• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۳:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96021911765
  • خبرنگار : 71417

دیدار معاون لاوروف با همتای آمریکایی در نیویورک و شروط مسکو برای عادی سازی روابط

دیدار معاون لاوروف با همتای آمریکایی در نیویورک و شروط مسکو برای عادی سازی روابط

معاون وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفرش به نیویورک با همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک از دیدار سرگئی ریابکوف، معاون دستگاه دیپلماسی روسیه با توماس شانون، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور سیاسی خبر داد.

بر اساس اعلام منابع آگاه روسی، این نشست به تازگی برگزار شده و جزئیاتی بیشتری از آن منتشر نشده است.

پیش از این ریابکوف به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که این ملاقات گامی در راستای اجرای توافق‌هایی است که در جریان دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در مسکو حاصل شده است.

وی همچنین گفته است، مذاکرات آتی سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون وزیران خارجه روسیه و آمریکا در واشنگتن بر وضعیت سوریه متمرکز خواهد بود.

ریابکوف تصریح کرد: من با شانون تمامی برنامه‌های دوجانبه بین دو کشور را به طور کاملا مفصل بررسی کردم و دیدار مثبت بود.

وی اظهار داشت: رایزنی‌ها گامی به سمت تحقق توافق‌های دست یافته شده بین لاوروف و تیلرسون درباره تشکیل کارگروهی خاص در باره حل مسائل پیچیده مربوط به روابط دو جانبه است.

ریابکوف تصریح کرد: ما در برخی مواضع مهم مشترک توانستیم به تفاهماتی بیشتر از قبل برسیم و آن مقدمه‌ای برای دیدار تیلرسون و لاوروف در روز چهارشنبه یعنی فرداست.

وی ادامه داد: برای اینکه دیدار آتی آنها روی سوریه تمرکز دارد از این رو با شانون برای تسهیل برنامه‌های دیدار دو وزیر کار کردیم.

این دو مقام روسیه و آمریکا بر برگزاری دیدارها و تلاش‌های بیشتر در جهت بهبود شرایط کارمندان دیپلماتیک دو کشور توافق کردند.

سرگئی ریابکوف همچنین شروط کشورش برای از سرگیری روابط با آمریکا و در راس آن حل و فصل مشکلاتی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به جا گذاشته بود را به همتای آمریکایی خود ابلاغ کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، ریابکوف در این دیدار به بررسی مسائلی گسترده از مسائل مربوط به روابط دو جانبه پرداخت و طرف روسی تاکید کرد که عادی سازی روابط بین مسکو و واشنگتن مستلزم حل مشکلات حادی است که دولت اوباما پشت سر خود رها کرد و رفت. به طوریکه دولت اوباما قوانین بین‌المللی را نقض کرد به رغم اینکه تاسیسات دیپلماتیک روسیه در خاک آمریکا که متعلق به دولت روسیه بود و براساس قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های ژنو در زمینه روند فعالیت دیپلماتیک بین کشورها از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود، مصادره کرد.

دولت اوباما در پایان دسامبر چند هفته قبل از رفتن ۹ موسسه، شرکت و افراد روس از جمله سازمان اطلاعات و سازمان امنیت فدرال روسیه را به بهانه دخالت در انتخابات آمریکا و اعمال فشار بر دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه در لیست تحریم قرار داد.

روابط روسیه و آمریکا در ماه‌های گذشته تحت تأثیر رویدادهای متعددی نظیر الحاق کریمه و تحولات سوریه با چالش‌هایی مواجه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha