• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۰:۰۴
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 96052515364
  • خبرنگار : 71405

مقابله با تروریسم و مسائل دو جانبه محور گفت‌وگوی مقام‌های ایرانی در آنکارا

مقابله با تروریسم و مسائل دو جانبه محور گفت‌وگوی مقام‌های ایرانی در آنکارا

در سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده نیروی زمینی سپاه و معاون وزیر خارجه ایران به آنکارا علاوه بر بررسی راهکارهای برقراری ثبات در منطقه،درخصوص مسائل مرزی و تعاملات دو کشور رایزنی شد.

به گزارش ایسنا،️ سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار رضایی فرمانده مرزبانی و ابراهیم رحیم پور معاون وزیر خارجه ایران در سفری رسمی برای دیدار با مقامات عالی ترکیه برای مدت سه روز به آنکارا رفتند. این سفر از جهات مختلف حائز اهمیت بسیار است و انتظار می‌رود که پرونده‌های مختلفی در آن مورد بررسی قرار گیرد.  
از جمله اینکه، این اولین سفر یک مقام عالیرتبه نظامی ایرانی به صورت آشکار، رسمی و به دعوت همتای ترک خود به ترکیه است که بعد از انقلاب اسلامی انجام می‌گیرد.
کارشناسان ترک یکی از مهمترین محورهای این سفر را گفتگو درباره شمال سوریه و موضوع پ ی د می‌دانند که این روزها با حمایت امریکا رقه را به تدریج از داعش پاکسازی می‌کند و انتظار می‌رود که بعد از آن مناطق آزاد شده را به اشغال خود درآورد و از آن خارج نشود که این تهدیدی برای ترکیه است.

دیدار باقری با هاکان فیدان طی روزهای آینده در این چارچوب قابل ارزیابی است تا از نفوذ ایران در سوریه برای جلوگیری از وقوع این اتفاق استفاده کنند.
با توجه به حضور سردار پاکپور در این هیئت به نظر می‌رسد که بحث همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با پ ک ک و پژاک که در مرزهای دو کشور حضور دارند به صورت اطلاعاتی و نظامی مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد.
در این سفر با توجه به حضور سردار رضایی درباره مسائل مرزی و اتفاقات رخ داده اخیر از جمله احداث دیوار در درون خاک ترکیه و نزدیک مرز ایران به منظور جلوگیری از ورود قاچاقچیان و عناصر تروریستی پ ک ک گفتگو خواهد شد.
با توجه به حضور رحیم پور،آخرین تحولات سیاسی دو جانبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دیدار با اردوغان رییس جمهور ترکیه هم می تواند به معنای جمع بندی مذاکرات صورت گرفته و زمینه سازی سفر مقام ارشد یکی از کشورها (روحانی یا اردوغان) به پایتخت کشور همسایه باشد.
با توجه به روابط ایران با کشورهای عرب منطقه و اتفاقات رخ داده اخیر درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز تحولات میدانی در سوریه باید گفت این سفر ادامه شتابان‌تر تحولات در منطقه است که به صورت عمیقی با چند سال گذشته متفاوت بوده و روند تحولات را دگرگون خواهد کرد.
نشانه‌های این تحول با توجه به عدم حمایت ترکیه از گروههای تروریستی النصره و احرار الشام که طی هفته گذشته عملیاتی شد و دعوت از مقام ارشد نظامی ایران به ترکیه با علم به روابط ایران و عربستان از سوی اردوغان در آینده نزدیک بیشتر عیان خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha