• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۶:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96032614803
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

/انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم/

تداوم حیات آموزش عالی در گرو حرکت به سمت کار آفرینی است

تداوم حیات آموزش عالی در گرو حرکت به سمت کار آفرینی است

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از دولت دوازدهم به معضل فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: تداوم حیات آموزش عالی در گرو حرکت به سمت کار آفرینی است.

فرید براتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انتظارات نظام جمهوری اسلامی از جامعه دانشگاهی، اظهار کرد: نظام آینده خود را بر پایه تحولات علمی بنا نهاده و انتظار از بدنه علمی کشور در بخش‌های مختلف بالا است.

وی با بیان اینکه انتظارات نظام از جامعه علمی و دانشگاهی، وظیفه این قشر را سنگین‌تر می‌کند، افزود: لازم است سیستمی طراحی شود که بدنه دانشگاهی بتواند این نیازها را تامین کند.

براتی با اشاره به وجود اسناد بالادستی در اجرای اهداف و برنامه‌های دانشگاه، تاکید کرد: برای اجرای این اسناد، استقلال دانشگاه‌ها به منظور افزایش اختیارات در برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه استقلال دانشگاه‌ها به معنای استقلال آن‌ها از بدنه نظام نیست، گفت: استقلال کشور وابسته به دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی چهارمحال و بختیاری چابک کردن فضای دانشگاه‌ها و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمینی و توزیع عادلانه اعتبارات را از نتایج استقلال دانشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: تدوین یک فرمول مشخص برای دانشگاه‌ها خروجی مناسبی ندارد و نمی‌تواند تمامی نیازهای کشور را تامین کند.

وی بر افزایش نشاط در جامعه علمی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: لازم است نهادهای دانشجویی شکل گرفته و تقویت شوند و همچنین فضای باز سیاسی و فضای با نشاط فکری و فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

براتی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را از عوامل ایجاد نشاط در بدنه دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر موانعی برای فعالیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف وجود دارد، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید اختیار ورود به میدان و برگزاری برنامه‌ها به دانشجویان داده شود.

وی همچنین برگزاری جشنواره‌های علمی، پژوهشی و استارت‌ آپ‌ها را از دیگر عوامل ایجاد نشاط و تقویت خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها برشمرد.

براتی از تدوین اساسنامه باشگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان برای نخستین بار خبر داد و افزود: این اساسنامه به منظور اجرای فعالیت‌های مختلف اعم از فرهنگیف اجتماعی و سیاسی تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه به منظور توسعه علمی کشور باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: برای توسعه در مرز دانش نیازمند عبور از وضع موجود هستیم و لازم است روابط بین‌المللی را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: افزایش روابط بین‌المللی می‌تواند به کشور کمک کند تا ظرفیت‌های خود را در جامعه جهانی اثبات کند.

وی بر توسعه کیفی آموزش عالی تاکید کرد و افزود: لازم است کرسی‌های نظریه‌پردازی در رشته‌های مختلف تشکیل و به صورت تخصصی فعالیت کنند.

براتی با اشاره به اینکه نگاه کوتاه مدت به بازدهی پروژه‌‎های پژوهشی نادرست است، تصریح کرد: لازم است برای پیشرفت علمی کشور و سرعت حرکت اجرای برنامه‌ها، توزیع اعتبارت پروژه‌های پژوهشی را در اولویت قرار داد.

وی در ادامه به معضل فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: تداوم حیات آموزش عالی در حرکت به سمت کار آفرینی است.

براتی ماهیت دانشگاه‌های علمی کاربردی را کارآفرینی دانست و گفت: این دانشگاه‌ها در سراسر کشور بر اساس آمایش سرزمینی، رشته تدوین کرده و آموزش می‎‌دهد.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری در حال حاضر نیاز نان شب فارغ‌التحصیلان است، تصریح کرد: برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، باید توسعه فناوری روز در اولویت قرار گیرد تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در جامعه جهانی رقابت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی چهار محال و بختیاری در پایان تغییر برخی مدیران خرد و کلان را برای پیشبرد برنامه‌های علمی و دانشگاهی لازم دانست و گفت: قطعا مسئولانی که با سیاست‌های دولت هماهنگ نیستند خلاقیت نخواهند داشت و سرعت پیشبرد اهداف و برنامه‎ها را کاهش می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha