• شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96040301444
  • منبع : نمایندگی سمنان

سمنان؛ یکی از موفق‌ترین استان‌ها در طرح کاهش جمعیت کیفری

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از کاهش بیش از 9 درصدی ورودی زندان‌های این استان خبر داد و گفت: با اقدامات دستگاه قضایی جمعیت کیفری زندان‌های استان سمنان نیز در یک سال اخیر با کاهش 10 درصدی روبرو بوده است.

به گزارش ایسنا، حیدر آسیابی در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه، کاهش جمعیت کیفری را از سیاست‌های قوه قضاییه خواند و اظهار کرد: استان سمنان از موفق‌ترین استان‌های کشور در طرح کاهش جمعیت کیفری بوده است.

وی از تدام برنامه‌های این استان در راستای کاهش جمعیت کیفری استان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که شمار زندانیان در این استان در سال 96 نیز به این سیر نزولی ادامه دهد.

عضو شورای قضایی استان سمنان از انجام 54 اقدام قضایی با هدف کاهش جمعیت کیفری خبر داد و بیان کرد: مجموعه این اقدامات به کاهش 521 فقره‌ای در حوزه کیفری در این استان شده است و این در حالیست که در یک سال گذشته ورودی‌ها با افزایش 30 درصدی روبرو بوده است.

دادستان سمنان از ورود 39 هزار و 386 فقره پرونده به دادسراهای این استان در یک سال گذشته خبر داد و افزود: بیش از 38 هزار پرونده قضایی در یک سال اخیر در دادسراهای استان مختومه شده است.

وی از میانگین 130 فقره‌ای موجودی شعب دادسراها در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود افزایش 19.5درصدی ورودی‌ها به دادسراهای استان در سال 94 در یک سال اخیر با توفیق بیش از 22 درصدی شعب دادسراهای استان در مختومه کردن پرونده‌ها در شعب 30گانه دادسراهای استان روبرو بودیم که جای تقدیر از همکاران قضایی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان رشد 22 درصدی پرونده‌های مختومه شده را نتیجه تلاش مضاعف همکاران قضایی خود برشمرد و گفت: علاوه بر این در یک سال گذشته با کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های ورودی در استان روبرو بودیم به طوری که خوشبختانه مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراهای استان با کاهش 15.8 درصدی از 48 روز در سال ماقبل آن، در یک سال اخیر به 40 روز کاهش یافته است که دستاورد خوبی برای همکاران ما در دستگاه قضایی است.

دادستان آسیابی از ارتقای آی تی در دستگاه قضایی استان و استفاده از سیستم سمت و فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از اتوماسیون اداری به عنوان بخشی از دستاوردهای یک سال اخیر این دستگاه نام برد و گفت: استان سمنان در سال 96 در اتوماسیون اداری دادسراها حائز رتبه نخست کشور شده است.

وی از کسب رتبه اول استان سمنان در عملکرد اداری و قضایی در فرودین‌ ماه 96 خبر داد و افزود: دادسراهای استان با امتیاز چهار هزار و 109 در سطح کشور حائز رتبه اول شدند و اجرای احکام استان سمنان نیز با چهار هزار و 21 امتیاز رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به امنیت بالای استان سمنان گفت: در یک سال اخیر طرح‌های مختلفی با هدف تامین امنیت استان اجرایی شده که طرح‌های برخورد با هنجارشکنی و قمه‌زنی در عاشورا، برخورد با هنجارشکنی در داخل خودروها، برخورد با رانندگان مخل آسایش مردم، طرح پیشگیری از فرار زندانیان، طرح ساماندهی صدور جواز دفن و... از جمله آنها هستند که همگی برای اجرا به نیروهای انتظامی و همکاران قضایی ابلاغ و اجرایی شدند.

وی از نظارت دادستانی مرکز استان بر دادستانی شهرستان‌های استان و محاکم قضایی بخش‌ها به عنوان یکی از وظایف ذاتی دادستان مرکز استان نام برد و گفت: در همین راستا طی یک سال اخیر چهار نشست با حضور دادستانی شهرستان‌های استان برگزار که خروجی این جلسات چهارگانه 61 مصوبه بود که با هدف ایجاد وحدت رویه در دستگاه قضایی استان تدوین و اجرایی شد.

آسیابی با اشاره به عملکرد کمیته قضایی اراضی ملی در استان از اعاده 352 هکتار از اراضی ملی تصرف شده به ارزش مالی بیش از 391 میلیارد ریال در یک سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این 50 مورد قلع و قمع بناهای غیرمجاز، ابطال سند یک زمین‌خواری 79 هکتاری و صدور سند به نام دولت، اخذ مجوز برای 721 هکتار از اراضی به نام دولت و ... از دیگر اقدامات این کمیته در یک سال گذشته بوده است.

وی از کمیته حمایت قضایی و انتظامی از مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی دیگر از کمیته های فعال در زیرمجموعه دادستانی سمنان نام برد و گفت: این کمیته در یک سال گذشته 18 مصوبه داشته و طی آن با عوامل جابجایی، توزیع و فروش مواد مخدر برخورد و ضمن ساماندهی مخروبه‌هایی که مورد استفاده این عناصر قرار می‌گرفت از محلات جرم‌خیز استان بارها بازدید میدانی به عمل آمده و برای برخورد با متخلفین دستورات لازم داده شد.

وی از برگزای 6 جلسه کمیته جرائم خاص در سمنان خبر داد و افزود: ساماندهی جشن‌های پایانی سال، کنترل افراد مستعد جرم و... از جمله عملکردهای این کمیته بوده که در یک سال گذشته 75 مصوبه داشته است.

وی از کاهش 6 درصدی سرقت‌ها در یک سال گذشته خبر داد و افزود: کاهش 35درصدی جرائم خشن در استان سمنان و کاهش 43درصدی سرقت به عنف از دیگر دستاوردهای همکاران ما در این بخش است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از کاهش 8 درصدی سرقت در سه ماهه اول امسال خبر داد و اضافه کرد: میزان قتل‌ها در سه ماهه 96 در این استان نیز با کاهش 67درصدی روبرو بوده است. ضمن اینکه میزان جرائم خشن استان در بهار امسال با کاهش سه درصدی و سرقت به عنف نیز با کاهش هفت درصدی در استان روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کمترین دغدغه را از نظر امنیت قضایی در استان سمنان داریم، تصریح کرد: عملکرد خوب همکاران ما و نیروهای انتظامی و امنیتی و تعامل خوب مسئولان سبب شده استان سمنان از امنیت پایدار برخوردار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha