• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96042413609
  • خبرنگار : 71191

«زندان سلیمان» دلیل دومین فصل کاوش در پاسارگاد

«زندان سلیمان» دلیل دومین فصل کاوش در پاسارگاد

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناسی در پاسارگاد، از آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی پاسارگاد با هدف روشن کردن ابهامات درباره «زندان سلیمان» خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی موسوی گفت: طرح جامع کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعه‌ی فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده‌های هفتم و هشتم هجری به مدت پنج سال پیش‌بینی شده است.

او با بیان این‌که این کاوش تحت حمایت و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و برنامه‌ریزی و هدایت پژوهشکده باستان‌شناسی، همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و پشتیبانی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در حال انجام است، افزود:‌ فصل دوم فعالیت‌ها در محدوده‌ی ویرانه‌های برج سنگی معروف به زندان سلیمان با هدف روشن کردن ابهامات درباره‌ی ماهیت و کاربرد آن در دوره‌ی هخامنشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که بنای معروف به زندان سلیمان شامل بقایای دیواری به بلندی ۱۴ متر است که در شمال محدوده کاخ‌ها قرار دارد، گفت: این دیوار در اصل باقی مانده یک برج سنگی چهار ضلعی مسقف بوده که بر اثر استفاده از سنگ‌های آن در ساخت‌وسازهای متاخر به این شکل در آمده است.

موسوی به مقایسه این برج سنگی با کعبه زرتشت در نقش رستم اشاره کرد و افزود: مقایسه این برج سنگی با بنای مشابه دیگری موسوم به کعبه زرتشت در نقش رستم نشان داده که هردو این ساختمان‌ها بسیار شبیه به هم بوده و شاید کاربرد یکسانی نیز داشته‌اند، هرچند که هنوز کاربرد دقیق آنها نامعلوم است.

این باستان‌شناس در ادامه به آغاز کاوش‌های فصل دوم در محدوده‌ی برج سنگی ویران در ادامه کاوش‌های سال قبل برای روشن کردن نقشه و جزئیات معماری بنا اشاره کرد و ادامه داد: در این فصل با گسترش محدوده‌ی کاوش در بخش جنوبی محوطه و نیز ایجاد گمانه در بخش شمالی آن امید است تا ارتباط این دو با یکدیگر مشخص شود.

به گفته وی، کاوش‌های فصل گذشته به نتایج مهمی چون کشف آثار معماری متفاوتی با بناهای شناخته شده‌ی دوره هخامنشی منتهی شد.

او از اهداف برنامه‌ی جامع کاوش‌های باستان‌شناسی پاسارگاد را مطالعه‌ی استقرارهای پیش از عصر هخامنشی دانست و اضافه کرد: به همین منظور کارگاهی در تل خاری، یکی از تپه‌های پیش از تاریخی محوطه ایجاد شد.

موسوی در ادامه با بیان این‌که «تُل خاری» مجموعه‌ای از تپه‌های کم ارتفاع و پراکنده در شمال محوطه‌ی پاسارگاد است که بخش بزرگی از آن در اثر فعالیت‌های کشاورزی سال‌های اخیر از بین رفته است، ادامه داد: کاوش در تل خاری نیز تاکنون به آثاری از استقرار دوران باکون، لپویی و هخامنشی رسیده است.

سرپرست کاوش‌های جامع باستان‌شناسی در پاسارگاد از اهداف کاوش در «تُل خاری» را شناسایی لایه ها و تسلسل فرهنگی دشت پاسارگاد در هزاره‌های چهارم تا اول پیش از میلاد اعلام کرد و افزود: محوطه‌ی باستانی پاسارگاد نخستین و کهن‌ترین سکونتگاه سلطنتی سلسله هخامنشی در فارس است که تاریخ بنیان آن به دوره‌ی فرمانروایی کوروش بزرگ در نیمه قرن ششم پیش از میلاد می‌رسد.

او با بیان این‌که محوطه میراث جهانی پاسارگاد در محلی به نام دشت مرغاب در۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس واقع شده است، به وجود بیش از پنجاه اثر تاریخی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و پیرامون آن اشاره کرد و گفت: این آثار شامل بقایای سکونتگاه‌های پیش از تاریخی تا استقرارگاههای اسلامی در سده های ششم و هفتم هجری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha