• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96051710467

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع نسل‌کشی در جمهوری آفریقای مرکزی

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع نسل‌کشی در جمهوری آفریقای مرکزی

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد، اگر جامعه بین‌الملل نتواند واکنشی در مقابل رشد خشونت در جمهوری آفریقای مرکزی نشان دهد، این کشور با نشانه‌های یک نسل کشی مواجه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، استفان اوبراین، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: خشونت در جمهوری آفریقای مرکزی درحال افزایش است و خطر تکرار بحران مخرب و ویرانگری را که چهار سال پیش این کشور به آن گرفتار شده بود به دنبال دارد.

وی افزود: این هشدار نسبت به وجود نشانه‌هایی از "نسل کشی" در این کشور است و اکنون ما باید واکنشی نشان دهیم.

جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۳ درگیر خشونت‌های فرقه‌ای شده است؛ زمانی که گروه شورشی موسوم به "سلکا"، فرانکو بوزیزه، رییس جمهوری وقت را برکنار کردند. این شورش باعث شد مسیحیان گروهی موسوم به "آنتی بالاکا" تشکیل داده و حملات انتقام جویانه‌ای در مقابل سلکا به راه اندازند و هم‌زمان با افزایش تلاش‌ها برای تثبیت اوضاع در این کشور، آتش جنگ در ماه‌های اخیر شعله‌ور شده است.

درگیری میان این گروه‌های مسلح در ماه مه منجر به کشته شدن حداقل ۳۰۰ تن و آوارگی ۱۰۰ هزار شد که نشان دهنده بدترین درگیری از زمان برکناری بوزیزه است.

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: ما نمی‌توانیم خطر گسترش این گروه‌های نظامی را دست کم در نظر بگیریم که ممکن است بعضی از این گروه‌ها درصدد نسل کشی قومی باشند.

اوبراین همچنین اعلام کرد، با وجود کمبود بودجه نمی‌توان به اندازه کافی به بحران موجود در جمهوری آفریقای مرکزی رسیدگی کرد.

تنها ۲۴ درصد از ۴۹۷ میلیون دلار بودجه درخواستی در سال جاری به این ماموریت داده شده است. اوبراین متذکر شد که کمبود بودجه عملیات بشردوستانه احتمالا بحران موجود در این کشور را تشدید خواهد کرد.

ماموریت سازمان ملل در جمهوری آفریقای مرکزی موسوم به "مینوسکو" شامل ۱۲ هزار و ۸۷۰ نظامی و پرسنل پلیس می‌شود که تا ۱۵ نوامبر مجوز حضور در این کشور را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha