• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96021912457
  • خبرنگار : 71021

ربّنای شجریان ثبت ملی شد

ربّنای شجریان ثبت ملی شد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت‌ ملی دعای مشهور به «ربّنا» با اجرای محمدرضا شجریان را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، عصر روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) در نشستی که با حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری در محل دفتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، زهرا احمدی‌پور گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان، ربّنای استاد محمدرضا شجریان که یکی از  میراث‌ ناملموس فرهنگی کشور است ثبت ملی شده است.

معاون رئیس‌جمهوری با آرزوی سلامت و طول عمر برای این هنرمند افزود: استاد شجریان یکی از سرمایه‌های ملی ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی به‌ دلیل علاقه و اهمیتی که مردم ایران برای ربنای شجریان قائل هستند و خاطرات‌شان در ماه مبارک رمضان با این نوای آسمانی گره خورده است، اهتمام خود را معطوف به ثبت این اثر در فهرست میراث ناملموس کرد.

«ربّنا» یکی از آثار استاد محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و برای مدت ۳۰ سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده‌است.

بنا به گفته محمدرضا شجریان، انگیزه اصلی او از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌است.

شجریان ربّنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد. ربّنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به‌یاد پدر» ضبط کرده، منتشر شده است.

این اثر با شماره ١٣٩٦در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۹ ۱۸:۴۹

خبربسیار خوشحال کننده ای بود واقعا استاد شجریان درقلب ما ایرانیان جای داره برای ایشان سلامتی آرزومندم به امید اینکه صدای این هنرمند جاودانه دررسانه ملی پخش شود . استاد زنده باشی.

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۹ ۲۰:۳۴

درود بر شجریان بزرگ

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۱۹ ۲۰:۴۷

زنده باد....

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۰ ۰۸:۴۹

سلام و خدا قوت.کار خوب و پسندیده ایی بود جالب هست که این دعای قشنگ 30 سال از صدا و سیما پخش می شد و در عین حال هیچ گونه تکرار و خستگی از تکراری بودن برای من نداشت و یکی از سنبلها و نمادهای ماه رمضون بود وهست آرزو دارم که دوباره از صدا وسیما پخش شود

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۰ ۱۰:۵۹

درود بر حضرت استاد شجريان با آن آواي آسماني و ملكوتي شان. اميد كه هزار سال سايه اين ابر مرد بر سر موسيقي ايران پاينده باد. ثبت ملي ربناي استاد خبري بسيار خوشحال كننده بود و انشاءالله امسال شاهد شنيدن اين نواي ملكوتي از سيما خواهيم بود كه چند سالي است در نبودش افطارمان بي نمك است

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۰ ۲۲:۵۲

استاد عزیزو گرامی ماایرانیان به شماتبریک گفته آرزوی سلامتی شما رادارم

avatar
۱۳۹۶-۰۲-۲۶ ۱۲:۲۴

سلام، با تشکر فراوان خدا را هزار مرتبه شکر که اثر بیاد ماندنی استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران که در قلب همه جای دارد و به همت آن سازمان محترم ثبت ملی شد واهشمند است پیگیری بفرمایید انشااله در ماه مبارک رمضان امسال حتماً پخش شود و بیاد 30 سال که صدای این استاد بزرگ را می شنیدیم ماه رمضان جذابتر شود.

avatar
۱۳۹۶-۰۳-۲۱ ۲۰:۴۷

واقعا دوست دارم دم افطار این نوا رو بشنوم از سالهای کودکی این نوا برام با افطار و ماه رمضان گره خورده و حس خوب انتظار برای افطار در ماه رمضان رو بهم میده...واقعا یاد آن دوران بخیر...امیدوارم به یاری خدا دوباره بشنوم الان هم این نوا با صدای یه پسربچه از شبکه نهال پخش شد اگه خوبه پس چرا با صدای خود استاد نباشه؟ امام علی علیه السلام میفرمایند به گفتار نظر کنید نه گوینده.آیا اسلام واقعی اینه؟یه چیز ملی و نوستالژیک برای میلیون ها آدم نباید دستخوش بازی های سیاسی باشه. یا حق