• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96023120367
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تخیلات کودکان را تقویت کنید

تخیلات کودکان را تقویت کنید

ایسنا/اصفهان یک روان‌شناس کودک گفت: برای تقویت خلاقیت کودکان باید اجازه داد ذهن کودک برداشتهای آزاد فراوانی از پیرامون خود داشته باشد، حتی اگر این برداشت‌ها با دنیای واقعی همخوانی نداشته باشد.

علی راکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در فرآیند رشد کودکان، اتفاقاتی که برای کودک رخ می دهد گذاری از تفکرات عینی به سمت تفکرات انتزاعی است، اظهار کرد: تخیل همواره با کودکان همراه است و کودکان گاهی اوقات در تخیلاتشان با افرادی صحبت می‌کنند و یا یک موضوعی را دوره می‌کنند که وجود خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: والدین نباید نگران صحبت کردن کودکان با خودشان و یا با اسباب بازی‌هایشان باشند و از نظر روان‌شناسان این رفتارها به هیچ عنوان از علائم بیماری روانی نیست بلکه ذهن کودک درحال فعالیت و مغز کار خود را انجام می‌دهد. به عبارتی زبان درونی، تخیل و فعالیت ذهنی در کنار یکدیگر منجر به بروز چنین رفتارهایی می‌شود.

این روان‌شناس کودک با بیان اینکه متاسفانه والدین وظایف خود را در قبال کودکان انجام نمی‌دهند،‌ تصریح کرد: ارتباط برقرار کردن و حرف زدن با کودک از مهم‌ترین وظایف والدین است؛ برای مثال والدین برای بازی کردن با کودک زمانی را قایل نمی‌شوند اما رفتاهای صحیح کودک مانند حرف زدن با خود و یا سایر رفتارها را سرکوب می‌کنند.

راکی ادامه داد: کار اشتباهی که بیشتر والدین انجام می‌دهند این است که تلاش دارند به کودک بگویند تخیلات او واقعیت ندارد و حتی در برخی موارد کودک را تنبیه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در وهله نخست به والدین پیشنهاد می‌شود که  وظایف خود را انجام دهند و دوم اینکه نه تنها تخیلات کودکان را سرکوب نکنند بلکه از آن به عنوان یک دستمایه‌ برای بازی‌های تخیلی استفاده کنند، در این صورت والدین به برداشت‌های خلاقانه ذهنی کودک کمک می‌کنند.
 
این روان‌شناس اضافه کرد: برای تقویت خلاقیت کودکان باید اجازه داد ذهن کودک برداشتهای آزاد زیادی داشته باشد، حتی اگر این برداشت‌ها با دنیای واقعی همخوانی نداشته باشد. در هر صورت ذهن کودکان به مروز زمان رشد می‌کند و فرق میان واقعیت و تخیل را درک خواهند کرد اما کودک در دوران کودکی نیاز به تخیل دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha