• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96060603554
  • خبرنگار : 71424

وزیر سابق آموزش و پرورش:

تلاش کردم صندوق ذخیره را سامان و معوقات فرهنگیان را به حداقل برسانم

تلاش کردم صندوق ذخیره را سامان و معوقات فرهنگیان را به حداقل برسانم

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی دیدم نوسازی گفتمان آموزش و پرورش نیازمند مناسبات و لوازمی است که فاقد آن هستم، ترجیح دادم به خانه قدیمی خودم در مجموعه مفید برگردم، گفت: در این مدت تلاش کردم معلم را به فرآیندهای تصمیم گیری وارد کنم و سازمان نظام معلمی را ایجاد کنم که پیشنهاد آن به دولت ارائه شده است. همچنین تلاش کردم رتبه بندی را از نظام حقوقی جدا کنم، به وضعیت صندوق ذخیره سامان دهم و معوقات فرهنگیان را به حداقل برسانم.

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین تکریم دکتر دانش آشتیانی و معارفه دکتر بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش که امروز (دوشنبه) در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر در آتش کینه و خشونت سوختند و رفتند اما جایگاه اصلی شان مقام معلمی است. افتخارم بر این بوده که تجربه مدیریت خودم را از دفتر شهید رجایی شروع و در دولت‌های موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی حضور پیدا کردم.

وی افزود: تجربه‌ای در این دهه ها آموختم که خود را بیشتر وامدار ملت ایران می‌دانم و علاقه مندم از عالم برجسته و روشن بین مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی یاد کنم که در عرصه تعلیم و تربیت کاری نو بنا نهاد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه دکتر بطحایی از خانواده آموزش و پرورش است و نیازی به معارفه ندارند گفت: امروز موقعیتی برای خداحافظی از جمعی دوست داشتنی است. بنده در 40 سال گذشته معلم بوده‌ام و اوقاتم را در کلاس درس تجربه کرده ام و در اینجا چند نکته را عنوان می‌کنم. نخست آنکه بر پایه باورهای دینی ما تعلیم و تربیت هدف نخست پیامبران و مهمترین عامل تکریم انسان است؛ بنابراین می‌توان پایه تعلیم و تربیت را از مبعث پیامبر استخراج کرد.

دانش آشتیانی با اشاره به ضرورت پویایی در آموزش و پرورش گفت: توسعه سرمایه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و حتی توسعه نمادین محصول توسعه نظام آموزشی و نظام پرورشی است.

وی افزود: بر اساس مطالعات، رابطه بین نظام آموزشی و توسعه فرهنگی و اقتصادی در کشورهای پیشرفته دنیا 87 درصد، رابطه توسعه فرهنگی با نظام آموزشی 60 درصد و رابطه بین نظام آموزشی و توسعه سیاسی حدود 50 درصد است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه هرگاه به نقد کاربرد اندیشه و عقل در جامعه می‌رسیم باید سرچشمه‌ها را در آموزش و پرورش جست و جو کنیم گفت: تکالیف نابجا در مدرسه و بکارگیری روش‌های نادرست تربیتی از علل این ناکامی هاست. منشاء بی‌انگیزگی و بی‌تفاوتی‌ها در جامعه از بی‌روح بودن نظام آموزشی است و آینده بهتر از بهسازی مسیر آموزشی می‌گذرد.

وی با بیان اینکه باید مدرسه را به کانون خلاقیت، گفت وگو و تفکر انتقادی پیش ببریم گفت: نهاد مدرسه را باید هسته اصلی سیاست گذاری و برنامه ریزی قرار دهیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد تحولی در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد. باید نگاه نویی به معلم داشته باشیم.


وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: هنوز نگرش‌های تنگ و کهنه فرهنگی و سیاسی، محدودیتهای اداری و مالی، معلمان را در دور و نزدیک کشور در تنگنا قرار داده است.  آموزش و پرورش ما نیازمند همه گونه نوسازی است. آموزش و پرورش نیازمند نوسازی در تفکر، برنامه ریزی، مدیریت، کادرها، اقتصاد، بودجه بندی، آموزش، پرورش و در یک کلمه نوسازی در مدرسه است و شرط تحقق این مهم در درجه اول تحول در نگرش هاست.


دانش آشتیانی با بیان اینکه عزم ملی برای نوسازی ساختار این دستگاه نیز نیاز است و با یک وزیر اتفاق نمی افتد عنوان کرد: اگر توسعه کشور را می‌خواهیم باید اولویت قائل شویم نه در حرف بلکه در عمل؛  کارهای بسیار بزرگی انجام شده اما نیاز بیشتری به کار داریم.


وی ادامه داد: باید توجه کنیم که اگر معنای سند تحول اضافه کردن موضوعات بیشتر به آموزش و پرورش است، همانند باری است که به سقف یک ساختمان وارد می‌شود و در نهایت موجب فروریختن و آسیب ستونها می‌شود. اجرای درست سند باید با تغییر نگرش و بینش همراه شود.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش کردم در این مدت به سمت تمرکززدایی بروم، مدرسه را رکن اصلی قرار دهم، معلم را به فرآیندهای تصمیم گیری وارد کنم و سازمان نظام معلمی را ایجاد کنم که پیشنهاد آن به دولت ارائه شده است عنوان کرد: همچنین تلاش کردم رتبه بندی را از نظام حقوقی جدا کنم، به وضعیت صندوق ذخیره سامان دهم و معوقات فرهنگیان را به حداقل برسانم.

دانش آشتیانی افزود: در این مدت از عنایات رهبری و حمایت رئیس جمهور و لطف ویژه معاون اول بهره مند شدم. دکتر جهانگیری پشتیبان جدی ما در دولت بودند.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی دیدم نوسازی گفتمان آموزش و پرورش نیازمند مناسبات و لوازمی است که فاقد آن هستم، ترجیح دادم به خانه قدیمی خودم در مجموعه مفید برگردم. امیدوارم دکتر بطحایی در کاهش تنگناها توفیق یابد. نمایندگان مجلس با رای اعتماد بالا ایشان را وارد آموزش و پرورش کردند و باب همکاری را برای نوسازی آموزش و پرورش باز کردند که امیدوارم ادامه یابد و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.

دانش آشتیانی در پایان پیشنهاد کرد که به یاد دانشمند جوان پروفسور مریم میرزاخانی، بنیاد ملی برای کشف استعدادهای ریاضی ایجاد شود، زیرا والدینش هم اصرار داشتند الگویی برای کشور باشد که یکی از راه حل های آن همین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha