• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96060805050
  • خبرنگار : 71461

رئیس سازمان اوقاف:

رسانه‌ها فرهنگ وقف را در بین مردم ترویج بدهند

رسانه‌ها فرهنگ وقف را در بین مردم ترویج بدهند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه وقف احیای ارزش‌های دینی است، اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم انتظارات مردم را به ما برسانند. وقف سبب می‌شود که انسان‌ها از خودخواهی فاصله بگیرند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر چهارشنبه (هشتم شهریورماه) در نشست با رسانه‌ها و قدردانی از فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن و بقاع متبرکه که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با بیان اینکه ما در این سازمان سه حوزه مأموریتی داریم، اظهار کرد: این سه حوزه عبارتند از قرآن، امامزادگان، بقاع متبرکه، اهل بیت (ع) و وقف. انتظار اول ما این است که اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در حوزه فرهنگ و معارف قرآنی و اهل بیت و قرآن بسیار کارآمد، مفید و چشمگیر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بین قرآن، عترت و امامزادگان و اداره سازمان اوقاف و امور خیریه فرق است، چرا که آن سه حکم الهی است و تبلیغ و ترویج فرهنگ معارف قرآنی از سوی همگان باید صورت بگیرد و اگر این سه فرهنگ در جامعه باشد، باعث موفقیت و خوشبختی انسان‌ها در دنیا و آخرت می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ما از رسانه‌ها نمی‌خواهیم که سازمان اوقاف را به مردم معرفی کنند، بلکه از آن‌ها می‌خواهیم که موضوع وقف و فرهنگ اهل بیت (ع) را به افراد جامعه و حتی جهانیان معرفی کنند. برخی می‌گویند ما در دین اسلام اصلا شادی داریم؟ باید بگوییم که دین اسلام دین زندگی و شادزیستن است، اما ما نتوانسته‌ایم آن را به مردم ارائه بدهیم. اگر مفاهیم دینی به جهان امروز عرضه شود، دیگر شاهد جنگ و خونریزی و مکر و حیله انسان‌ها نسبت به یکدیگر نیستیم.

محمدی افزود: برخی کشورهای اروپایی از حقوق بشر دم می‌زنند، ولی شاهد جنگ در کشورهایی همچون فلسطین و عراق و افغانستان و... هستیم. دلیل آن این است که انسان‌ها خودخواه شده‌اند. ما اگر به سیره اهل بیت (ع) نگاه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها همیشه به فکر دیگران بودند. پیامبر (ص) می‌فرمایند «کسی که به سرنوشت مسلمانان اهتمام نداشته باشد اصلا مسلمان نیست». ترویج فرهنگ وقف سبب می‌شود که انسان‌ها از خودخواهی فاصله بگیرند و هر آنچه دارند با دیگران تقسیم کنند.

وی تأکید کرد: کسی که وقف می‌کند هم به خود و هم به جامعه خدمت کرده است و خود را از هوای نفس و خودخواهی نجات داده و گره‌هایی از جامعه باز کرده است. وقف احیای ارزش‌های دینی و اسلامی است. از رسانه‌ها می‌خواهیم که اگر مردم انتظاراتی از ما دارند آن‌ها را به ما برسانند و اگر ما فعالیتی در سازمان اوقاف و امور خیریه داشته‌ایم آن را برای مردم بیان کنند تا مردم بدانند که وقف می‌تواند برای کل جامعه مفید باشد. ما هرگز نمی‌گوییم کسی که وقف می‌کند متولی آن سازمان اوقاف باشد بلکه خودش یا فرزندانش می‌توانند مسئولیت وقف را بر عهده بگیرند. ما فقط می‌گوییم آن را ثبت کنند که در آینده خدایی نکرده کسی به آن دست درازی نکند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: ما ۱۳۳ بیمارستان موقوفه داریم، اما کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد و یا اگر این تعداد این بیمارستان‌ها را مردم می‌دانند اما با فعالیت‌های آن‌ها آشنایی ندارند. ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که یک گزارشی مستند و قابل باور در رابطه با فعالیت‌های وقفی به مردم ارائه بدهند و باید گزارش از موقوفات کاملا مستند باشد.

محمدی ادامه داد: شرایط وقف بسیار راحت است. فرد می‌تواند تا زمانی که در قید حیات است مسئولیت وقف را خودش بر عهده داشته باشد. امیدواریم بتوانیم از این پس وقف هنرمندانه و مثمرثمر و متناسب با نیاز روز و جامعه را با کمک اهالی رسانه در بین مردم ترویج بدهیم.

در این نشست، از نرم‌افزار تولیدات «فناوری‌های مجازی‌» رونمایی شد.

مومنی در توضیح این نرم‌افزار گفت: مردم می‌توانند با نصب این نرم‌افزار بر روی سیستم‌های خود نذورات خود را به امامزادگان تمام کشور به صورت اینترنتی پرداخت کنند. کسانی که جزو مستأجران اوقاف هستند می‌توانند قبض‌های خود را از طریق این نرم‌افزار پرداخت کنند. همچنین در این نرم‌افزار سامانه رسیدگی به شکایات و دریافت انتقادات و پیشنهادات را نیز راه‌اندازی کردیم و کسانی که می‌خواهند در عرصه وقف فعالیت داشته باشند می‌توانند به صورت غیرحضوری از طریق این سامانه وقف خود را انجام بدهند و پس از آن نزدیک‌ترین مرکز وقف به آن‌ها معرفی شود تا کارهای اداری را سریع‌تر و آسان‌تر انجام بدهند. در صدد هستیم شماره ۲۵۲۹ را برای ارتباط بیشتر با مردم در این سازمان راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha