• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96062112097
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

پیشکسوت هنر هرمزگان: پس از خراب شدن دوربینم دیگر فعالیت نکردم

پیشکسوت هنر هرمزگان: پس از خراب شدن دوربینم دیگر فعالیت نکردم

ایسنا/هرمزگان همواره پیشکسوتان مانند چراغ راهی برای افراد فعال در هر حرفه‌ای می‌توانند نقش خود را ایفا کرده و تجارب و خاطراتشان را به‌عنوان مسیری معین برای رسیدن به مقصد نهایی در اختیار جوانانی قرار دهند که تشنه فعالیت و رسیدن به موفقیت هستند.

در همین راستا سرویس فرهنگ و هنر ایسنا خلیج‌فارس به سراغ فردی رفت که شاید این روزها کمتر کسی باشد که از حال و روزش باخبر است و برای تجارب گران‌بهایش ارزشی قائل باشد، فردی که شاید عمر خود را در راستای تعالی فرهنگ و هنر هرمزگان صرف کرد اما اکنون کمتر کسی یادی از او و تجاربش می‌کند...

عمادالدین عمادی از سینماگران پیشکسوت هرمزگانی است که سال‌ها عمر خود را در صداوسیمای هرمزگان به فیلم‌برداری و عکاسی پرداخته است که شمارا به خواندن گفت‌وگو با این پیشکسوت عرصه هنر دعوت می‌کنیم:

بندرعباس دومین شهر ایران بود که در آن صداوسیما در حال راه‌اندازی بود

عمادالدین عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه متولد 1323 در محله اوزی‌های بندرعباس هستم، اظهار کرد: در بندرعباس تحصیلات خود را گذارندم و موفق به اخذ مدرک دیپلم در سال 1345 شدم؛ پایان خدمت سربازی‌ام مصادف با فعالیت‌های اولیه مرکز صداوسیمای بندرعباس بود و از آنجا این موضوع اهمیت داشت که شاید بندرعباس دومین شهر ایران بود که در آن صداوسیما در حال راه‌اندازی بود!

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که صداوسیما نیاز مبرم به جذب کارکنان و عوامل مختلف اجرایی داشت، برای فعالیت در این مرکز ثبت‌نام کردم که در آزمون قبول شدم و پس‌ازآن برای آموزش‌های لازم به تهران اعزام شدم که پس از یک سال دوره‌های عکاسی و فیلم‌برداری و مونتاژ از محضر اساتیدی همچون فریدون رهنما، مرحوم غفاری، هوشنگ کاووسی، هوشنگ بهارلو و ... به بندرعباس بازگشتم و مشغول به فعالیت شدم.

به تهیه مستند در شهرستان‌های مختلف هرمزگان پرداختم

عمادی افزود: بیشتر در حوزه اطلاعات و اخبار به فعالیت پرداختم اما در شهرستان‌های مختلف هرمزگان نیز به تهیه مستند پرداختم و با آقای حسن بنی‌هاشمی نیز همکاری داشتم.

وی اظهار کرد: دوربین‌های قدیمی شرایط خوبی نداشتند، کاست دوربین‌ها 10 الی 12 دقیقه بیشتر فیلم نمی‌گرفت و دوربین‌ها وزن سنگینی داشتند که برای کارهای خبری حمل آن‌ها بسیار سخت بود.

هیچ‌کدام از آثارم را در اختیار ندارم

این پیشکسوت فیلم‌برداری و عکاسی ابراز کرد: بیشتر نقاط استان هرمزگان را برای تهیه مستندات رفته‌ام و متأسفانه هیچ‌کدام از آن آثار مستند در اختیار خودم نیست و در اختیار سازمان صداوسیما قرار دارد.

وی اضافه کرد: رکن‌الدین پاکروان، فرهاد صبا، خانم شهروا و آقایان جعفریان، علامه زاده و جوان لو و رضا جلالی از هم‌دوره‌های من در دوره‌های صداوسیما بودند و پس‌ازآن در هرمزگان نیز با آقایان قادری، حسین سیار، میرزایی و سیروس صادقی همکار بودیم.

عمادی تصریح کرد: از قلعه هرمز، معماری بندرلنگه، لنج سازی و مسابقات قایقرانی مستنداتی را تهیه‌کرده‌ام و در تولید قسمت‌هایی از مستندات آقای حسن بنی‌هاشمی وی را همراهی کرده‌ام.

درگذشته بیشتر کارهای فیلم و عکس را باید خودمان انجام می‌دادیم

وی بابیان اینکه از گذشته تاکنون به‌قدری تکنیک‌های عکس و فیلم پیشرفت کرده است که قابل‌مقایسه با یکدیگر نیستند، خاطرنشان کرد: درگذشته بیشتر کارهای فیلم و عکس را باید خودمان انجام می‌دادیم اما امروزه تکنولوژی خود تمام این امور را به‌آسانی در اختیار گرفته است.

راه‌اندازی نخستین سینمای بندرعباس

این پیشکسوت هنری عنوان کرد: اولین سینمای بندرعباس در سال 1328 با نام "ماه یا مهتاب" بوده است که در خیابان حافظ کنونی بندرعباس بر پشت‌بام بازار قرار داشته و شب‌ها به پخش فیلم می‌پرداخته است و به همت شادروان سید عبدالرحمان بنی‌هاشمی و دوستانش راه‌اندازی شده بود که بیشتر در آن فیلم‌های هندی و عربی به نمایش گذاشته می‌شد و حدود دو سال فعال بوده است.

اولین عکاسی هرمزگان در بندرلنگه راه‌اندازی شد

وی ادامه داد: به یاد دارم در سال 1334 کلاس چهارم ابتدایی بودم که سینما شهرزاد بندرعباس راه‌اندازی شد و برای افتتاح این سینما فیلم "چهار راه حوادث" ساخته سامیار خاچیکیان به نمایش گذاشته شد که آن سینما در محل میدان 17 شهریور کنونی قرار داشت.

عمادی بیان کرد: به دلیل رونق تجاری خوب آن دوران در بندرلنگه آقای هاتف از اهالی آنجا حدود 100 سال پیش دوربینی را از خارج از کشور خریداری کرده بود و اولین عکاسی هرمزگان را با نام هاتف در بندرلنگه راه‌اندازی کرد.

پس از خراب شدن دوربینم دیگر فعالیت نکردم

وی تصریح کرد: پس از مدتی فعالیت در صداوسیما چند سالی را در خارج از کشور بودم و دفتری را با نام "هرمز فیلم" با همکاری حسن بنی‌هاشمی راه‌اندازی کردیم و به ساخت فیلم‌های تبلیغاتی پرداختیم.

این پیشکسوت هنری افزود: بعد از سال‌ها فعالیت در آن شرکت فیلم‌برداری به دلیل بیماری آقای بنی‌هاشمی فعالیت‌هایمان نیز ادامه پیدا نکرد و به بندرعباس بازگشتم و سال‌ها دوربین خود را داشتم و پس از خراب شدن آن دوربین دیگر به فعالیت نپرداختم.

وی در خصوص خاطرات فعالیت‌های خود در صداوسیما، ابراز کرد: در روزی بارانی برای تهیه مستند از مزارع کشاورزی به روستاهای بندرعباس اعزام‌شده بودیم و آن روز باران شدیدی می‌آمد و برای فیلم گرفتن از یک رودخانه ماشین را روی پل متوقف کردیم و من برای فیلم‌برداری به زیر پل رفتم که لحظه‌ای بعد صدای تصادفی را شنیدم و دیدم یک ماشین سنگین از بالای پل بالای سرم آویزان شده است و خوشبختانه آن خودرو به لبه پل گیر کرد و بر سر من نیفتاد.

عمادی ادامه داد: همچنین یک‌بار دیگر نیز در یکی از بازدیدهای استاندار وقت در میناب برای مسلط بودن بر صحنه برای فیلم‌برداری روی میزی که در آن محل بود، ایستادم و درحالی‌که سرخود را بالا می‌بردم ناگهانی صدایم کردند که متوجه شدم پنکه سقفی بالای سرم است و خوشبختانه آنجا هم جان سالم به دربردم.

شعور سینمایی در هرمزگان ارتقا یافته است

وی خاطرنشان کرد: هر پیشرفتی به مبدأ آن برمی‌گردد و خوب یا بد فعالیت فیلم‌سازی از گذشته وجود داشته است و این فعالیت متوقف نشده است و امروزه نسبت به گذشته فیلم‌سازی از لحاظ امکانات و تعداد سینماگران افزایش‌یافته است.

این پیشکسوت هنری عنوان کرد: خوشبختانه امروزه جشنواره‌هایی در بندرعباس اتفاق می‌افتد و شعور کارهای سینمایی بیشتر شده است که امکانات یکی از دلایل آن‌ها به شمار می‌رود و ارتقای نحوه انجام کار و نحوه دید افراد نسبت به گذشته باعث پیشرفت سینمایی حال شده است.

وی افزود: در تمام زمینه‌ها نیاز به آموزش وجود دارد و با توجه به فعالیت‌های خوبی که هم‌اکنون صورت می‌گیرد، کمبودهای آموزشی فراوانی درزمینهٔ هنر در هرمزگان وجود دارد که نیاز به تقویت دارد.

عمادی در پایان گفت: جوانان بسیار شوق‌وذوق برای انجام کارهای هنری دارند و خیلی خوب است امکانات دانشگاهی و علمی برای این فعالیت‌ها گسترش یابد.

گفت‌وگو از محمد ذاکری نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha