• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96042011194
  • خبرنگار : 71191

درخواست از معاون رئیس‌جمهور برای اعتبار ملی

درخواست از معاون رئیس‌جمهور برای اعتبار ملی

مدیر اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان کاشان پس از سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به این شهرستان گفت: از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهیم تا اعتبارات ملی بیشتری به کاشان اختصاص یابد تا بتوانیم دیگر بخش‌های تاریخی این شهرستان را ساماندهی و مرمت کنیم

به گزارش ایسنا، زهرا احمدی‌پور روز دوشنبه (۱۹ تیر) به کاشان رفت و از بخش‌های تاریخی این شهر دیدن کرد و در وصف خانه‌های تاریخی این شهر و بناهایش گفت: «حفاظت و مرمت آثار و احیای خانه‌های تاریخی جزو ظرفیت‌هایی است که می‌تواند کاشان را به قطب گردشگری تبدیل کند و درخواست ما این است بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده شود تا این شهر را تبدیل به مقصد گردشگری کند.»

او کاشان را به واسطه داشتن مجموعه خانه‌های تاریخی و میراث فرهنگی خاص خود مانند تپه سیلک و شهر زیرزمینی نوش‌آباد، مجموعه‌ی منحصر به فردی دانسته که این شهر را متمایز می‌کند.

این در حالی است که محسن جاوری، مدیر اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، علاوه‌بر بیان درخواست‌های احمدی‌پور از این شهر تاریخی و ارزش‌های مهم‌اش، درخواست‌های خود به عنوان مدیر این پایگاه را نیز مطرح می‌کند.

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان کاشان با بیان این‌که نگاه معاون رئیس‌جمهوردر سفر به این شهرستان  «توجه و نگاه شایسته به این منطقه بوده که لازم است تا از طریق شهرستان نگاه ویژه‌ای به این شهر شود و اعتبارات استانی بیشتری به این شهرستان احتصاص یابد»، گفت: من نیز به عنوان مدیر این اداره توقع دارم که اعتبارات ملی بیشتری به شهرستان کاشان اختصاص پیدا کند.

او بااشاره به اعتبارات ملی خوبی که برای «سیلک» و «باغ جهانی فین کاشان» در طول سال‌های گذشته تا امروز اختصاص یافته و به دنبال آن کمک‌های زیادی به این دو محوطه‌ی تاریخی شده است، ادامه داد: با این اعتبارات توانسته‌ایم مرمت و تکمیل تجهیزات این دو منطقه را را به خوبی انجام دهیم.

وی با این‌ وجود، درخواست اعتبار ملی بیشتر به این استان را با هدف برنامه‌ریزی برای ساماندهی دیگر بخش‌های مهم و تاریخی این شهرستان دانست و افزود: توقع داریم اعتبارات ملی بیشتری به این شهرستان تعلق گیرد تا بتوانیم بر آن اساس بخش‌های مختلف دیگری مانند بازار و بافت تاریخی کاشان و تغییر کاربری و مرمت برخی از بناهای تاریخی کاشان را دستور کار داشته باشیم.

جاوری با بیان این که در حدود ۱۰ – ۱۵ سال پیش با جذب اعتبار ملی  تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی کاشان مرمت و تغییر کاربری داشته‌اند، افزود: توقع داریم نسبت به این تنوع زیادی در بناهای تاریخی کاشان وجود دارد، توجه ویژه‌تری به این شهرستان شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کاشان در ادامه به طرح‌های مشارکتی این شهرستان برای مرمت خانه‌های تاریخی این شهر اشاره کرد و افزود: اگر طرح تبدیل یک بنای تاریخی به موزه در کاشان توسط میراث فرهنگی تصویب شود، این اداره می‌تواند در قالب آن طرح، بخشی از هزینه‌ها و اقدمات مورد نیاز را تقبل کند. از سوی دیگر اگر برخی خانه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و دارای مالک خصوصی هستند، اعتبار سالیانه داشته باشند، میراث فرهنگی می‌تواند در قالب تخصیص مصالح و برخی موارد دیگر ماند همان اعتبار اختصاص یافته به آن‌ها کمک کند.

او اضافه کرد: از سوی دیگر اداره میراث فرهنگی شهرستان برای بناهای تاریخی و دارای ارزش قرار گرفته در بافت تاریخی که ثبت ملی نیستند یا اعتبار سالیانه ندارند، فقط می‌تواند کارشناس میراث‌فرهنگی در قالب ناظر در اختیار آن‌ها قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha