• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96060502629
  • خبرنگار : 71186

پیگیری ایسنا نتیجه داد/ تولید خودروهای بی‌کیفیت متوقف می‌شود + فیلم

پیگیری ایسنا نتیجه داد/ تولید خودروهای بی‌کیفیت متوقف می‌شود + فیلم

از سال گذشته ایسنا برای اولین بار مطرح کرد که حدود ۱۰ مدل از خودروهای داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند بنابراین تولید آنها باید متوقف شود.

از اوایل سال گذشته مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی تغییر کرده و این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کیفی کسب کردند.

با این اتفاق ایسنا نیز سلسله گزارش‌هایی در تحلیل وضعیت کیفیت خودروهای داخلی منتشر کرده و در گفت‌وگو با کارشناسان به نقد کیفیت خودروهای داخلی پرداخت.

موضوع محوری مطرح شده در این سلسله گزارش‌ها این بود که حدود ۱۰ مدل از خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند و تولید آنها باید متوقف شود.

این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ هستند.

در رابطه با این موضوع سلسله گفت‌وگوهایی نیز با کارشناسان صورت گرفته و آنها نیز از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکتهای خودروسازی خواستار توقف تولید خودروهای تک ستاره شدند.

در این رابطه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد:" مشکل ما در حوزه کیفیت خودروهای داخلی این است که اگرچه هر ماه گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی تهیه و منتشر می‌شود اما به این گزارش‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود".

همچنین یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد که تولید خودروهای تک ستاره در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست. حسن کریمی سنجری خاطرنشان کرد:" متاسفانه در خودروهای تک ستاره به سه دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم، ناتوانی قطعه‌سازان داخلی و همچنین امکان‌پذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت این خودروها وجود ندارد".

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز اظهار کرد که " یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است".

ابوالفضل خلخالی گفت:" یکی از دلایل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانت‌ها و زد و بندهای پشت پرده است. در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بی‌کیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پر تیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است".

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو اظهار کرد که این خودروها عمرشان را کرده‌اند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی آنها با محصولات جدید باشند.

شهرام آزادی تصریح کرد:" خودروهای تک ستاره عمر خود را کرده‌ و به انتهای عمر خود نزدیک شده‌اند بنابراین صرف هزینه‌های جدید برای افزایش کیفیت آنها چندان منطقی نبوده و این سرمایه‌ها باید صرف تولید خودروهای جدید و با کیفیت شود".

انتشار این گزارش‌ها و مطرح کردن مطالبه مصرف‌کنندگان و کارشناسان از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی سرانجام امروز به نتیجه رسیده و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد که براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تا انتهای سال جاری تولید خودروهای تک ستاره متوقف می‌شود.

اشکان گلپایگانی در این زمینه اظهار کرده که براساس تصمیم‌گیری جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال ۱۳۹۷ هیچ خودروی تک‌ستاره‌ای نباید در سبد تولید شرکت‌های خودروساز داخلی وجود داشته باشد و تولید خودروهای تک ستاره باید تا پایان سال جاری متوقف شود.

به این ترتیب شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو کرمان خودرو تنها تا پایان سال جاری وقت دارند تولید خودروهای تک ستاره شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ را متوقف کرده و یا کیفیت این خودروها را به سطح کیفی حداقل دو ستاره ارتقاء دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۳:۵۵

تولید خودرو با 50 هزار قطعه در تیراژ نیم میلیون به بالا، واقعی ترین نمایه سطح صنعت و ظرفیت فن آوری کشور تولید کننده است. بویژه که این سطح را تحت تحریمهای شدید حاصل کرده باشد. هم میهن عزیزم من نه خودرو سازم و نه قطعه ساز. اما درس و تحصیلو تجربه ام می گوید، مشروط کردن تولید خودرو به طراز کیفی غیر قابل دسترس ( مگر با مونتاژ تولیدات خارجی) فقط خواست خودرو سازان خارجی است برای استحصال کیفیت، بالا بودن تیراژ لازم است تا پول کافی فراهم شود. و در تیراژ بالا امکان ارتقاء کیفیت در شزایط حاضر ممکن بنظر نمی رسد. برای رسیدن به قله خودرو با کیفیت و پر تیراژ و ارزان، باید و باید و باید از دره بنجل سازی و مصرف داخلی آن رد شویم. با این تحریم داخلی ( که سهوا به تحریم خارجی وصل است!) صنعت خودرو ایران ظرف چند سال گذشته از رتبه 12 به حدود بیستم سقوط کرده است...