• سه‌شنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96050302165
  • خبرنگار : 30057

پرسش دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از مسؤولین کشور؛

چرا در حوزه "نانو" اعتبارات پژوهشی کم است؟!

چرا در حوزه "نانو" اعتبارات پژوهشی کم است؟!

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه میزان اعتبارات کشور در حوزه نانو کمتر از 20 میلیون دلار است، گفت: این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا 1.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، ضمن آنکه در اوج تحریم‌ها دستگاه‌هایی را که کاربردهای دوگانه داشتند، به ایران عرضه نمی‌کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید سرکار امروز در جشنواره «نانو و رسانه» اولویت اول ستاد توسعه فناوری نانو را اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که کشور را از آسیب‌های اقتصادی مصون بدارد و کسی از منظر اقتصادی کشور را تهدید نکند و به عنوان ابزار از آن بهره‌برداری نکند.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد ما بر این است که رکن اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: با بررسی تحریم‌های اعمال شده، این سوال ایجاد می‌شود که تحریم‌ها در چه حوزه‌هایی بوده است. تحریم‌های اعمال شده درخصوص پوشاک، خودرو و لوازم خانگی نبوده؛ چرا که در همین زمان، بازار ایران جولانگاه محصولات وارداتی در این حوزه‌ها بوده است.

سرکار تاکید کرد: تحریم‌ها درخصوص محصولات پیشرفته و استراتژیک اعمال شده است؛ به گونه‌ای که ما حتی در حوزه داروهای پیشرفته نیز تحریم بودیم و به طور کلی در هر حوزه‌ای که دانشی بوده، تحریم‌ها اعمال شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برخی از نمونه‌های تحریم‌ها خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما برای جراحی مغز اقدام به خرید دستگاه مورد نیاز آن کردیم؛ ولی کشور آلمان به دلیل آنکه کاربرد این دستگاه را دوگانه دانست، از فروش آن به ایران ممانعت به عمل آورد.

سرکار با تاکید بر اینکه خوشبختانه ما امروز سازنده این دستگاه در کشور هستیم، ادامه داد: تحریم‌ها خط و مرز خاصی ندارند و به همین دلیل است که می‌گوییم رشد اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است و ما اگر به دنبال ایجاد اقتصاد مقاومتی هستیم، باید ببینیم که چگونه اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور محقق کنیم.

وی با بیان اینکه امروز هویت کشورها وابسته به برندهای آن‌ها است، یادآور شد: کشور آلمان با برند بنز و زیمنس و کشور ژاپن با برند سونی شناسایی می‌شوند، ولی متاسفانه ایران در عرصه بین‌المللی با عنوان کشور صادر کننده نفت، زعفران و پسته شناسایی می‌شود.

سرکار با ابراز تاسف از اینکه اقتصاد ایران وابسته به صنایعی مانند فولاد است، تاکید کرد: این صنایع آینده کشور را نمی‌سازند، چرا که ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد دانش‌بنیان نهفته است، قابل وصف با صنایع سنتی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه زمانی ما به اقتصاد دانش‌بنیان دست می‌یابیم که تکنولوژی در آن جایگاه ویژه داشته باشد، افزود: برخی‌ها اعتقاد دارند که اقتدار کشور در حوزه اقتصادی است، ولی من می‌گویم اقتدار کشور از حوزه تکنولوژی حاصل می‌شود؛ چرا که اقتدار تکنولوژیکی، اقتدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به دنبال دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه کشور دو دهه در عرصه تولید علم و دانش گام‌های موثری برداشته است، ابراز امیدواری کرد که روز به روز بر کیفیت این تولیدات علمی افزوده شود.

سرکار با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه تکنولوژی و فناوری در کشور اضافه کرد: رسانه‌ها زبان گویای جامعه هستند و باید دستاوردهای محققان کشور را به مسؤولان کشور ارائه دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه مسؤولان کشور نیروهای انسانی و پتانسیل‌های کشور را می‌بینند، ولی به آن توجه ندارند و این در حالی است که نیروی محرکه اقتصاد کشور، همین مغزها هستند که دنیا در حال برنامه‌ریزی است تا استعدادهای برتر کشور را کشف کند.

سرکار با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما بهترین نیروهای انسانی را در کشور داریم که می‌تواند بنیه قوی علمی ایجاد کند، اظهار کرد: ما در زمینه فرآیند تبدیل علم به دانش نسبتا خوب عمل کردیم و شاخص‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که ما در رتبه‌های بالا قرار داریم. ولی در حوزه تبدیل دانش به ثروت، قوی عمل نکردیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل علم به ثروت، خاطرنشان کرد: اگر بهترین جراحان جهان ابزار لازم را نداشته باشند، هرگز نخواهند توانست هنر جراحی خود را ارائه دهند. ضمن آنکه ما برای تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل علم به ثروت، باید ملزوماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در کشور به آن توجه ندارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در این ستاد ما در ابتدا به مساله ترویج، توسعه علمی و منابع انسانی متمرکز شدیم، یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه، مبنای مناسبی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در اختیار داریم و ما باید با استفاده از این پایه، برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور محقق کنیم.

سرکار، تربیت 35 هزار متخصص نیروی انسانی در حوزه نانوفناوری و کسب رتبه پنجم دنیا در این حوزه را از پیشرفت‌های کشور در حوزه نانو نام برد و گفت: بر این اساس در سند دوم 10 ساله توسعه فناوری نانو بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو متمرکز شده‌ایم که اگر این چرخه کامل شود، می‌توانیم ادعا کنیم که به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده‌ایم. 

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در دستیابی به این هدف نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است، اظهار کرد: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که ایجاد بناهای عظیم تاریخی و شکوفایی شعر و شاعری به دلیل اراده حکومت‌ها بوده است، چرا که اراده حکومت‌ها در شکوفایی پتانسیل‌های کشورها، نقش موثری داشته است و امکان بروز و ظهور هنرمندان و شاعران را داده است.

سرکار ادامه داد: امروزه در جوامعی که حکومت‌های دیکتاتوری دارند، اراده حکومت، اراده ملی است؛ ولی در ایران که دارای دموکراسی دینی است، اراده حاکم، کافی نیست که در این زمینه شواهد زیادی در اختیار داریم.

به گفته وی، در حال حاضر مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور مطالباتی دارد که کسی به این مطالبات پاسخگو نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اقدامات این ستاد در رابطه با توسعه فناوری نانو، خاطرنشان کرد: برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و صاحب برند شدن باید مطالبه عمومی ایجاد شود؛ چرا که در غیر این صورت ما به اهداف‌مان نخواهیم رسید.

سرکار همچنین با انتقاد از وضعیت اعتبارات پژوهشی در حوزه نانو، در پایان یادآور شد: در کشور آمریکا 1.8 میلیارد دلار، در ژاپن یک میلیارد دلار، در چین 1.2 میلیارد دلار و در کره جنوبی 700 میلیون دلار در حوزه نانو سرمایه‌گذاری شده است؛ ولی این میزان در ایران کمتر از 20 میلیون دلار است که باید از مسؤولان پرسیده شود چرا در این حوزه اعتبارات پژوهشی کم است؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha