• شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۶ / ۰۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96040803370
  • خبرنگار : 71589

آموزش عالی در دنیا چگونه خود را به روز می‌کند؟

روند دانشگاه‌های برتر دنیا در بازنگری رشته‌های دانشگاهی

روند دانشگاه‌های برتر دنیا در بازنگری رشته‌های دانشگاهی

کشورهای توسعه یافته به لزوم بازنگری در ارائه و تدریس رشته‌های دانشگاهی واقف هستند و هر ساله دوره‌های مختلف دانشگاهی را با توجه به نیاز روز بازار کار و دانشجویان مورد ارزیابی و بازنگری قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه‌های برتر دنیا به طور مداوم و مستمر در حال ارزیابی رشته‌های مورد ارائه خود و متناسب‌سازی آن‌ها با شرایط و نیازهای جامعه هستند.

این دانشگاه‌ها هر ساله شرایط بازار کار، نیازهای علمی و فنی مرتبط با مشاغل مورد نیاز بازار کار و محتوی رشته‌های خود در رابطه با نیاز مشاغل را مدنظر قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند با آموزش متمرکز، دانشجویان را متخصص بار بیاورند.

در واقع دانشگاه‌ها تلاش دارند با توجه به شرایط جامعه و احتیاجات بازار کار رشته‌هایی را ارائه کنند که در قدم اول دانشجو در رشته خود صاحب نظر شده و با استفاده از مطالعات خود قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف را دارا باشد و در گام بعدی بالاترین کارایی را در شغل آینده خود داشته باشد.

ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر و اصلاح رشته‌های دانشگاه‌های برتر دنیا، علاقه و استقبال دانشجویان و بازخوردی است که از آن‌ها می‌گیرد.

در برخی کشورهای پیشرفته میان شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ با دانشگاه‌ها برای بررسی نیازهای جدید بازار کسب و کار و ارائه و طراحی دوباره و ادغام رشته‌های دانشگاهی تعامل وجود دارد و شرکت‌ها با تشریح شرایط موجود زمینه بازنگری یا حذف رشته‌های منسوخ و ایجاد رشته‌های جدید را فراهم می‌آورند.

دانشگاه "نیو انگلند" (UNE) با اعلام اینکه به طور مستمر در حال بازنگری در رشته‌های مختلف خود است، 200 عنوان رشته جدید را برای سال 2017 معرفی و ارائه کرد.

بر اساس اعلام این دانشگاه، معرفی رشته‌های جدید در راستای مطابقت نیروی کار با توجه به شرایط فعلی بازار کار انجام گرفته است تا تحصیلات دانشجویان بیشترین ثمر و کارایی را در آینده شغلی‌شان داشته باشد.

دانشگاه آکسفورد نیز بر اساس همین سیاست رشته‌های جدیدی را در سال 2017 معرفی کرد و تعدادی رشته را هم مورد بازنگری و اصلاح قرار داد.

هدف این دانشگاه تربیت دانشجویان بر اساس توانایی‌های خاص فردی هر دانشجو برای راه‌اندازی کار مستقل با استفاده از آموزش مهارت‌های لازم و دسترسی به پژوهش‌های مرتبط مختلف است.

این دانشگاه نخبه پرور تاکید دارد که دانشجویان با استفاده از قابلیت‌های فردی خود و کسب مهارت‌های لازم و استفاده از تحقیقات جامعه ممتاز علمی که توسط دانشگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد، در رشته خود متخصص شوند و کارآفرین باشند.

دانشگاه آکسفورد در این راستا یک مشاور تحصیلی را به صورت مستمر همراه دانشجو می‌کند. مشاوران تحصیلی این دانشگاه همه از اعضای برجسته هیئت‌های علمی هستند که دانشجویان را در مسیر تحصیل، مشاوره عمومی و تخصصی و مشکلات تحقیقاتی و تحصیلی یاری می‌دهند.

دانشگاه "ادینبرو" هم از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله بسیاری از رشته‌های خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌دهد. در سال 2015 دانشکده تاریخ، ادبیات و باستان شناسی این دانشگاه شاهد بیشترین تغییرات در رشته‌های خود بود.

در کنفرانس سالیانه انجمن ارزیابی آموزش در آموزش عالی (AALHE) که دو هفته پیش در کنتاکی آمریکا برگزار شد مسائل مختلف و مشکلات پیش روی آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت و سخنرانان صاحب نامی از جمله "رندی باس" معاون آموزشی دانشگاه "جورج‌تاون" در آن به سخنرانی پرداختند.

در این کنفرانس مسایلی از قبیل ارزیابی اکوسیستم جدید آموزشی، خلاقیت آموزشی، ادغام و یکپارچه‌سازی رشته‌ها و استراتژی‌های ارزیابی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نتایج حاصل از این کنفرانس منبعی ارزشمند برای ارزیابی سیستم آموزش عالی خواهد بود، چرا که حاصل از به اشتراک گذاشتن بهترین تجربیات اعضا در این زمینه است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha