• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۶ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96040502250
  • خبرنگار : 71021

ما "مافیای ویزا" نیستیم

ما "مافیای ویزا" نیستیم

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران گفت: دپو کردن "نوبت مصاحبه ویزا" در آژانس‌های مسافرتی، کذب و نوعی سیاه‌نمایی است.

به گزارش ایسنا، دریافت ویزا بویژه از نوع شینگن و البته به تازگی برخی کشورهای آسیای شرقی، هیچ‌وقت بدون حاشیه نبوده است. از پیدا نکردن وقت سفارت کشورهای اروپایی و گاه آسیایی و محدود شدن این امتیاز در بین گروهی خاص گرفته تا پول‌های کلانی که این میان برای دریافت خدمت ویزا، جابجا می‌شود. اعتراض در این‌باره به تازگی در قالب کمپینی مردمی با عنوان «حق سفر داریم» بروز کرده و خواهان برخورد قاطعانه‌تر نهادهای قضایی و دیپلماسی با مافیای وقت مصاحبه ویزا در سفارتخانه‌ها شده است.

وزارت خارجه هم‌راستا با این اعتراض‌ها، بیانیه‌ای را صادر کرده که ضمن دادن اطمینان به اتباع و شهروندان کشورمان، بر غیرقانونی بودن هرگونه معامله بر سر اخذ روادید و زمان‌بندی مربوط به آن تاکید کرده و به این واسطه‌ها و دلالان و رابطان و عوامل آن‌ها در درون سفارتخانه به جد اخطار داده که «در صورت تداوم چنین رفتارهایی، با قاطعیت با آن‌ها برخورد کرده و عوامل و عناصر ذی مدخل در این فرآیند غیرقانونی و خلاف شئون دیپلماتیک را  تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد «.

وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرده؛ مصمم است با جدیت و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک موجود، اجازه ندهد که احترام ایران و ایرانی توسط این سوداگران، مورد بی‌حرمتی قرار گرفته و خدشه‌ای به آن وارد شود.

دستگاه دیپلماسی کشورمان که حمایت از حقوق و منافع اتباع و شهروندان یک کشور در هر نقطه‌ای از جهان از جمله وظایف ذاتی‌اش است در آن بیانیه که به تازگی (۳۰ خردادماه) منتشر شده درخواست کرده؛ برای ریشه‌کن کردن این معضل، از هرگونه همکاری با عوامل مذکور خودداری و ضمن معرفی این افراد، در امر مقابله و رفع این معضل یاری رسانند.

یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارت‌خانه‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع فعالیت کرده و پول هنگفتی را طلب کرده و مردم را دچار مضیقه می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ـ سال گذشته نیز در این‌باره اظهارنظری داشت و گفته بود: «متاسفانه شاهد هستیم با توجه به تقاضای شهروندان ایرانی برای سفر و اخذ ویزا و مراجعه به سفارت‌خانه‌های مختلف، مدتی است مشاهده می شود یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارت‌خانه‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر فعالیت کرده و پول هنگفتی طلب کرده و مردم را دچار مضیقه می‌کنند. دو ماه پیش در بیانیه‌ای تلاش کردیم به شهروندان در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. از برخی سفارتخانه‌ها می‌خواهم با توجه به این موضوع متوجه تبعات آن برای سفارت و کشور خود باشند.»

قاسمی همچنین اظهار کرده بود: «ما به نهادهای ذیربط و امنیتی اطلاع داده و ممکن است با افرادی که باز این شبکه‌های مافیایی ارتباط دارند برخورد کنیم. این اقدامی زشت و خبیثانه است و امیدواریم بر این موضوع فایق آییم. سفارت‌های خارجی برای دفاع از حیثیت خود باید با این گروه‌ها مقابله کنند تا متهم به خلافکاری نشوند

این وزارتخانه در بیانیه اخیر نیز یادآور شده است؛ «مستمر درحال رصد اوضاع است و تذکرات لازم از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک را به برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در کشورمان نیز داده و در برخی موارد به نتایج مثبت رسیده است.»

در سوی دیگر اما محمدحسن کرمانی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی کشور - با رد تخلفات مربوط به ویزا که به آژانس‌های مسافرتی به عنوان "دپوکنندگان نوبت مصاحبه در سفارتخانه‌ها" نسبت داده شده، به ایسنا گفت: صدور ویزا طبق مصوبه دولت و بند «ب» (اجرای تور) یکی از وظایف تعریف شده‌ی دفاتر خدمات مسافرتی است. در واقع آژانس‌ها طبق وظیفه قانونی خود خدمات مربوط به ویزا را ارائه می‌دهند و منطقی و قانونی نیست گناه یک نفر به پای همه نوشته شود.

او توضیح داد: خدمتی که آژانس‌ها در بخش ویزا ارائه می‌دهند، اغلب از توان و آگاهی متقاضی خارج است و اگر مشکلاتی پیش می‌آید به خاطر حجم بالای تقاضا است، حساب کنید ما در کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنیم که ممکن است در یک زمان چندین هزار نفر برای گرفتن وقت مصاحبه در سفارت‌خانه‌ای اقدام کنند و سیستم و ظرفیتی که آن سفارت‌خانه و کشور مقصد تعیین کرده، جوابگو نباشد، این اتفاق که دیگر در حوزه‌ی اختیار آژانس‌دار نیست که محکوم به مداخله، تخلف و یا کارشنکی می‌شود.

او در عین حال تاکید کرد: ارائه خدمت از سوی معدود آژانس‌ها به معنی دپو کردن نوبت مصاحبه ویزا نیست و مطالبی که در این‌باره گفته می‌شود کاملا سیاه‌نمایی و کذب است.

کرمانی با بیان این‌که هر کشوری در صدور ویزا قوانین خاص خود را دارد و طرف مقابل نمی‌تواند در آن مداخله کند، افزود: مثلا وزرات‌خارجه ایران با توجه به ظرفیت و توانی که در فرودگاه امام خمینی (ره) دارد اوایل امسال (بعد عید) به آژانس‌های گردشگری کشورمان اعلام کرد؛ به گروه‌های گردشگری بالای ۵ نفر که بدون پرداخت هزینه‌ی ویزا به فرودگاه مراجعه می‌کنند، ویزا نخواهد داد و درخواست کرده بود هزینه ویزا برای این گروه‌ها پیش از ورود به ایران پرداخت شود، با این کار میزان معطلی در صف بانک و متعاقبا صدور ویزا، کاهش پیدا می‌کرد. این سیاست براساس توان ما در فرودگاه اتخاذ شده، حالا آن کشورها هم که به ایرانی‌ها ویزا می‌دهند حتا چنین سیاست‌ها و ظرفتی‌هایی دارند، ما چه کار می‌توانیم انجام دهیم.

آژانس‌ها خدمتی را در بخش ویزا ارائه می‌دهند که اغلب از توان و آگاهی متقاضی خارج است. آیا خلاف شرع اتفاق افتاده؟ اگر این خدمات بد و دلالی است، مردم استفاده نکنند.

وی اضافه کرد: سفارتخانه‌های خارجی که نمی‌توانند به دفتر صدور ویزا تبدیل شوند، حتما ظرفیت پذیرش تعیین شده‌ای دارند. اگر هم شرایط صدورِ نوبت مصاحبه، اینترنتی شده حتما به این خاطر بوده که به وضعیت سابق، سامانی داده شود، اما چون متقاضی زیاد است ترافیک ایجاد می‌شود و خط می‌خوابد و مسائل پشت پرده‌ای که به یک کشور خارجی ربط دارد و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم، پیش می‌آید. این دلیل نمی‌شود سریع عده‌ای آژانس‌دار را به تخلف و یا سودجویی و زیاده‌خواهی متهم کنند و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طوری بی‌تفاوت رفتار کند که انگار این آژانس‌ها عمل خلافی را خارج از وظیفه ذاتی خود انجام می‌دهند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران ادامه داد: آژانس‌دار از فرصتی که وجود دارد برای ارائه خدمات ویزا استفاده می‌کند و در ازای آن پول می‌گیرد، آیا خلاف شرع اتفاق افتاده؟ اگر کارمندی نیمه شب نوبت مصاحبه ویزا بگیرد و فرم‌های انبوه را به جای متقاضی اصلی پُر کند و در ازای این کار پول بگیرد، تخلف کرده است!؟ اگر این خدمات بد و دلالی است، خوب مردم استفاده نکنند. این خدمات اختیاری و انتخابی است.

او همچنین گفت: اگر مردم نگران حواشی ویزا هستند طبق ماده ۲۲۱ بخش معاملاتِ قانون مدنی، با ارائه‌کننده آن خدمت، قرارداد ببندند، این طوری تکلیف هم مشخص می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: سیستم صدور ویزا در هر کشوری مشخص است، ما نمی‌توانیم در این‌باره دخالت کنیم ضمن این‌که مسؤول و متولی پیگیری این جریان وزارت امور خارجه است، وقتی  ورود نمی‌کند یعنی نمی‌تواند در این کار مستقیما دخالتی داشته باشد.

کرمانی درباره نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این جریان با توجه به آن‌که گفته می‌شود ارائه خدمت ویزا جزو وظایف تعریف شده در بند ب برای آژانس‌های گردشگری است، اظهار کرد: اگر نظارت به معنای رسیدگی به دعاوی است که به این سازمان ارتباطی پیدا نمی‌کند. اگر مردم قرارداد ببندند و با تخلفی مواجه شوند می توانند به دستگاه قضایی مراجعه و از آن طریق درخواست رسیدگی بدهند.

[گزارش از: سمیه حسنلو]

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۰۸:۰۰

دیگه این مملکت همش شده پول وپول وپول

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۱۲:۰۲

پیشنهاد میکنم، یک سر به سایت هایی مثل دیوار و یا سایر سایت های آگهی، بزنند تا آگهی های اخذ ویزا، مثل شینگن را ببیندد!!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۱۲:۲۱

من عید امسال ویزای ۲ ماهه مالزی میخواستم به هر آژانسی گفتم گفتند با ۳۰۰ دلار و دو هفته وقت میگیرند... بعد تصمیم گرفتم خودم برم سفارت مالزی دنبالش در کمال ناباوری با ۲۰۰۰۰ تومن فقط و یک هفته ویزام رو گرفتم... دزدی واقعی بود کار آژانس ها ویزایی که فقط یک هفته زمان میبره و ۲۰ هزارتومن خرجشه رو با یک میلیون برات انجام بدن

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۱۳:۲۴

"حساب کنید ما در کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنیم که ممکن است در یک زمان چندین هزار نفر برای گرفتن وقت مصاحبه در سفارت‌خانه‌ای اقدام کنند و سیستم و ظرفیتی که آن سفارت‌خانه و کشور مقصد تعیین کرده، جوابگو نباشد" یعنی سفارت کشور اروپایی فقط با تقاضای ایرانیان بهم میریزد و سیستم اش مختل می شود اما سفارت همین کشور در چین یک میلیارد نفری هیچ مشکلی با انبوه تقاضای ویزا ندارد ؟؟؟

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۱۳:۵۰

با سلام خدمت شما بنده 2 ماه در 3 سفارت مختلف رفتم اما وقت مصاحبه ندادند اما با چند اژانس تماس گرفتم که در قبال گرفتن 1200 یورو در هر تایمی برای سفر قول گرفتن ویزا را دادن. لابی در سفارت ها وجود دارد . صد در صد

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۱۴:۵۹

«اگر کارمندی نیمه شب نوبت مصاحبه ویزا بگیرد و فرم‌های انبوه را به جای متقاضی اصلی پُر کند و در ازای این کار پول بگیرد، تخلف کرده است!؟» بله که تخلف است چون حق مردم عادی را ضایع کرده است!

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۹ ۱۱:۵۳

سفارت خانه هایی هستند که احتیاج به بیدار ماندن نیمه شب کارمند زحمت کش ندادند . مثلا برای گرفتن وقت سفارت هلند اگر در ساعت کاری ایمیل با مضمونی که در سایت رسمی سفارت آمده بفرستید ، در زمان کوتاهی جواب وقت میاد و اگر برای اون زمانی که شما وقت خواستید جا داشته باشند وقت صادر میشه و به شما اطلاع داده میشه که این وقت قابل تغییر هم نیست . مشکل اینجاست که بعدش اون کارمند زحمت کش معلوم نیست چکار میکنه که بجای وقت سه ماه دیگه ، وقت سه هفته دیگه برای همان نوع ویزا میگیره و البته برای این زحمتش پول ناقابلی از 300 تا 700 هزار تومان میگیره .. حالا پیدا کردن پرتقال فروش باشما ....در ضمن اطلاعاتی که در این ایمیل باید وارد بشه ، نه فرمه ، ته طولانی ، کلا 5 دقیقه هم طول نمیکشه

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۲۰:۲۴

والله دستشون درد نكنه كه اومدند بيانيه صادر كردند كه مثلا ما هستيم كجا جلو فروش وقت و ويزا رو گرفتند من خودم دو ماهه دنبال كارههاي ويزا هستم هيچ اتفاق خاصي نيافتاده منظورم قبل و بعد از اين بيانيه هست و همچنان مافياي فروش وقت و يزا در كمال ارامش داره وقتها و ويزاي تضميني رو به بهاي كلان مي فروشه

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۷

آقای کرمانی این حرف ها را به یکی بگو که تا حالا نرفته باشه هیچ سفارت خونه ای ندونه دار و دسته چه جو مسمومی درست کردن. "حساب کنید ما در کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنیم که ممکن است در یک زمان چندین هزار نفر برای گرفتن وقت مصاحبه در سفارت‌خانه‌ای اقدام کنند و سیستم و ظرفیتی که آن سفارت‌خانه و کشور مقصد تعیین کرده، جوابگو نباشد" به قول دوستمون که کامنت گذاشتن توی چین و هند لابد دیگه مردم باید از سر و کول هم بالا برن! آقاقی کرمانی این حرفت عذر بدتر از گناهه! اگر اصلا این را نمی گفتی خیلی سنگین تر بودی. یعنی چی؟ یعنی این چند هزار نفر همه بیان سراغ آزانس های شما برای ویزا گرفتن؟!!! شما هم که به تعداد کافی نیرو دارید یک مبلغ ناقابلی می گیرید قضیه را ردیف می کنین. "اگر کارمندی نیمه شب نوبت مصاحبه ویزا بگیرد و فرم‌های انبوه را به جای متقاضی اصلی پُر کند و در ازای این کار پول بگیرد، تخلف کرده است!؟" پس نه تخلف نکرده. همون چمدهزار نفری که شما می گی متقاضی ویزا هستن شب که می خوان بخوابن سایت را چک می کنن می بینن سفارت ایکس هنوز هیچ وقتی باز نکرده و صبح که بیدار می شن می بینن همکاران فهمیده و زحمتکش شما دیشب ساعت چهار صبح همه وقتها را یکجایی ثبت نام کردن. چه می فهمید که وقتی یک دانشجو از یک دانشگاه تاپ اروپا پذیرش تحصیلی گرفته، یکی دیگه توی یک کمپانی خوب کار پیدا کرده بعضی ها واقغا برای معالجه می رن، همه اونها قربانی کار شرعی و قانونی برخی می شن و چه بسا که مسیر زندگی شون عوض بشه. بعد هم ویزا گرفتن کار سختی نیست اگر دار و دسته پاشون را بکشن بیرون. احتیاجی نیست که شما بخواهید فکر ها را پر کنین. " اگر این خدمات بد و دلالی است، خوب مردم استفاده نکنند. این خدمات اختیاری و انتخابی است" خب به سلامتی دیگه رشوه و خرید و فروش مواد مخدر و تجارت اعضای بدن انسان را هم آزاد اعلام کنیم بگیم آقا اختیاریه هر کس دوست نداره مجبور نیست انجام بده!!!!!!!!!!! "خدمتی که آژانس‌ها در بخش ویزا ارائه می‌دهند، اغلب از توان و آگاهی متقاضی خارج است" ببین آقای کرمانی اکثر اشخاصی که دارن تقاضا می کنن اون قدر "آگاهی " و "توان" دارن که نخوان برای پر کردن دو تا فرم و گرفتن وقت سفارت از راه درست و قانونی اقدام کنن. مشکل مردم ما نداشتن آگاهی و توانایی نیست؛ مشکل مردم ما واسطه هان

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۲

ببین آقای کرمانی اکثر اشخاصی که دارن تقاضا می کنن اون قدر "آگاهی " و "توان" دارن که نخوان برای پر کردن دو تا فرم و گرفتن وقت سفارت از راه درست و قانونی اقدام کنن. مشکل مردم ما نداشتن آگاهی و توانایی نیست؛ مشکل مردم ما واسطه هایی هستن که ساعت سه و چهار شب تمام وقت های یک سفارت خونه را رزرو می کنن. آقای کرمانی، من اومدم سفارت خونه های بیرون از ایران را هم دیدم که چه جوری وقت می دن و چه جوری برخورد می کنن. اگر اینجا یک ازانسی همه وقت های یک سفارت را ساعت سه شب رزرو کنه، چوب تو آستینش می کنن. به مردم دروغ نگین، نگین که شما آگاهی و توانایی ندارین، نگین خدمات ما اختیاریه، با مردم رو راست باشین، بگین اگر ما همه وقت ها را ساعت چهار صبح رزرو نکنیم، دیگه نمی تونیم وقت سفارت را یک ملیون و پونصد ششصد به شماها بفروشیم بیزینس مون تعطیل می شه!! خوب به خاطر دارم که وقتی ایران بودم به یکی از سفارت های اروپایی مراجعه کردم و یک گنده لاتی از طرف یک آژانس دم در سفارت وایساده بود و نمی ذاشت هیچ کس بره تو. با این که ما شب قبل اسم مون را توی لیست نوشته بودیم حوالی ساعت چهار صبح لیست را کنده بودند و افراد حاضر یک لیست جدید درست کرده بودن و طبیعتا خودشون هم اولین نفرات لیست جدید!! خلاصه این هموطن قلدرمون می گفت لیست قبلی باطل شده و اگر نوبت شما براتون مهم بوده باید شب تا صبح جلوی سفارت وای می سادین!!! و اتفاقا اون آزانس داری هم که این آقا را فرستاده بود خیلی ازش حمایت می کرد. تو همین جرو بحث ما یک خانوم دیگه ای یک چشم و ابرو برای این آقا نازک کرد و اومد که بره تو سفارت. من گفتم اگر ایشون بره تو من هم باید برم. چه فرقی هست بین من و این خانم؟!!! درسته که من پسرم ولی از شب قبل اومدم اسم نوشتم. آقای کرمانی، همه مردم از دست شما کلافه شدن دیگه. اکر مردم این خدمات اختیاری و شرغی و قانونی شما را نخوان، حاضرین دست از این کارها بردارین و یکدفعه ساعت چهار بح دویست تا وقت سفارت را باهم رزرو نکنین؟ این وسط نقش سفارت ها و بعضی کارمندهای ایرانی شون قابل توجهه. به راحتی می تونن سفارت خونه ها به صورت آنلاین وقت بدن (کما اینکه بعضی هاشون دارن این کار را می کنن) ولی نام و نام خانوادگی وشماره پاسپورت را بخوان. اگر وقت ها به صورت بی نام صادر بشه نتیجه اش این می شه که همه آزانس ها نیمه شب هجوم می یارن برای رزرو

avatar
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۴

این وسط نقش سفارت ها و بعضی کارمندهای ایرانی شون قابل توجهه. به راحتی می تونن سفارت خونه ها به صورت آنلاین وقت بدن (کما اینکه بعضی هاشون دارن این کار را می کنن) ولی نام و نام خانوادگی وشماره پاسپورت را بخوان. اگر وقت ها به صورت بی نام صادر بشه نتیجه اش این می شه که همه آزانس ها نیمه شب هجوم می یارن هر کدوم چند تا وقت می خرن. و بعد باز همین همدستی کارمندهای ایرانی سفارت با آزانس هاست که باعث می شه در حالی که مردم عادی از چند ماه قبل وقت گرفتن و هنوز تو صف هستن، کارمند فلان آزانس می یاد با چهل پنجاه تا پاسپورت رو دستش و یکی یکی مشتری هاش را خارج از نوبت می فرسته جلو باجه. مقصر دوم هم به نظر من هموطن هایی هیتن که متاسفانه برای گرفتن وبزا حاضرن به این دلال ها رشوه بدن و تن به هر تحقیر و حقارتی بدن. همین ها اگر بانک برن و کارمند بانک داره کار پنج نفر دیگه را راه می اندازه دادشون در میاد. ولی تو سفارتها هم رشوه می دن (کعکولا بیرون از سفارت به ایجنت هاشون) هم تحقیر می شن هم خم به ابرو نمی یارن. امیدوارم کامنت های من را بدون سانسور و بدون دستکاری منتشر کنین. با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۳۲

چرا دروغ ميگين من خودم دوبار سفارت سوييس رفتم سالهاي اخير ويزا گرفتم ولي حالا فقط از طريق همين اژانسهاي ... ميشه ويزا گرفت!!!!!