• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96033017562
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۳۰ خرداد بخوانید؛

هلاکت ۵۰ داعشی در حمله موشکی/ نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل/ دستگیری تیم تروریستی در قم و...

هلاکت ۵۰ داعشی در حمله موشکی/ نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل/ دستگیری تیم تروریستی در قم و...

بیش از ۵۰ عنصر داعشی در اصابت یکی از موشک‌های ایران به هلاکت رسیدند، سخنگوی دولت پاسخ سپاه عزیز به تروریست‌های داعش را نمادی از اقتدار ملی دانست، تقدیر از اقدام موشکی سپاه علیه داعش، نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل در انتقاد از مداخله آمریکا در امور کشورمان، روایت رییس ستاد انتخابات کشور از روز اخذ رای، تکذیب توافق برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان، دستگیری تیم تروریستی در قم، محکومیت یکی از قضات پرونده کهریزک به ۱۵ سال حبس و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، سی‌ام خرداد ۱۳۹۶ است.

رییس جمهور هنگام دریافت استوارنامه خانم «کریستینا رادی» سفیر جدید اسلوونی در تهران، سفر سال گذشته رییس جمهور این کشور به جمهوری اسلامی ایران را موجب تحولات مثبت در روابط مشترک دانست و بر ضرورت اجرای توافقات تهران – لیوبلیانا در مسیر روابط رو به توسعه دو کشور تأکید کرد و گفت:اجرای توافقات تهران – لیوبلیانا در مسیر توسعه روابط مشترک ، ضروری است.روحانی همچنین در مراسم دریافت استوارنامه "خوزه آلفونسو زگبه کامارنا" سفیر جدید مکزیک  در تهران، گفت:تهران خواهان توسعه روابط با آمریکای مرکزی و جنوبی است.  رییس جمهور هنگام دریافت استوارنامه «داتو رستم بن یحیی» سفیر جدید مالزی در کشورمان، نیز  توسعه همه جانبه مناسبات ایران و مالزی را به نفع دو ملت و منطقه دانست. وی در مراسم دریافت استوارنامه "کالایا ویباتی بومی پراتس" سفیر جدید تایلند  در تهران، گفت: تهران از گسترش همکاری در همه زمینه ها با بانکوک استقبال می کند. همچنین رییس جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید جمهوری بنین در تهران تاکید کرد که توسعه روابط با کشورهای آفریقایی جزو اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

نشست خبری محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت

سخنگوی دولت شلیک موشک از جانب سپاه پاسداران به مقر داعش در سوریه را نماد اقتدار ملی ایران برشمرد  وگفت: پاسخ سپاه عزیز به تروریست‌های داعش نمادی از اقتدار ملی است. محمد باقر نوبخت در  نشست خبری سخنگوی دولت، با بیان اینکه این اقدام فراتر از تامین امنیت ملی کشور و برای تامین امنیت منطقه بود، افزود:این اقدام نشان داد که ایران در راه مبارزه با تروریست ها همواره امنیت منطقه را در صدر برنامه های خود دارد،کشورهای همسایه از اقتدار ملی ایران باید خرسند بوده و احساس آرامش کنند.

رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) با تاکید بر اینکه  باید به آسیب‌شناسی خودمان مشغول شویم گفت: آنانی که انقلابی هستند باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی انجام دهند تا جریان اسلامی انقلابی ناب پیش رود و به بروز یک جریان کارآمد انقلابی منجر شود. باید در این عرصه روشنگری انجام شود.حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان در نشست تقدیر از نامزدها و فعالین اقشاری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اهداف این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایستگاه اول برای جبهه مردمی بحث انتخابات ریاست جمهوری بود. این جبهه نقش بی‌بدیلی در تاریخ پس از انقلاب ایفا کرد.

علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزریر کشور

علی اصغر احمدی، رییس ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با ایسنا، در روایتی از روز اخذ رای با بیان اینکه اصرار بعضی بر وجود تخلفات گسترده تعجب‌آور بود اظهار کرد: به تمام گزارش‌های نمایندگان نامزدها درباره تخلف در انتخابات رسیدگی می‌کریم زیرا وظیفه ما اجرای مرّ قانون و جلوگیری از تخلف در انتخابات بود و برای من تعجب‌آور بود که روز اخذ رای بعضی اصرار داشتند که فضایی درباره تخلفات گسترده در انتخابات درست شود. وی همچنین گفت: برخلاف آنچه ادعا می‌شد هیچ‌گونه کمبود تعرفه‌ای نداشتیم.  به طور متوسط به ازای بیش از پنج شعبه فقط یک تعرفه بدون مهر وجود داشت. ترتیب اسامی نامزدها هم براساس اطلاعیه شورای نگهبان بود و عموما اسامی نامزدها با یک فونت نوشته شده بود. احضار برخی استانداران به دستگاه قضایی نیز به دلیل تشریح عملکرد دولت در جلسات بود.

در پی حمله موشکی سپاه به داعش

شورای نگهبان و مجلس خبرگان  و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با صدور پیامهای جداگانه ، از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر حمله موشکی به مقر داعش در سوریه و مجازات این گروهک تکفیری  تقدیر و تشکر کردند. همچنین  حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه سپاه کار شجاعانه‌ای در مقابل تروریست‌ها به سرانجام رساند گفت: حمله موشکی سپاه به داعش بیانگر قدرت دفاعی ایران در مقابل متجاوزان و دشمنان است.رحمانی فضلی ، وزیر کشور نیزدر صفحه اینستاگرام خود در واکنش به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش نوشت: ایران ثابت کرد در دفاع از امنیت خود کاملا مقتدارانه عمل می کند. قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در بیانیه‌ای  از اقدام ارزشمند حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها حمایت کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، حمله اخیر موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه را بخش کوچک و نازلی از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدام کور و حقیرانه تروریستی داعش و حامیانش ذکر کرد و افزود: به هرگونه تهدید احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه ای به شدیدترین وجه پاسخ خواهیم داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای نیز در نشست خبری در آستانه هفته قوه قضاییه با اشاره به امنیت فوق‌العاده در کشور، از وزارت اطلاعات، بسیج، قوه قضاییه و به ویژه سپاه پاسداران قدردانی کرد. رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه از بازداشت بیش از ۵۰ قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس متخلف  خبر داد و گفت: سال گذشته نظارت دیوان عالی هم به صورت الکترونیکی و میدانی تقویت شد. نظارت حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و نظارت دادسرای انتظامی قضات نیز تقویت شد هم از طریق الکترونیکی و هم از طریق دستی. از جمله اقدامات در راستای تقویت نظارت این بود که در سال ۹۵ بیش از ۵۰ قاضی و کارمند و وکیل و کارشناس متخلف را بازداشت کردیم و بیش از ۱۸۵ نفر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که تحت جعل عنوان و یا منتسب کردن به برخی از افراد از مردم کلاهبرداری می کردند را دستگیر کردیم.

***

صبح امروز دومین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای واکاوی حادثه تروریستی مجلس و راه‌های مقابله با تهدیدات احتمالی آینده با حضور مسئولان مربوطه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، معاونت اجرایی و حراست مجلس برگزار شد.ر این جلسه طرح جدید حفظ امنیت مجلس و راه‌های مقابله با حوادث احتمالی آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

لاریجانی جان‌باختن تعدادی از شهروندان پرتغالی در حادثه آتش‌سوزی را تسلیت گفت. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به آقای ادواردو فررو رودریگوئز، رئیس مجلس جمهوری پرتغال جان‌باختن تعدادی از شهروندان پرتغالی در حادثه آتش سوزی در مناطق جنگلی لیسبون را به دولت و ملت پرتغال تسلیت گفت.

حمله موشکی سپاه

با اصابت یکی از موشک‌های ایران به مقر داعش در دیرالزور، بیش از ۵۰ عنصر داعشی به هلاکت رسیدند. یک رسانه عربی اعلام کرد که در حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در دیرالزور بیش از ۵۰ عنصر داعشی کشته شدند که ۶ نفر از آنان از جمله ابوعاصم لیبی و عبدالقادر الفزانی معروف به ابوحارث از فرماندهان بزرگ آن گروهک هستند و همگی تابعیتی لیبیایی دارند.

ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل از مداخله آمریکا در امور کشورمان انتقاد کرد. غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد. در بخشی از این نامه آمده است: از دولت آمریکا می‌خواهیم مسوولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد پایبند باشد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و عبدالله دوم شاه اردن روز دوشنبه در پاریس با یکدیگر دیدار و در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. در این نشست رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه با بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران گفت‌وگو می‌کنیم گفت: پاریس از طریق دیپلماسی فعال و گفت‌وگو با بازیگران کلیدی از جمله ایران در منطقه خاورمیانه حضور فعال دارد.

وزیر امور خارجه قطر با بیان این‌که سیاست خارجی دوحه یک موضوع داخلی است، گفت: هرگونه مذاکره با کشورهای عربی، روابط با ایران و مسائل مربوط به شبکه الجزیره را شامل نخواهد شد .وی رفع محاصره از این کشور را شرط گفت‌وگو برای حل و فصل بحران دیپلماتیک در روابط خود با چند کشور عربی اعلام کرد و افزود: در صورت ادامه تحریم‌ها قطر نیازهایش را از ایران تامین می‌کند.

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی با بیان این نظر که  سیاست‌های خطرناک ترامپ به حمله موشکی ایران منجر شد ، نوشت: ایران با موشک‌های خود این پیام را ارسال کرده است که از خود دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران بدون هزینه باشد.

حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایجاد و تشکیل دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان را منوط به نیاز و توافق دو طرف دانست و گفت: توافقی برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان انجام نشده است.

علی اکبر ولایتی،  عضو هیات عالی نظارت بر برجام گفت: آقای ظریف در نامه به خانم موگرینی، اروپایی‌ها را به صراحت به نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داد. وی در ادامه صحبتهای خود گفت: از وقتی که ترامپ روی کار آمده هر کجا رفته با خودش شر برده است به نحوی که پس از سفر به ریاض میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس تفرقه انداخت و قطر و عربستان تا مرز جنگ پیش رفتند.

نیروگاه هسته‌ای سن ارف

شرکت روس اتم ساخت نیروگاه هسته‌ای در زامبیا را بررسی می‌کند. شرکت روس اتم قرار است مطالعات ابتدایی را در مورد امکان ساخت نیروگاه هسته‌ای در کشور زامبیا انجام دهد.یک توافق‌نامه نیز در این‌باره در نمایشگاه اتم اکسپو سال ۲۰۱۷ میان دو طرف امضا شده است. همچنین بنا بر اعلام رئیس شرکت اتم استوری اکسپورت روسیه مبنی بر امضای قرارداد ساخت دو راکتور هسته‌ای میان هند و روسیه در آینده نزدیک، این کشور به زودی با هند قراردادی را برای ساخت واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه هسته‌ای کودانکولام امضا خواهد کرد.

بنا بر اعلام آتش‌نشانی فرانسه، ‌آتشی که بر روی سقف یکی از راکتورهای نیروگاه هسته‌ای بوگی در شرق فرانسه رخ داده بود با موفقیت اطفاء شد.شرکت EDF همچنین در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که حریق ایجاد شده هیچ مصدوم یا تلفاتی بر جای نگذاشته است و سنسورها هیچ‌گونه افزایش تشعشعات هسته‌ای را ثبت نکرده‌اند.

درآستانه روز قدس

رمضان شریف

رمضان شریف، رییس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آستانه فرا رسیدن روز قدس در یک نشست مطبوعاتی با بیان اینکه انقلاب اسلامی اجازه نداد مساله فلسطین فراموش شود گفت: وقوع انقلاب اسلامی اولین راهبرد رژیم صهیونیستی که فراموش شدن مساله فلسطین بود را متوقف کرد. شریف در ادامه سخنان خود اعلام کرد:علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی سخنران اصلی راهپیمایی قدس امسال در تهران هستند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس با دعوت از آحاد مردم وفادار به نظام مقتدر اسلامی جهت شرکت در این راهپیمایی تصریح کرد: روز قدس، عرصه نمایش قدرت امت اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین است. سازمان بسیج فرهنگیان کشور  نیز به مناسبت روز قدس بیانیه‌ای صادر کرد.

***

بازداشت . دستگیری

دادستان کرج  از دستگیری دو نفر در ارتباط با سرپل منافقین و ادامه تحقیقات خبر داد و گفت:پس از دستگیری، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شد. حاجی رضا شاکرمی افزود: افراد دستگیر شده یک زن و یک مرد هستند که به ارتباط خود با سرپل منافقین اقرار کرده‌اند و تحقیقات در مورد این افراد در حال انجام است، ولی از بیان جزئیات آن معذور هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم، نیز از دستگیری تیم تروریستی در قم خبر داد.احمد جمالی گفت: قم یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزی‌های تروریستی داعش است و در زمان عملیات تروریستی تهران تیم تروریستی داعش در قم توسط نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت یکی از قضات پرونده کهریزک به ۱۵ سال حبس خبر داد.محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در شبکه‌های مجازی مطرح شده که «ع.الف - ح .ف» یکی از قضات در پرونده کهریزک به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شده است؟ گفت: این فرد دو پرونده دارد، یکی هنوز به نتیجه نرسیده و در دادسراست. در پرونده قبلی وی دو سه اتهام وجود داشت که نسبت به هر کدام محکومیت گرفته و سنگین است، با توجه به اینکه باید اشد مجازات برای وی اجرا شود، برای این فرد حکم ۱۵ سال حبس صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha