• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96032413690
  • خبرنگار : 71511

دبير دفتر سياسي حزب اتحاد ملت:

مسائل امنيتي را سياسي نكنيم

مسائل امنيتي را سياسي نكنيم

دبير دفتر سياسي حزب اتحاد ملت تصیح کرد: مسایل امنيتي را با چشم سياسي و نگاه قوميتي نمي توان نگاه كرد، باید به همه علت هاي حادثه توجه شود.

حسين نوراني نژاد در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: بزرگ ترين تروريست ايران مسعود رجوى و فرقه اش بود، اما همچنان كه هيچ وقت كسى تروريست بودن او را ربطى به خراسانى بودنش يا قوميت و محل تولد ديگر همدستانش نمى دهد، قطعا رفتار تروريستى اخير هم ارتباطى به قوميت عاملان آن پيدا نمي‌كند.

وي ادامه داد: اتفاقا اگر صفاتى براى هموطنان كرد ما به عنوان يكى از اصيل ترين اقوام ايرانى در سطح جامعه مطرح باشد، شادى و شادابى و موسيقى و زندگى و مهمان نوازى و از اين قبيل امور است.

عضو شوراي مشورتي اصلاح طلبان گفت: مساله تروريسم قطعا نه يك موضوع نژادى و قومى كه يك مساله انديشه اي، سياسى و فرهنگى است.

وي ادامه. اد:تنوع قومى در ايران موضوعى است كه نه فقط جزو جذابيت هاى فرهنگى ايران است كه مى تواند جزو عوامل امنيت ساز در منطقه متكثر و پرآشوب ما باشد.

نوراني نژاد افزود:اطراف ما ملل مختلف با مذاهب و اقوام و زبان هاى مختلف حضور دارند. بسياري از رنگ هاي اين رنگين كمان قومى و زبانى در منطقه، در ايران نيز حضور دارند، و همين مى تواند با مديريت صحيح و عادلانه به نقطه امنيت بخش ما در تعامل با همسايگان و حتی به محوريت ما در حل منازعات منطقه اى منجر شود.

وي تصريح كرد:نمى توان كتمان كرد كه با رسيدن به اين نقطه هنوز فاصله داريم. ما هنوز نتوانسته ايم نسبت دقيق و سياست ثابتى بين مديريت اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و امنيتى در مناطق قومى ايجاد كنيم.

اين فعال سياسي اصلاح طلب خاطرنشان كرد:در موضوع پيش آمده اخير، تحريك و دخالت عوامل بيرونى و دشمنان خارجى، چه به صورت مستقيم و چه غير مستقيم يك امر مسلم است. اما اگر از اين عوامل خارجي بگذريم، در بخش عوامل داخلى به قوميت افراد تروريست نه به عنوان يك امر نژادى و قومى كه به عنوان يك معلول مى توان نگاه كرد. نگاهى كه اگر در آن دقيق شويم احتمالا حق السهم متعدد و زيادى براى بسيارى از عوامل و سياست هاى داخلى ترسيم مى كند.

وي گفت:آن چه در حال حاضر و به فوريت نياز است، اطمينان دادن و قوت قلب دادن به هموطنان كرد و عرب و همه اقوام ديگر است كه بدانند اتفاق رخ داده را ملت و دولت و حاكميت ايران، برخاسته از يك باور و يا فرهنگ قومى نمى دانند و اگر قصورى بوده، همه ما سهمى در آن داريم.

دبير دفتر سياسي حزب اتحاد ملت گفت:نكته بعد اين است كه با سياست هاى واكنشى مثل سختگيرى بيشتر و يا تغيير رويه نسبت به محكومانى كه احيانا قرابت فكرى و به خصوص قومى با تروريست ها داشته اند، احساسات و اذهان حتى عده اى بسيار قليل را به سمت همدلى با تروريست ها نكشانيم. در واقع كياست لازم در هر رفتارى كه اثبات كند تروريست ها و همفكرانشان اشتباه كرده اند و رويكرد حاكميت نسبت به همه اقوام و مذاهب، توام با عدالت و حتی تبعيض مثبت نسبت به آنهاست، در شرايط حاضر محكوميت بيشتر افكار عمومى به خصوص در مناطق قومى را نسبت به رفتارهاى گريز از مركز به همراه خواهد داشت.

وي ادامه داد:در كنار همه اين مديريت هاى سياسي و اجتماعى، طبعا مديريت امنيتى هم اهميت بسزايى دارد و طبيعى است كه مسايل امنيتى را صرفا سياسى و اجتماعى نمى توان حل كرد اما حتما مديران امنيتى هم ملاحظات سياسى و اجتماعى را در مديريت بخشى خود در نظر مى گيرند.

نوراني نژاد گفت:در آخر هم بررسي عوامل شخصى، روانى و شخصيتى تروريست ها مى تواند در بررسى دلايل حادثه اخير راهگشا باشد.
انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha