• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061307917
  • خبرنگار : 71592

"همه‌پرسی کردستان در مناطق تحت تصرف پیشمرگ‌ها در نینوا نیز برگزار می‌شود"

"همه‌پرسی کردستان در مناطق تحت تصرف پیشمرگ‌ها در نینوا نیز برگزار می‌شود"

کمیساریای عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) پیش‌بینی کرد، حدود پنج و نیم میلیون شهروند در این همه‌پرسی در اواخر ماه سپتامبر شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک عربی، "شیروان زرار"، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی در اربیل اعلام کرد، حدود پنج و نیم میلیون تن در اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری اقلیم در همه‌پرسی "استقلال" شرکت خواهند کرد.

وی افزود: همه‌پرسی در مناطق تحت تصرف نیروهای پیشمرگ در نینوا برگزار خواهد شد، آنها رسماً در این خصوص از ما درخواست کردند و ما نیز این خواسته آنها را برآوره کردیم.

زرار در ادامه گفت: مایه خوشوقتی ما است که خود شورای استان‌داری کرکوک درخواستی را برای شرکت در همه‌پرسی ارائه داد و ما نیز درخواست آنها پذیرفتیم و مقدمات لازم برای مشارکت این استان را انجام داده‌ایم.

در همین حال، کمیساریای عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق از ناظران بین‌المللی و سازمان‌های مدنی خواست تا در ثبت اسامی ناظران خود تسریع بخشند. این کمیساریا به این امر اشاره کرد که با شروع کمپین تبلیغاتی همه‌پرسی لیست ثبت نام بسته می‌شود.

از سوی دیگر، جواد خالصی، مرجع دینی در عراق مشخص کردن زمان آغاز کمپین تبلیغاتی همه‌پرسی اقلیم کردستان را "جعل حقایق و صرفاً یک تبلیغ رسانه‌ای" خواند و از کمیساریای عالی انتخابات بغداد خواست که "تصمیم قاطعانه" خود را درخصوص برگزاری همه‌پرسی کردستان اعلام کند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد، کمیساریا پیشتر اعلام کرد که برنامه همه‌پرسی اقلیم کردستان را برعهده نمی‌گیرد، چراکه خارج از چارچوب قانون اساسی بوده و غیرقانونی است.

این مرجع دینی تاکید کرد، آنچه که به کمیساریا نسبت داده می‌شود حقیقت نداشته و صرفاً تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی است و جنبه تبلیغاتی دارد.

در همین حال، جنبش تغییر و همچنین جماعت اسلامی کردستان امروز خواستار تعویق در برگزاری همه‌پرسی شده و بر ضرورت لغو دستور ذخیره اجباری بخشی از حقوق کارمندان و همچنین بر بهبود اوضاع شهروندان و فعالیت مجدد پارلمان کردستان برای انجام فعالیت‌های قانونی و نظارتی تاکید کردند.

جنبش تغییر و جماعت اسلامی در بیانیه‌ای مشترک که پس از نشست رهبران دو طرف در سلیمانیه منتشر شد، اعلام کردند، دو طرف خواهان موکول کردن برگزاری همه‌پرسی به زمانی مناسب‌تر هستند و اینکه با مصوبه‌ای از سوی پارلمان اقلیم کردستان، برگزاری همه‌پرسی وجهه قانونی به خود بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha