• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96041708896
  • خبرنگار : 71431

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت بحران

انتقاد از بی‌توجهی به مدیریت بحران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه حادثه‌ای در شهر تهران رخ ندهد، آرزو کرد اگر حادثه‌ای هم رخ داد کسی در پی آن به دنبال تسویه حساب سیاسی، عیب‌جویی و متهم‌تراشی نباشد.

به گزارش ایسنا،  احمد صادقی در آیین رونمایی از دستاوردهای سازمان مدیریت و بحران شهر تهران که صبح امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم شهری مقاوم، پایدار، تاب‌آور و درخور شهروندان تهرانی بسازیم. امروزه نگاه دنیا به موضوع مدیریت بحران تغییر کرده و دیگر فرآیند دستوری از بالا به پایین در مدیریت بحران پاسخگو نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش خطرات باید نگاه جامع داشته باشیم، گفت: دیگر نمی‌توان گفت که ما دانش مدیریت بحران داریم اما به سرمایه‌های اجتماعی همچون درآمد، فقر و ... توجه نکنیم. برای یک مدیریت موفق در بحران باید به تمام مولفه‌ها توجه شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان بحث ریسک و مدیریت پایدار را جدی نگرفت، تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم مدیرانی هستند که مدیریت بحران را تنها در پرداخت خسارت و مقابله می‌دانند در حالیکه توجه به توسعه پایدار و مخاطرات نیز باید مدنظر قرار بگیرد. منفعت نسل آینده را فدای منفعت امروز نکنیم و ما هر چه این کار را انجام بدهیم مشکل بغرنج‌تر می‌شود.

صادقی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های انجام شده در حوزه ورزش، هنر و ... در شهر تهران، گفت: ما این همه برنامه‌ریزی برای این حوزه‌ها می‌کنیم و افراد خوبی هم تربیت می‌شوند اما شما تصور کنید اگر یک تنه درخت ناایمن شکسته و یا یک عدد آجر بر روی این افراد سقوط کند چه هزینه‌هایی که به باد نمی‌رود ، بنابراین لازم است که ما به حوزه ایمنی و مدیریت بحران توجه و در آن سرمایه‌گذاری کنیم.

انتقاد از عدم همکاری برخی سازمان‌ها با مدیریت بحران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه همچنان به یکپارچگی در حوزه مدیریت بحران نرسیده‌ایم، گفت: جای تاسف دارد اما خیلی از سازمان‌های ما گویا خودمختارند و متاسفانه بعضی از آنها حتی حاضر نیستند اطلاعات خود را به مدیریت بحران بدهند. ما در بحث سطح‌بندی حوادث و تقسیم‌بندی آن نیز مشکلاتی داریم که اینها نگران‌کننده است و امیدواریم که در قانون جامع مدیریت بحران حل شود اما در قانون جامع مدیریت بحران نیز مشکلاتی وجود دارد چرا که کشور ما چند سالیست بی‌قانونی در مدیریت بحران را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به مدیریت بحران دردمندانه است. متاسفانه در برنامه ششم توسعه هیچ توجهی به مدیریت بحران و سیاست‌های کلی نظام نشده است.

صادقی با بیان اینکه راه برای رسیدن به ایده‌آل‌ها زیاد است، گفت: امروز در بهترین شرایط آمادگی در شهرداری تهران قرار داریم. سه سال پیش که حکم من برای مدیریت بحران صادر شد آقای قالیباف دستور دادند که مدیریت بحران باید به سطح محلات و نواحی برود و امروز اعلام می‌کنم که در 120 ناحیه تهران کارشناس ارشد مدیریت بحران داریم و در 320 محله ما گروه‌های داوطلب فعال هستند. ما از مشارکت شهروندان و علاقه‌مندان استفاده کردیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در عین حال متاسفانه تا به امروز و علیرغم تمام اقدامات انجام شده حتی یک ریال از منابع ملی برای مدیریت بحران شهر تهران هزینه نشده است در حالیکه مساله ایمنی شهر تهران یک موضوع ملی است.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه قصد دارد جملاتش را با چند آرزو به پایان برساند، گفت: آرزو می‌کنم که نظام مدیریت بحران شهر تهران در آینده نزدیک یکپارچه شود و یک شهروند با یک تلفن بتواند به تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی دسترسی پیدا کند. آرزو می‌کنم همانطور که مردم روزانه به کسب و کارشان فکر می‌کنند به پیشگیری از حوادث هم فکر کنند. آرزو می‌کنم مدیران در هر مسندی که هستند به عواقب دستور و تصمیمی که می‌گیرند فکر کنند و ببینید که آیا تصمیم‌شان در آینده مشکلی را زیاد می‌کند یا خیر؟ و امیدوارم که هیچگاه در کشور حادثه‌ای رخ ندهد اما اگر رخ داد آرزو می‌کنم که همه به دنبال مدیریت بحران باشند نه آنکه به دنبال تسویه حساب حزبی، عیب‌جویی و دلیل‌تراشی و متهم‌سازی بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha