• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96023119895
  • منبع : دانشگاه تربیت مدرس

برنامه راهبردی حوزه پژوهش‌وفناوری دانشگاه تربیت‌مدرس بررسی شد

دانشگاه تربیت مدرس

برنامه راهبردی حوزه پژوهش و فناوری و ارتقای تراز دانشگاه تربیت مدرس در نشست اخیر شورای دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفریان، مدیر پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در این باره اظهار کرد: پس از ارسال برنامه عملیاتی دانشگاه در خصوص ارتقا و تبدیل 5 دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر به سطح تراز بین‌المللی به وزارت علوم،‌ طی نامه‌ای از سوی وزارت علوم،‌ دانشگاه تربیت مدرس برای ورود به این طرح مورد تائید قرار گرفت تا بتواند در تراز 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

وی افزود: ساختار طرح، ایجاد هسته‌ها با برنامه‌های پژوهشی نوآورانه و در مسیر توسعه فناوری متشکل از حداقل یک استاد برجسته با عنوان پژوهشگر برتر، حداقل یک پژوهشگر فرا دکتری، حداقل 3 دانشجوی دکتری و یک کارشناس زبده و یک نیروی اداری آموزش دیده است. طرح برای پایه‌ریزی نوآورانه پژوهش‌های در مسیر توسعه فناوری با محوریت 100 استاد برجسته شروع شده و در یک برنامه 10 ساله به 460 استاد (460 برنامه مدون و مصوب) می‌رسد.

جعفریان تصریح کرد: در این طرح ایجاد هسته‌های پژوهشی متشکل از مجموعه‌ای از اساتید برجسته با برنامه‌ای واحد و بین رشته‌ای ارجح است. در راستای نیل به دانشگاه نسل سوم، تولید دانش‌بنیان و ارتباط دانشگاه با صنعت و همچنین افزایش ارتباطات بین‌المللی مورد حمایت قرار خواهد گرفت و ورود به عرصه تبادلات وسیع بین‌المللی با اختصاص درصد مشخصی از برنامه‌های مصوب به اساتید خارجی و جذب پژوهشگر فرادکتری و دانشجوی دکتری خارجی تسهیل می‌شود.

وی در خصوص شرایط ورود اساتید به این طرح تصریح کرد: اساتید و دانشیاران ممتاز دانشگاه با برنامه پژوهشی مدون در مرزهای دانش و تکنولوژی می‌توانند داوطلب ورود به طرح باشند. اساتید و دانشیاران داوطلب بر اساس فعالیت 5 سال اخیر و استادیاران ممتاز با شرط اخذ حداقل 70 درصد امتیازات اساتید و دانشیاران ارزیابی شده و بر اساس اولویت امتیازات و میزان بودجه جذب شده وارد طرح می‌شوند. با توجه به ضرورت حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین، اعضای هیأت علمی موفق در کسب درآمد دانش‌بنیان برای دانشگاه و یا در ارائه خدمات تخصصی به صنعت پس از تأیید ساختار اجرایی این طرح می‌توانند از مزایای ورود به این طرح استفاده کنند.

مدیر پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در راستای اجرای روال کلیدی دانشگاه، تمرکز و هدایت منابع در قلمروهای پژوهش و فناوری نوظهور و پیشرو مورد توجه قرار گرفت و انتخاب و معرفی 5 تا 10 هسته پژوهشی و آغاز طرح ارتقای تراز دانشگاه، بسته موفقیت نیمسال جاری این روال تعریف شد.

جعفریان ادامه داد: در اولین مرحله از اجرای بسته موفقیت، انتخاب و معرفی 5 تا 10 هسته پژوهشی و آغاز طرح ارتقای تراز دانشگاه صورت گرفت. همچنین جمع‌آوری برنامه پژوهشی اعضای هیات علمی در افق 5 ساله و شناسایی 50 پژوهشگر برتر دانشگاه از منظر شاخص‌های طرح ارتقای تراز دانشگاه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اطلاعات ارسالی اعضای هیات علمی، ساماندهی اطلاعات جمع‌آوری شده، فرایند انتخاب 10 هسته پژوهشی و تهیه شیوه‌نامه حمایتی در دستور کار نیمسال جاری است.

جعفریان تصریح کرد: در اولین گام، در راستای حمایت از اساتیدی که برنامه تحقیقاتی 5 ساله ارائه کرده‌اند، درصورتی‌که طرح تحقیق مصوب دانشجو در راستای 2 اولویت اول برنامه تحقیقاتی عضو هیات علمی باشد، با تایید معاون پژوهشی دانشکده،  مبلغ اعتبار پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد به میزان 20 درصد و مبلغ اعتبار رساله دانشجویان دکتری به میزان 15 درصد افزایش می یابد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

دکتر فتح‌اللهی معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این باره اظهار کرد: بحث ارتقای تراز دانشگاه‌های ایران از برنامه چهارم توسعه در دستور کار بوده، اما تاکنون به صورت جدی به آن پرداخته نشده و عمده علت این امر نیز خود دانشگاه‌ها بوده‌اند.

وی گفت: این طرح مختص به رشته یا رشته‌های خاصی نیست و همه با هم باید در این راه حرکت کرده تا بتوانیم رشد کنیم. ما در برنام‌ریزی و اجرا به جای نظر شخصی باید تسلیم ادبیات و روش‌های علمی بشویم و به آن‌ها اهتمام ورزیم.

فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: هسته‌های پژوهشی قرار است در دو محور اساسی حرکت کنند، یکی تحقیقات علمی که منجر به اکتشافات علمی شود و دیگری تحقیقات نوآورانه که منجر به توسعه تکنولوژی خواهد شد. ارتقای تراز دانشگاه یکی از 16 روال تعریف شده معاونت پژوهشی در طرح تحول راهبردی و یکی از 37  روال کلی تعریف شده دانشگاه است که برای تحقق آن باید از همه ظرفیت‌های فردی و گروهی خود در دانشگاه استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.