• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96022415267
  • منبع : روابط‌عمومی گروه موسیقی

انتشار دیجیتالی «بیداد» اثر پرویز مشکاتیان

انتشار دیجیتالی «بیداد» اثر پرویز مشکاتیان

آلبوم موسیقی «بیداد»، اثری از «پرویز مشکاتیان» با صدای «محمدرضا شجریان» همزمان با شصت‌ودومین زادروز این آهنگساز و موسیقیدان فقید، به‌صورت دیجیتالی منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این آلبوم موسیقی، در میانه دهه ۶۰ که ایران همچنان درگیر جنگ بود و مردم برای تامین نیازهای اولیه زندگی تلاش می‌کردند، هنرمندانی از همین کشور و در همین شرایط، دست به تولید آلبوم موسیقی زدند که در تاریخ ایران ثبت شد.

آلبوم «بیداد» با آهنگسازی «پرویز مشکاتیان» و آواز «محمدرضا شجریان» در سال ۱۳۶۴ تهیه و تولید شد. نسخه فیزیکی این اثر بسیار کم‌یاب و تهیه آن از بازار روز موسیقی کشور، دشوار بود. اثری که هر سال و با گذشت زمان، تازگی خود را حفظ کرده و هربار انتشار آن و در هر قالب ارزشمندی، برای مخاطب خالی از لطف نیست.

زنده‌یاد استاد «پرویز مشکاتیان» متولد سال ۱۳۳۴ در نیشابور و متوفی به سال ۱۳۸۸ در تهران، یکی از بزرگترین آهنگسازان معاصر ایران است. در آلبوم «بیداد»، او از اشعار «حافظ» و «سعدی» بهره برده است. «بیداد» نام یکی از گوشه‌های دستگاه همایون است که نیمه ابتدایی این آلبوم نیز در همین دستگاه نوشته شده و در نیمه دوم، موسیقی در همایون و شور قرار دارد.

قطعه «بیداد» که در آلبوم با نام «مقدمه» ارائه شده،‌ یکی از فاخرترین آثار بی‌کلام ایرانی است. این اثر از همنوازی ارکستر سازهای ایرانی تشکیل شده که با ریتمی آرام آغاز می‌شود و پس از تثبیت فضا، به موسیقی ضربی پیوسته و پس از آن در انتهای اثر، ریتم به اوج و قطعه به پایان می‌رسد. این اثر را از نظر دقت آهنگسازی، فرم و عظمت هارمونی می‌توان با سمفونی‌های موسیقی غربی مقایسه کرد.

اساتید بزرگ موسیقی ایرانی «محمدرضا لطفی»، «فرخ مظهری»، «زیدالله طلوعی»، «جمشید عندلیبی»، «اردشیر کامکار»، «ارسلان کامکار»، «ناصر فرهنگ‌فر» و «غلامحسین بیگچه خانی» در کنار «پرویز مشکاتیان» نوازندگی این اثر را برعهده داشته‌اند و آواز استاد شجریان، تأثیر آن را دوچندان کرده است.

آلبوم موسیقی «بیداد» به‌خاطر قدردانی از سال‌ها فعالیت هنری زنده‌یاد مشکاتیان، با ۵۰ درصد تخفیف در مبلغ آلبوم و همراه با هدایای ویژه هنری دیگر منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha