• شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 96040301466
  • منبع : نمایندگی خوزستان

در کرسی آزاداندیشی "مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم" عنوان شد:

دانشگاه باید مستقل باشد/ضرورت تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها

دانشگاه باید مستقل باشد/ضرورت تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها

ایسنا/خوزستان کرسی آزاداندیشی "مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم" امروز، شنبه (سوم تیرماه) با حضور اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علیرضا زراسوندی عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این کرسی آزاداندیشی اظهار کرد: باید در کنار مسائل مختلف از دولت بخواهیم که افراد توسعه‌نگر را بر دانشگاه حاکم کند؛ توسعه باید در راستای آموزش عالی و برای پرورش فکر و اندیشه، مولد و زاینده بودن دانشگاه‌ها صورت گیرد. دانشگاه در حال حاضر یک سیستم استاتیک است اما باید به یک سیستم دینامیک و گویا تبدیل شود.

وی تأکید کرد: ما تظاهر به دانشگاه می‌کنیم، حال آن‌که با دانشگاه واقعی فاصله داریم و باید به سمت داشتن یک دانشگاه زاینده پیش برویم؛ برای اینکه به بُعد اقتصاد برسیم، تمام پروژه‌های پژوهشی و آموزشی را 100 درصد مادی کرده‌ایم، اما هیچ‌کس از من به‌عنوان یک استاد نمی‌پرسد که برای تربیت انسان متعهد و شاگردپروری چه‌کاری انجام داده‌ام. اصل زاینده بودن دانشگاه باید حفظ شود و این زمانی رخ می‌دهد که به خود بگوییم کسوت استادی یک نعمت تعهدآور است.

دولت برای تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها اقدام کند

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: کسی که قرار است در دانشگاه فعالیت کند، باید نگاه دانشگاهی داشته باشد، نه سیاسی. باید سیاسی باشیم، اما سیاست‌زده نباشیم؛ دانشگاه‌ها نیاز به بازسازی و تحول فرهنگی دارند. این اولین قدمی است که دولت باید بردارد. حفظ شأن و جایگاه دانشگاه و بازتعریف این شأن در راستای توسعه نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: باید نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دانشگاه وجود داشته باشد؛ اگر در این دولت اتفاقی برای دانشگاه‌ها نیافتد، فکر نمی‌کنم دیگر تغییری ایجاد شود. در حال حاضر یک فرصت تاریخی برای گذار در اختیار داریم.

همچنین حمید ماجانی دیگر عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان اینکه نگاه به دانشگاه برای بعضی افراد مانند فتح یک خاکریز می‌ماند، اظهار کرد: 2 نگاه به دانشگاه وجود دارد، اول نگاهی که دانشگاه را یک مفهوم غربی و حاصل مدرنیته می‌داند و در کشاکش این هستیم که باید این مطلب را بپذیریم، یا خیر؛ این مواجهه سنت و مدرنیته است.

وی با بیان اینکه در گذشته دانشگاه به مفهوم امروزی در کشور ما وجود نداشت، افزود: دانشمندان قدیمی ما عالمانی بودند که دستی هم در علم داشتند؛ به‌عنوان یک دانشگاهی فکر می‌کنم که استقلال دانشگاه‌ها و اعتماد به آن‌ها برای ما راهگشا است. در بسیاری از موارد می‌بینیم که نظام جمهوری اسلامی به دانشگاه اعتماد ندارد و دیدگاهی دارند که مردم باید کنترل شوند و اگر این اتفاق نیافتد، انحرافاتی رخ می‌دهد؛ درحالی‌که حتی از دانشگاه به مفهومی که پیش از انقلاب وجود داشت، کسانی مانند مطهری و شریعتی خارج شدند.

مشکلات فرهنگی ناشی از عدم استقلال دانشگاه‌ها است

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: دانشگاه به‌عنوان یک نهاد اندیشه‌ورز خاستگاه مسائل مختلفی بوده و تقابلی با انقلاب نداشته است؛ یک نگاه دیگر این است که هر اندیشه غیرخودی به مفهوم غیر اسلامی را از دانشگاه طرد کنیم، اما نقطه تقابل حوزه و دانشگاه در اندیشه شهید مطهری قابل آشتی است.

ماجانی با اشاره به اندیشه‌های شهید مطهری گفت: در تدابیر شهید مطهری می‌بینیم که می‌گوید ایده‌های ایدئولوژیک ما هیچ مخالفتی با دانشگاه ندارند و هیچ ترسی نیز از دانشگاهیان وجود ندارد؛ باید دید که برخی نهادها با چه انگیزه‌ای در دانشگاه قرار داده می‌شوند. انگیزه کنترلی در دانشگاه جواب نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: دانشگاه باید یک استقلال حداقلی داشته باشد؛ ما نباید ترسی از استادی داشته باشیم که به غرب رفته و پس از بازگشت، اندیشه غربی را تدریس می‌کند. در چه دوره‌ای می‌توانیم بگوییم که یک استاد دیگر ترسی از اندیشیدن و گفتن ندارد؟ این ترس از حرف زدن، به‌مثابه مرگ دانشگاه است.

اگر دانشگاه کنترل شود، نمی‌تواند اندیشه‌ورز باشد

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: استقلال برای دانشگاه‌ها لازم است، دانشگاه‌های ما از مردم هستند. این مردم همان کسانی هستند که اسلام را انتخاب و انقلاب کردند، به امام خمینی(ره) عشق ورزیدند و پای این نظام ایستادند. من مشکلات فرهنگی را در عدم استقلال دانشگاه می‌بینم. این عدم استقلال ناشی از عدم اعتمادِ افرادی است که در مسند تصمیم‌گیری هستند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه کنترل شود، نمی‌تواند اندیشه‌ورز باشد و جسارت داشته باشد. باید دانشگاه را توانمند کنیم؛ اگر در هر حوزه‌ای ترس داشته باشیم، مجبور می‌شویم در حوزه‌های مختلف امتیاز بدهیم. با وجود پالایه‌های زیادی که در دانشگاه برای انتخاب اساتید اعمال می‌شود، چرا بازهم این‌همه نگرانی از صحبت‌های اساتید وجود دارد؟

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: معلم با استاد بسیار متفاوت است. اختلاف بین حوزه و دانشگاه، دارد به ما ضربه می‌زند و باید تلاش کنیم که با حوزه‌های علمیه در ارتباط باشیم. استقلال دانشگاه در کنار ارتباط حوزه و دانشگاه، مسائل بسیار مهمی هستند.

همچنین دکتر مرتضی افقه عضو هیأت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: دانشگاه باید جامعه را از نیازهای جسمی رها کند و به کمال برساند؛ جامعه توسعه‌نیافته درگیر دغدغه‌های تن است، اما جامعه توسعه‌یافته از این دغدغه‌ها عبور کرده و به نیازهای معنوی خود رسیده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات ما به‌دلیل همین دغدغه‌ها است، گفت: اگر درگیر چنین دغدغه‌هایی نباشیم، دیگر نیازی نیست در جامعه اسلامی بگوییم دروغ نگویید. ما یک تعریف کلی از دین ارائه داده‌ایم، فروع دین را نشانه رفته‌ایم و تمام ساختارها و بودجه‌ها را به سمت اجرای آن‌ها می‌بریم. مادامی‌که بی‌حجابی ضد ارزش است، اما فقر ضد ارزش نیست دانشگاه در مسیر خود قرار نمی‌گیرد.

چرا دانشگاه ما مولد ثروت و پاسخگوی نیاز جامعه نیست؟

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد: تعریف توسعه در دنیای امروز کاملاً در راستای توسعه دینی قرار دارد؛ تعریف قبلی تا حدی متفاوت بود، اما تعریف جدید چنین نیست. برای توسعه جامعه ابتدا باید معاش مردم را توسط متفکران تأمین کنیم، سپس باید به‌دنبال یک جامعه شاداب باشیم که این کار نیز توسط متفکران انجام می‌شود.

افقه تصریح کرد: دانشگاه محل تجمع انسان‌های متفکری است که از عقل خود با هر هدفی برای پیشرفت جامعه استفاده می‌کنند؛ دانشگاه یعنی جایی که جامعه را به رفاه می‌رساند. چرا دیدگاه مدرک‌گرایی در جامعه ما حاکم شده است و دانشگاه ما مولد ثروت و پاسخگوی نیازهای جامعه نیست؟

وی تأکید کرد: اگر با دانشگاه مثل مسائل هسته‌ای و موشکی برخورد می‌کردیم، دانشگاه نیز در مسیر توسعه قرار می‌گرفت. در حوزه هسته‌ای به متفکران گفتیم دغدغه‌ها و مشکلات زندگی را نداشته باشند و ما را به توسعه لازم برسانند.

همچنین در این نشست، یکی دیگر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر دانشگاه را به یک پزشک تشبیه کنیم، در شرایطی که خود این پزشک دچار مشکل باشد نمی‌تواند به بیمار خود کمکی کند. در دانشگاه دچار مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف هستیم. ابتدا باید فعالیت‌های دانشگاهیان آسیب‌شناسی شود. باید دید که انتظار ما از دانشگاه چیست. نباید انتظار داشته باشیم که دردی در جامعه ایجاد شود و این درد درنهایت مبنایی برای تجویز مسکن باشد.

یک عضو دیگر هیأت‌علمی این دانشگاه نیز در پاسخ به نیاز دانشگاه‌ها به استقلال، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمرانت دچار مشکلات شدید مدیریتی است که گاهی همین عدم استقلال‌ها به نفع ما تمام شده و مانند یک ترمز عمل کرده است ؛ باید ابتدا تعریف درستی از استقلال ارائه شود.

دانشگاه باید مستقل باشد/وزیر دوازدهم با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد

دکتر حسین الهام‌پور عضو کانون صنفی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز در این کرسی آزاداندیشی عنوان کرد: این روزها که زمان انتخاب کابینه است، از رئیس‌جمهور می‌خواهیم برای وزارت علوم وزیری از بدنه آموزش عالی و توسعه‌مدار انتخاب کند؛ می‌دانیم که شورای انقلاب فرهنگی نظارت‌های خود را دارد، اما اگر وزیری که انتخاب می‌شود مورد اجماع باشد، می‌تواند شورای انقلاب فرهنگی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و با این کار برخی از مشکلات امروز دانشگاه‌ها حل می‌شود.

وی افزود: دانشگاه باید مستقل باشند؛ البته استقلال به این معنا نیست که دانشگاه را به حال خود رها کنیم، بلکه به این معنا که آن را از زیر فشارهای دیگر نهادها خارج کنیم. همه افراد باید بتوانند در دانشگاه صاحب‌رأی باشند و نظرات خود را از طریق نمایندگان خود در شوراها و گروه‌ها ارائه کنند؛ دانشگاه هیأت امنایی شده است، همچنین رئیس دانشگاه باید با مشورت اعضای دانشگاه انتخاب شود تا همه این مسائل مبدأ و آغازی برای توسعه دانشگاه‌ها باشند.

عضو کانون صنفی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه دانشگاه به جامعه مدیون است، گفت: تقویت شوراهای مدنی و انجمن‌های علمی، فرهنگی و محیط زیستی در دانشگاه می‌تواند به تقویت رابطه دانشگاه و جامعه کمک کند. دانشگاه باید در حوزه سیاسی و اجتماعی فعال باشد. ما آمادگی لازم برای همکاری با نهادهای مختلف مانند استانداری را به‌منظور حل و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی داریم، چراکه می‌خواهیم استان توسعه پیداکرده و به جایگاه واقعی خود برسد.

الهام‌پور تأکید کرد: باید تعامل خود را با آموزش و پرورش بهبود دهیم. این ارتباط سال‌هاست که ضعیف شده است؛ همچنین باید با گسترش فرصت‌های مطالعاتی، با جامعه مدرن ارتباط برقرار کرده و راهکارهایی نیز برای این ارتباط ایجاد کنیم. بومی‌گزینی دانشگاه‌ها که زیان‌های مختلفی داشته است، نیز باید برداشته شود؛ بومی‌گزینی یک آفت است و ما مصر هستیم که این شیوه برچیده شود تا به همه حق انتخاب داده شود.

وی افزود: دانشجویان خوزستان در بومی‌گزینی ضرر کردند؛ دانشگاه‌های ما ظرفیت این تعداد ورودی کارشناسی را ندارد. با این شیوه ما نیز از دانشجویان دیگر استان‌ها محروم شده‌ایم. جمعیت خوزستان زیاد است، اما تعداد مراکز آموزش عالی آن محدود هستند. این موضوع خودبه‌خود شانس کمتری برای فارغ‌التحصیلان استان برای ورود به دانشگاه ایجاد می‌کند.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: همچنین برای توسعه پارک‌های علم و فناوری به‌منظور توسعه جامعه و دانشگاه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی لازم برای همکاری وجود دارد؛ هم‌اکنون نیز در حال تأسیس یک شرکت چندمنظوره در این زمینه هستیم. اعتقادداریم وزیری که انتخاب می‌شود باید با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد، به‌طوری‌که هر یک یا دو ماه یک‌بار از طریق ارتباط اینترنتی با دانشگاهیان صحبت کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha