• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 96051609991
  • منبع : نمایندگی همدان

مسئول مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ملایر:

باید ترس اجتماعی افراد از HIV در جامعه از بین برود

باید ترس اجتماعی افراد از HIV در جامعه از بین برود

ایسنا/همدان مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ملایر گفت: امروز تعداد خانم‌های مبتلا به HIV در ایران روبه افزایش است و همین امر باعث شده تا احتمال انتقال ویروس از مادر مبتلا به نوزادان نیز افزایش یابد.

دکتر مهسان حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجایی که این بیماری در سال‌های ابتدایی علائم خاصی ندارد، بسیاری از مادران از ابتلای خود به ایدز مطلع نیستند.

وی با اشاره به اینکه هر گونه تماس بدن افراد با خون و ترشحات فرد بیمار، سرنگ آلوده و تماس‌های جنسی، سبب انتقال ویروس می‌گردد، افزود: از زمان مشاهده نخستین بیمار مبتلا به ایدز در ایران سال‌های اخیر مهمترین راه انتقال در کشور استفاده از سرنگ مشترک و آلوده بین معتادان بود اما متأسفانه در حال حاضر بیشترین راه انتقال رفتارهای پُرخطر و تماس‌های جنسی است بنابراین در این راستا نیازمند آگاه‌سازی اجتماعی هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه دوران کمون بیماری ایدز معمولا 10 سال طول می‌کشد و متأسفانه بیماران در مرحله آخر متوجه علائم می‌شوند، افزود: در همین راستا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح‌هایی برای بیماریابی حداکثری در حاشیه و مناطق پُرخطر شهر در دست اقدام است.

وی به انجام تست سریع و پاسخ‌دهی در عرض 20 دقیقه، غربالگری خانم‌های باردار و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه مدارس و دانشگاه‌ها و توزیع بروشور در بین دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور آگاه‌سازی این قشر اشاره کرد.

حسینی با تأکید بر اینکه باید ترس اجتماعی افراد از HIV در جامعه از بین برود، بیان کرد: بیمارانی که رفتار پُرخطر داشته و به این مرکز مراجعه می‌کنند را هرگز قضاوت نمی‌کنیم بلکه تنها راه‌های پیشگیری و داروهای لازم را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

خدمات‌دهی رایگان به بیماران HIV با رعایت اصل محرمانه ماندن اطلاعات

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ملایر از ارائه مشاوره و نمونه‌گیری رایگان و انواع خدمات پیشگیری به کلیه مراجعه‌کنندگان و بیماران در رابطه با شناسایی مبتلایان به ایدز و کنترل این بیماری، خبرداد.

حسینی با بیان اینکه هدف اصلی ما بیماریابی حداکثری است، گفت: بر اساس چارچوب تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی مقرر شده بود تا سال 2017، 90 درصد بیماران مبتلا به HIV در سراسر جهان شناسایی شوند، از این تعداد 90 درصد تحت درمان کامل قرار بگیرند و 90 درصد افراد تحت درمان، پاسخ مثبت به درمان بدهند.

وی با اشاره به اینکه ایران نیز تابع سیاست‌ها و برنامه‌های این سازمان است، ادامه داد: هنوز درمان قطعی برای ایدز وجود ندارد اما این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است، به گونه‌ای که با دارودرمانی و رعایت مسائل و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و پایبندی به درمان افراد مبتلا می‌توانند زندگی عادی و طول عمر داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه این مرکز در ملایر در سال 89 تأسیس شده است، گفت: علاوه بر رایگان بودن خدمات و مشاوره، کلیه اطلاعات اشخاص محرمانه باقی می‌ماند و برای هر مراجعه‌کننده یک پرونده تشکیل شده و یک کد به آن فرد داده می‌شود تا با ارائه آن کلیه خدمات پزشکی در مراکز درمانی دولتی در شهرستان به صورت رایگان انجام شود.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ملایر با اشاره به اینکه در این مرکز، پزشک، کارشناس بهداشت، روانشناس، ماما و بهیار مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: بیمار مبتلا به HIV علاوه بر پایبندی به درمان باید هر ماه توسط پزشک و روانشناس مرکز ویزیت شده و خدمات مشاوره مددکاری را دریافت کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: هر 3 ماه یک‌بار به صورت رایگان تعداد سلول‌های ایمنی بدن این افراد و میزان پاسخ‌دهی آنها به درمان بررسی می‌شود همچنین برای این بیماران از روز اول پرونده تشکیل داده شده و دارو دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت به داروهای بیماری ایدز سوبسید تخصیص می‌دهد، تصریح کرد: در واقع درمان برای ما یک روش پیشگیری است، اگر پایبندی به درمان و مسائل اخلاقی در بیمار HIV رعایت شود، به مرور زمان میزان ویروس در خونشان کاهش می‌یابد و همین امر سبب می‌شود احتمال انتقال بیماری از آنها به دیگران نیز کاهش یابد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha