• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96032916717
  • خبرنگار : 71503

مدیرکل دفتر موسیقی:

فضا برای بررسی محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی باز است

فضا برای بررسی محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی باز است

اگر شرایط برگزاری جشنواره در کرمان به خوبی پیش نرود، روش‌های دیگری را دنبال می‌کنیم. بعد از برگزاری این سه دوره (در کرمان) فضا باز است تا اگر استان‌های دیگر می‌توانند میزبان بهتری باشند بررسی شوند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست دهمین دوره جشنواره موسیقی اقوام و نواحی اظهار کرد: یکی از آیتم‌های حمایتی ما، برگزاری جشنواره ملی موسیقی نواحی است و به‌جز آن، مکتب‌خانه‌هایی را نیز افتتاح کردیم. امیدواریم امسال این مکتب‌خانه‌ها در سه استان دیگر افتتاح شوند، زیرا معتقدیم نقش موثری در صیانت از موسیقی نواحی دارند.

فرزاد طالبی ادامه داد: حمایت از آلبوم‌های خاص موسیقی نواحی، یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی ماست که اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها عهده‌دار این موضوع هستند. آلبوم‌هایی که شرایطی داشته باشند، قطعا مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین حدود ۲۰ جشنواره در این حوزه در استان‌ها برگزار شده است.

او گفت: ما معتقدیم محدودیت منابع در این بخش از موسیقی قطعا حرکت ما را در حمایت از موسیقی نواحی کم نخواهد کرد و امیدواریم بتوانیم این محدودیت‌ها را برطرف کنیم. کما این‌که امسال به‌صورت همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، هفته‌ی فیلم مرتبط با موسیقی نواحی در سه استان دیگر نیز برگزار خواهد شد. همچنین امسال نمایندگانی از کشورهای دیگر مثل افغانستان، منطقه آسیای میانه و ترکیه که به حوزه تمدنی ایران نزدیک هستند، در دهمین جشنواره موسیقی نواحی برنامه اجرا می‌کنند؛ اما این به معنی بین‌المللی شدن این جشنواره نیست.

مدیرکل دفتر موسیقی همچنین بیان کرد: موضوع پژوهش در موسیقی نواحی نسبت به سال‌های قبل، پررنگ‌تر دیده خواهد شد. امیدواریم نشست‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، برای پژوهشگران راهگشا باشد. ۳۷ هنرمند در بخش «راویان اصالت» در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت. در بخش جنبی نیز شاهد اجرای برنامه‌ گروه‌های موسیقی هستیم و ۱۸ پیشکسوت موسیقی در این دوره اجرا می‌کنند.

طالبی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که حمایت‌های خاص شما برای تهیه آلبوم شامل چه هنرمندانی می‌شود، اظهار کرد: هزینه این آلبوم‌ها توسط اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و در حوزه موسیقی نواحی که توسط نهادهای خصوصی تولید شده است، تأمین می‌شود. حمایت ما بنابر اعلام اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، از افرادی که واجد شرایط باشند، صورت می‌گیرد. سال گذشته نیز این حمایت با تهیه پنج آلبوم اتفاق افتاد و امسال هم این روند ادامه پیدا خواهد کرد و فقط موسیقی‌هایی که در حوزه مقامی و نواحی همان استان باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که بودجه این دوره از جشنواره چقدر است؟ گفت: بودجه دهمین دوره جشنواره موسیقی اقوام و نواحی، ۵۰۰ میلیون تومان است که طبق توافق‌نامه سه ساله‌ای که با استانداری کرمان و وزارت ارشاد بسته شده، ۲۵۰ میلیون تومان آن از طریق استانداری کرمان و ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز از طریق دفتر موسیقی تأمین می‌شود.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره تغییر دبیران هر دوره جشنواره موسیقی نواحی، بیان کرد: آقای صدری که امسال دبیر دهمین دوره جشنواره است، سال گذشته نیز در شورای سیاستگذاری حضور داشت و قائم‌مقام دبیر اجرایی بود. به‌دلیل آن‌که آقای نعیمایی که سال گذشته دبیر جشنواره بود، این امکان را نداشت که امسال به‌عنوان دبیر در خدمت او باشیم، این مسئولیت برعهده آقای صدری گذاشته شد. شاید یکی از دلایلی که از سال گذشته تا امروز، جشنواره پیگیری و موانع آن رفع شد، حضور آقای صدری بوده است.

طالبی درباره این‌که چرا جشنواره موسیقی نواحی باید در کرمان برگزار شود؟ توضیح داد: همان‌طور که گفتم تفاهم‌نامه سه ساله‌ای بسته شده و قرار است سه دوره جشنواره در این استان برگزار شود. براساس این تفاهم‌نامه امسال دومین دوره از جشنواره در کرمان با سازوکارهای موجودی که قید شده است، برگزار می‌شود. البته معتقدم این جشنواره می‌تواند در شهرهای دیگر هم اجرا شود، هرچند با توجه به این‌که دوره‌های متفاوتی در کرمان برگزار شده، آمادگی خوبی هم در این زمینه وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم، اما این موضوع به این معنا نیست که این جشنواره همچنان در کرمان باقی بماند.

او ادامه داد: امسال همزمان با برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی، هفته فیلم موسیقی مرتبط نیز در سه استان گیلان، آذربایجان شرقی و لرستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندیم که این مشارکت در سال‌های آینده افزایش داشته باشد و جشنواره از نظر کمی و کیفی رشد کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان سخنران بعدی این نشست بود و گفت: در کرمان تنوع موسیقی نواحی وجود دارد که این تنوع جای پژوهش دارد. از اولین دوره تا ششمین دوره جشنواره، در کرمان برگزار شد. دوره هفتم همزمان با تهران در کرمان نیز برگزار شد و در حال حاضر شاهد نهمین و دهمین دوره جشنواره در استان کرمان هستیم.

محمدرضا علیزاده اظهار کرد: این جشنواره به‌جز کرمان در ۹ شهر دیگر بم، بردسیر، رفسنجان، سیرجان، زرند، انار، شهربابک، جیرفت و نرماشیر برگزار می‌شود و سعی ما این است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مردم بهتر بتوانند از این جشنواره بهره‌مند شوند. سعی کردیم اجرایی بودن این جشنواره را به موسسات مرتبط واگذار کنیم و ما به‌عنوان اداره کل ارشاد ناظر باشیم. به همین دلیل، تلاش کردیم فقط هتل پنج ستاره استان را برای اسکان، در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

او با اشاره به نحوه پرداخت دستمزد به هنرمندان شرکت‌کننده در دهمین دوره جشنواره، گفت:‌ نحوه پرداخت دستمزدها براساس فرمولی انجام می‌شود. همچنین تلاش کردیم تا از ظرفیت‌های میراث فرهنگی برای برگزاری این جشنواره استفاده کنیم. به همین دلیل، مکاتبات و جلساتی با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان داشتیم تا بتوانیم شاهد حضور گردشگران از طریق آژانس‌های گردشگری در جشنواره موسیقی نواحی باشیم. اختتامیه این جشنواره در باغ فتح‌آباد کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اظهار کرد: ایجاد دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان یکی دیگر از اقداماتی بود که با حمایت مدیرکل دفتر موسیقی انجام شد و ما توانستیم دبیرخانه را امسال تجهیز کنیم و از همان ابتدا، این دبیرخانه با هنرمندان ارتباط و تعامل برقرار کرد. از برکات برگزاری نهمین جشنواره در کرمان تولید آلبوم آثار برگزیده موسیقی نواحی بوده است که امسال در جشنواره از آن رونمایی می‌شود.

علیزاده ادامه داد: با توجه به این‌که دهمین جشنواره موسیقی نواحی در فصل تابستان و نزدیک ایام عید فطر برگزاری می‌شود، سعی کردیم از فضاهای باز نیز استفاده کنیم. به همین دلیل، پارک «مادر» شهر کرمان را که ۲۵۰۰ نفر گنجایش دارد، برای اجراهای شبانه و عمومی در نظر گرفته‌ایم. همزمان با این اتفاق در دیگر مراکز فرهنگی کرمان نیز اجراهایی خواهیم داشت.

او با اشاره به این‌که با کمبود منابع مواجه هستند، افزود: شاید امسال امکان حضور خبرنگاران در کرمان میسر نباشد و ما از ظرفیت رسانه‌ای خود کرمان که در واقع جزو استان‌هایی است که از بالاترین منابع رسانه‌ای برخوردار است، استفاده کنیم.

دبیر دهمین جشنواره موسیقی اقوام و نواحی نیز در نشست این جشنواره که امروز (۲۹ خردادماه) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: موضوع محوری دهمین دوره جشنواره، منظومه‌خوانی است و ما سعی کردیم نظر افراد در حوزه موسیقی را به این بخش جلب کنیم. منظومه‌خوانی چند شکل دارد که یک شکل آن تحت عنوان «راویان اصالت» برگزار می‌شود. آثار متفاوتی از مناطق مختلف به دست ما رسیده و ۳۷ گروه به جشنواره دعوت شده‌اند تا در مدت سه روز، در اتاق بازرگانی کرمان اجرا داشته باشند. خط مشی ما کیفیت‌گرایی بوده است و تلاش شده افرادی که کارهای خوبی داشتند و در جشنواره‌های قبلی کمتر یا اصلا حضور نداشتند، در این دوره از جشنواره اجرا کنند.

احمد صدری ادامه داد: با توجه به آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسید، متوجه شدیم بسیاری از افراد به دلیل شتابزدگی متن کامل فراخوان را نخوانده‌اند؛ آثار زیادی به دست ما رسید، اما فقط ۱۱۰ اثر مرتبط با موضوع جشنواره بوده‌اند. در بخش پیشکسوتان نیز از افرادی که کمتر در جشنواره‌های نواحی حضور داشتند، دعوت کردیم. قرار است صبح‌ها جلسات پژوهشی با تم منظومه‌خوانی برگزار شود و بعدازظهرها نیز اجرای عمومی مناطق مختلف را داشته باشیم. بعد از اجرای بخش «راویان اصالت» نیز پیشکسوتان اجرا خواهند داشت.

او اظهار کرد: در این دوره، اجراهای موسیقی به‌صورت سه‌بعدی و آنلاین با اختلاف پنج دقیقه پخش خواهد شد. ما سعی کردیم در این دوره از جشنواره بیشتر به کیفیت توجه کنیم. بنابراین ترجیح دادیم تعداد کمتری از افراد در آن حضور داشته باشند. با این وجود، شاهد ارسال آثار از استان‌هایی بودیم که تا کنون سابقه نداشت در جشنواره شرکت کنند. برای مثال امسال از قزوین،‌ همدان و استان مرکزی آثار خوبی به‌دست ما رسیده و حتی ممکن است یکی از این استان‌ها برتر شود.

دبیر دهمین جشنواره موسیقی اقوام و نواحی درباره رقابتی بودن بخشی از جشنواره نیز توضیح داد: در این بخش دو موضوع مطرح است؛ یکی آن‌که با وجود این‌که ما در ایران، اقوام گوناگون داریم آیا می‌توانیم این نوع موسیقی را رقابتی کنیم یا خیر. این موضوع به منظری که ما از آن نگاه می‌کنیم بستگی دارد. نمی‌دانم چرا برخی معتقدند نمی‌توان آن را رقابتی برگزار کرد؛ اما در بخش دیگر، موضوع محتوایی و اصالتی وجود دارد که در این بخش نمی‌توان آن را رقابتی کرد. من از سال گذشته تا کنون طی مصاحبه‌هایی که انجام دادم بارها اعلام کرده‌ام، رقابت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود برگزیده‌ای هستند و به‌شکل کنکوری رتبه یک تا چند را ندارند. به همین دلیل، ممکن است امسال کسانی که اجرا می‌کنند همه برگزیده شوند.

صدری ادامه داد:‌ موسیقی هر منطقه با کمک کارشناسان همان منطقه سنجیده می‌شود و ما نیز در کنار این کارشناسان حضور داریم و از آن‌ها یاد می‌گیریم و به این‌که ما نمی‌دانیم و آن‌ها می‌دانند اعتقاد نداریم. خود من به نواختن چند ساز تسلط دارم و بنا دارم در مراسم اختتامیه بنوازم. ما نمی‌توانیم این نگاه را از جشنواره‌ای که ۱۰ سال از برگزاری آن می‌گذرد، منتفی کنیم. قصد ما این است که به‌شدت جلوی سلیقه‌های شخصی را بگیریم و تصمیم‌گیری‌ها گروهی باشد.

او درباره این‌که از چه افرادی در این دوره از جشنواره مشاوره گرفته شده است؟ گفت: جشنواره موسیقی تغییرات عمده‌ای کرده و از حالت شفاهی به مکتوب نزدیک شده است. این جشنواره پوست انداخته و ما به سمت کلاسیک شدن پیش می‌رویم. در بخش داوری، کیوان پهلوان و من، عضو ثابت هستیم و در کنار ما، متناسب با نوع برنامه و شکل‌های مختلف موسیقی نواحی، از داورهای دیگر استان‌ها نیز استفاده کرده‌ایم. البته این داوری براساس رتبه‌بندی نیست.

دبیر این دوره از جشنواره موسیقی اقوام و نواحی درباره پرداخت دستمزد هنرمندان نیز اظهار کرد: این جشنواره بودجه ثابتی دارد و با توجه به مبلغی که بخش مالی از باقی‌مانده بودجه اعلام می‌کند، دستمزد هنرمندان را به‌صورت یکسان پرداخت خواهیم کرد.

در پایان این نشست، از پوستر دهمین دوره جشنواره موسیقی اقوام و نواحی که پرویز بیانی آن را طراحی کرده است، رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha