• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96061509158
  • خبرنگار : 71021

سکوت در مناسک حج علیه کشتار مسلمانان در میانمار

سکوت در مناسک حج علیه کشتار مسلمانان در میانمار

«قطعا موسم حج یکی از بهترین جایگاه‌ها برای پرداختن و توجه به فاجعه بزرگ میانمار بود. سکوت کشورهای اسلامی که قطعا هم‌صدایی آنها به راحتی می‌تواند مانع چنین جنایاتی شود، جای تامل و تاسف است.»

حمید محمدی - رییس سازمان حج و زیارت - این جمله را در صفحه اینستاگرام‌اش نوشته است، آن هم در شرایطی که شعار امسال ایران در حج امسال، «حج؛ معنویت، اقتدار ملی، همبستگی اسلامی» بود. حجی که برای چندمین سال پیاپی شاهد غیبت زائرانی از سوریه، لیبی، یمن و امسال هم قطر بود، هرچند پادشاه عربستان با عنوان خادم حرمین شریفین خدمات رایگانی را به برخی زائران این کشورها اختصاص داد و مرزهای بسته شده‌اش را با بعضی دیگر از این کشورها همزمان با حج باز کرد تا بخشی از سیاست‌هایش را با چنین رفعتی در منطقه جبران کند.

به گزارش ایسنا، عربستان در سالی که ایران از حج محروم شد نیز از سراسر جهان ایرانی‌هایی را فراخواند و تبلیغات بسیاری درباره کیفیت خدمات رسانی‌اش داشت تا نشان دهد یکی از مقصران اصلی فاجعه منا همانطور که قبلا هم مدعی شده بود، ایرانی‌ها بوده‌اند.

حج آن چنانکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، ضامن "تداوم اسلام" و مظهر "وحدت و عظمت" امت اسلامی است که همزمان به ابعاد اجتماعی و فردی تاکید دارد، با این حال کنگره‌ای که هر سال با حضور میلیونی مسلمانان جهان برگزار می‌شود، شاهد ساکت‌ترین اجتماع در برابر ظلم قدرت طلبان علیه مردم جهان و مسلمانانی است که قربانی اسلام هراسی و سلطه جویی شده اند.

حج آن چنان که برخی کشورها نیز خواهان هستند، سعی شده صرفا مناسکی مذهبی و فارغ از ابعاد وحدت‌بخش سیاسی جلوه کند.

حمید محمدی، رییس سازمان حج و زیارت در تازه‌ترین مطلبی که در صفحه اجتماعی‌اش منتشر کرده، با اشاره به سکوت مسلمانان در حج نسبت به کشتار میانمار نوشته است: «قتل عام وحشیانه اقلیت مسلمان مظلوم و بی دفاع میانمار لکه ننگی در تاریخ بشریت خواهد ماند. از این که نظام سلطه و ظالمانه حاکم بر جهان در برابر این جنایت هولناک سکوت کرده و تعمدا نسبت به این فجایع غیرانسانی تغافل می کند، جای شگفتی نیست؛ اما سکوت کشورهای اسلامی که قطعا همصدایی آن ها به راحتی می تواند مانع چنین جنایاتی شود، واقعا جای تامل و تاسف است. قطعا موسم حج یکی از بهترین جایگاه‌ها برای پرداختن و توجه به این فاجعه بزرگ بود. »

دولت میانمار از سال ۱۷۷۴ میلادی تابعیت مسلمانان این کشور را انکار کرده و آنها را مهاجرانی از بنگلادش می خواند. سازمان ملل متحد، مسلمانان میانمار را که از طرف دولت این کشور از حقوق شهروندی محروم شده اند، به عنوان اقلیت دینی که در معرض بیشترین ظلم انسانی در جهان قرار دارند، معرفی کرده است.

دولت میانمار علاوه بر این که مسلمانان این کشور و حقوق شهروندی شان را انکار می کند از سال ۱۹۶۲ حج را برای آن ها ممنوع کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha