• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96060100373
  • خبرنگار : 30057

با تلاش محققان کشور حاصل شد

حذف ترکیبات گوگردی از گازوئیل در دمای محیط

حذف ترکیبات گوگردی از گازوئیل در دمای محیط

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به معضلات زیست محیطی گوگرد موجود در گازوئیل، گفت: به منظور کاهش این ترکیبات از سوخت از روش هیدروژنه استفاده می‌شود که هزینه‌های زیادی را به صنعت تحمیل می‌کند و ما دستگاه مکملی در این زمینه طراحی کردیم که با هزینه‌های کمتر اقدام به حذف ترکیبات گوگردی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا دکتر شاهرخ شاه حسینی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران و از محققان طرح در حاشیه مراسم بهره‌برداری و ساخت دستگاه سولفورزدایی در دانشگاه علم و صنعت ایران، در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از گوگرد موجود در سوخت‌هایی چون گازوئیل، گفت: بارش باران‌های اسیدی از جمله این مشکلات است که شاهد این نوع بارش‌ها در استان خوزستان بوده‌ایم.

وی تولید اکسید گوگرد را از دیگر معضلات زیست محیطی گوگرد نام برد و اظهار کرد: از این رو حذف گوگرد از گازوئیل از ضروریات است؛ بر این اساس استاندارد گوگرد در گازوئیل 10 PPM تعیین شده که در ایران این میزان 50 PPM است.

شاه حسینی با تاکید بر اینکه حذف گوگرد با استفاده از روش‌ هیدروژنی است، ادامه داد: استفاده از این روش برای حذف و رساندن ترکیبات گوگردی گازوئیل از 500 PPM به 50 PPM هزینه بیشتری را به صنعت تحمیل می‌کند، تا اینکه بخواهیم با این روش میزان گوگرد را از هزار PPM به 500 PPM برسانیم.

این محقق دلیل این امر را باقی ماندن ترکیبات سختی دانست که حذف این ترکیبات نیاز به مصرف انرژی بالا و دمای بالا دارد، از این رو هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند و اضافه کرد: علاوه بر آن هزینه تامین هیدروژن بالا است؛ لذا ما در این طرح دستگاهی را عرضه کردیم که فرآیند حذف در دمای محیط انجام می‌شود، از این رو هزینه کمتری نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ساخته شده مکمل فرآیند جداسازی با استفاده از هیدروژن است، یادآور شد: رساندن گوگرد از 500PPM به 50 PPM مناسب نیست، ولی دستگاهی که در دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است، می‌تواند با هزینه کمتر اقدام به جداسازی گوگرد از گازوئیل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه این طرح با حمایت شرکت ملی و ساختمان نفت اجرایی شده است، گفت: برای تجاری‌سازی محصولاتی از این نوع نیاز به ایجاد ارتباط منسجم میان دانشگاه با صنعت است که این امر با ایجاد واحدهای فناوری و شرکت‌های دانش بنیان محقق می‎شود.

وی با بیان اینکه رسالت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تولید فناوری است نه تجاری‌سازی آنها، خاطرنشان کرد: از این رو نیاز است تا شرکت‌هایی ایجاد شود تا زمینه تجاری‌سازی این دستاوردها فراهم شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha