• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96052515982
  • خبرنگار : 71571

محمد هاشمی: حرکت با فکر و اندیشه از ملزومات حقوق بشر است

محمد هاشمی:
حرکت با فکر و اندیشه از ملزومات حقوق بشر است

استاد برجسته حقوق عمومی گفت: حرکت با فکر و اندیشه از ملزومات حقوق بشر است که می تواند به مندرجات بالای فکر و اندیشه برسد، این موضوعی است که ما را به درک مراتب در مورد حقوق انسانی می‌رساند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد هاشمی در کارگاه آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی، گفت: با توجه به اینکه همه بشر هستیم در نتیجه بشر خود باید حافظ حقوق خود باشد. حقوق بشر سه جلوه هنجاری، ساختاری و رفتاری دارد. از نظر هنجاری توجه زیادی در اذهان اندیشمندان گذشته از کوروش کبیر گرفته تا پادشاهان نسبت به این موضوع وجود داشته است.

هاشمی عنوان کرد: حرکت با فکر و اندیشه از ملزومات حقوق بشر است که می تواند به مندرجات بالای فکر و اندیشه برسد. این موضوعی است که ما را به درک مراتب در مورد حقوق انسانی می‌رساند. این نکته اساسی است که از نظر هنجاری حقوق بشر درک کردنی است و اینکه وقتی به حقوق بشر اصرار می کنیم این است که بشر منزلت خود را درک نکرده است. این موضوع باید درک شود و انسان ها خود را بهتر بشناسند.

وی با بیان اینکه مشکل ما مساله ساختاری حقوق شهروندی است، خاطرنشان کرد: هنجار خوب است و همه انسان هستیم اما بر آدمیت آثاری مترتب است که باید به درک آن پرداخت. در کتب دینی به ویژه قرآن کریم به این مراتب پرداخته شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه طرفدار آزادی بیان هستم عنوان کرد: اما باید به آزادی پس از بیان هم توجه کرد. عقیده ام بر این است که حق را بگویید حتی اگر به ضررتان باشد. گفتن حق خرج دارد. در حقوق شهروندی ما از نظر ساختار مشکلاتی داریم که باید حل شود. رفتارهای اشتباه تضییع کننده حقوق بشر است.

این استاد برجسته حقوق عمومی ادامه داد: آزادی، برابری، برادری، کرامت  و ارزش والای انسانی بسیار مهم هستند. باید از نظر فرهنگی این مساله درک شود که هیچ فرقی بین افراد نیست تا به برکت این آثار با هم زندگی کنند. در کنار کرامت ذاتی کرامت اکتسابی هم مورد توجه است. خداوند می فرماید: "ان اکرمکم عند الله اتقاکم"  که به موجب آن انسانها در معرض آزمایش قرار می گیرند اما چون نعمتی به نام فکر دارند می توانند به درک مراتب از یک سو و درک یکدیگر از سوی دیگر برسند.

وی تصریح کرد: مشکلات زیادی در ترویج حقوق بشر داریم که لازمه‌اش این است انسانها کنار هم باشند لیکن این مهم نیازمند گذشت زمان است. معلم باید امکان درک مطالب را داشته باشد. بشر، بشر است و افکار و اندیشه های معارض و برتری فقیر و غنی و ... در حقوق بشر باید زدوده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha