• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96061910905
  • خبرنگار : 71191

درخواست برای حذف سمن‌های بدون مجوز میراثی

درخواست برای حذف سمن‌های بدون مجوز میراثی

در نشستی که اعضای هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در خراسان رضوی با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی داشتند، بر ایجاد «خانه سمن‌»ها( خانه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی) در هر سه حوزه، در این استان تاکید شد.

رضا سلیمان نوری، رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ یکی از حاضران در این جلسه درباره‌ی نتایج این جلسه به ایسنا گفت: در این جلسه نسبت به این نکات تاکید شد که به همان میزان که سمن‌های قانونی بازویی مفید برای سازمان میراث فرهنگی هستند، تشکل‌هایی که بدون داشتن مجوز در این عرصه فعالیت می‌کنند، به دلیل مخدوش کردن فعالیت‌های هویتی، مخرب هستند.

او با بیان این‌که این تشکل‌های بدون مجوز با اقدامات نادرست، چهره‌ی واقعی فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌هایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر فعالیت‌های هویتی را مخدوش می‌کند، افزود: سازمان میراث فرهنگی باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت آنها انجام دهد.

وی در ادامه گفت: ایجاد خانه سمن‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی گام بسیار مفیدی در راه پیشرفت این حوزه در سطح استان است، چون مانع از انجام اقدامات موازی شده می‌شود و سمن‌ها را به بازوی قدرتمند سازمان تبدیل می‌کند.

بهتر شدن شرایط برای فعالیت سمن‌های مجوزدار

سلیمان‌نوری در ادامه به صحبت‌های محمدرحیم رهنما، مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این جلسه اشاره کرد.

رهنما به فعالیت‌های گسترده‌ای که سمن‌ها در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دارند اشاره کرده و گفته است: با توجه به این‌که فعالیت‌هایی که نیازمند ساماندهی بیشتر سمن‌هاست، در دست انجام هستند، خانه سمن‌های استان نیز به منظور هماهنگی بیشتر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی تشکیل می‌شود.

او در ادامه ساماندهی تشکل‌ها، برگزاری جشنواره‌ها  و ثبت میراث معنوی در ارتباط با سمن‌ها را از سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی دانسته و بیان کرده است: واگذاری خانه‌های قدیمی برای گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و توسعه بخش‌های فرهنگی با همکاری شهرداری و بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که در حوزه میراث فرهنگی به منظور همکاری هرچه بیشتر با سمن‌ها صورت می‌گیرد.

رهنما همچنین در این جلسه نسبت به بکارگیری همه‌ی تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ میراث ناملموس استان خراسان رضوی به دنبال ایجاد خانه سمن‌های این استان خبر داده و گفته است: سمن‌ها می‌توانند کمک خوبی برای میراث فرهنگی باشند و از آنجا که دغدغه چهارباغ ثبت میراث معنوی و هنرمندان به عنوان میراث‌داران استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرده است: در آینده نزدیک شرایط برای فعالیت سمن‌های مجوزدار بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد و اولویت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واگذاری فعالیت‌ها به سمن‌های مجوزدار و قانونی در این سه حوزه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha