اسلامی است و فلسطین و قدس را اشغال کرده است، دشمنی با ایران مسلمان را محور قرار ندهند؛ ایرانی که از ابتدا و تا به امروز از مسئله فلسطین حمایت کرده و هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده است.

صحن مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته میزبان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان هستند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته جاری شنونده گزارش کمیسیون عمران درباره بررسی وضعیت سیل‌های به وقوع پیوسته در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و همچنین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اختصاص و توزیع منابع در طرح تحول سلامت هستند.طی هفته جاری همچنین وزرای اطلاعات، علوم، خارجه و تعاون میهمان کمیسیون‌های مجلسخواهند بود.وزرای اطلاعات، علوم، امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس دیوان محاسبات کشور، رییس پلیس فتا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و برخی دیگر از مقامات کشوری در هفته جاری مهمان کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی هستند.

تعزیرات حکومتی

حکم تعطیلی یک داروخانه متخلف توسط اداره کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان صادر شد. غلامرضا صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان از تعطیلی یک داروخانه به علت تخلف از قوانین و مقررات در شهر اصفهان خبر داد.وی اظهار کرد: با اعلام گزارش معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان مبنی بر فروش دارو بدون حضور مسئول فنی در یک داروخانه، پرونده این داروخانه متخلف به شعبه رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی تعزیرات حکومتی استان ارجاع شد و  با احراز تخلف توسط رییس شعبه رسیدگی‌کننده، حکم بر تعطیلی داروخانه تا معرفی مسئول فنی واجد صلاحیت صادر شد.

کانون وکلای دادگستری مرکز

کانون وکلای دادگستری مرکز با همکاری بخش ایرانی انجمن قانونگذاری تطبیقی و با حضور اساتید و قضات عالی رتبه از فرانسه، نشست نشست «قانون‌گذاری تطبیقی» را برگزار می‌کند.موضوعات مورد بررسی در این نشست «کارکرد شورای قانون اساسی فرانسه»، «جایگاه حقوق بین الملل و نقش پاریس در داوری‌های بین المللی»، «آزادی داور در داوری های بین المللی»، «کارکرد دیوان عالی کشور فرانسه»، «کارکرد شورای دولتی فرانسه» و «دیدگاه حقوق فرانسه در داوری های مربوط به اموال عمومی» هستند.

رییس قوه قضاییه

از سوی رییس قوه قضاییه؛آیین‌نامه «شرایط و چگونگی مصادره محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع» ابلاغ شد. این آیین نامه متشکل از دو فصل، تعاریف و چگونگی مصادره محل نگهداری و شرایط آن است.

اخبار انتخاباتی ایسنا در روز دوازدهم اردیبهشت را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha